Menevätkö Kullasvaaran suunnittelumiljoonat hukkaan? — Kouvola lähettää uuden EU-rahahakemuksen aiempaa toiveikkaampana

Kouvolan kaupunki ei ole luovuttanut, vaikka sen viimevuotinen hakemus EU-rahoituksen saamiseksi Kullasvaaran logistiikka-alueelle ei tuottanut tulosta.

Arkisto

Kouvolan uudelle rautatie- ja maantieterminaalille yritetään saada EU-rahoitusta uudemman kerran tänä vuonna järjestettävässä haussa. Tieto päätöksestä tullee ensi keväänä.
Kouvolan uudelle rautatie- ja maantieterminaalille yritetään saada EU-rahoitusta uudemman kerran tänä vuonna järjestettävässä haussa. Tieto päätöksestä tullee ensi keväänä.

Kouvola aikoo lähettää uuden hakemuksen Euroopan Unionin liikenneväylien CEF-rahoitushakuun.

— Viime kerralla EU arvioi, ettei hankkeella ollut vielä riittävää aloitusvalmiutta. Lähetimme hakemuksen liikenneministeriön kehotuksesta, vaikka oma suunnitelmamme oli lähettää se vasta tänä vuonna.

Kehitysjohtaja Petteri Portaankorvan mukaan nyt on syytä olla aiempaa toiveikkaampi RRT-hankkeen lähes kahdeksan miljoonan euron tukirahan suhteen.

— Nyt meillä on maanhankinta-asioidenkin puolesta mahdollisuus lähettää valmiimpi hakemus. Pitää silti olla realisti, sillä tämä on Euroopan mittakaavassakin iso hanke. Viimeksi mukana oli useampi terminaalihanke ja kilpailu oli kovaa.

Pitää silti olla realisti, sillä tämä on Euroopan mittakaavassakin iso hanke. Viimeksi mukana oli useampi terminaalihanke ja kilpailu oli kovaa. — Petteri Portaankorva

Suunnittelurahaa jo saatu

Toiveikkuutta lisää hänen mukaansa se, että hankkeen noin kolme miljoonaa euroa maksavaan suunnitteluun on jo saatu CEF-rahoitusta noin puolitoista miljoonaa euroa.

— Suunnitteluun käytetyt rahat menisivät kankkulan kaivoon, jos hanketta ei päästä aloittamaan. Meillä on ollut hyvää vuoropuhelua komission kanssa tässä asiassa.

Kouvola hakee RRT-hankkeena tunnetulle logistiikkaterminaalialueelle Euroopan liikenneverkkojen kehittämiseen tarkoitettua rahoitusta yhteensä noin 7,7 miljoonaa euroa vuosille 2019—2023.

Se tarkoittaa noin viidesosaa hankkeen kokonaiskustannuksista. Kaupungin rahoitusosuudeksi on arvioitu 31 miljoonaa euroa.

Tällä yhteensä lähes 39 miljoonan euron summalla on tarkoitus parantaa Kullasvaaran logistiikka-alueen liikenneyhteyksiä terminaalin ja päätieverkon välillä sekä toteuttaa RRT-alue ja sen edellyttämä kunnallistekniikka.

Lisäksi valtio osallistuu hankkeen kustannuksiin raideinfrastruktuurin osalta, josta vastaa Liikennevirasto. Kokonaisarvoltaan hanke on Portaankorvan mukaan 44—45 miljoonaa euroa.

Tieto päätöksestä ensi keväänä

CEF-liikenneväylärahoituksen haku päättyy 24. lokakuuta. Kouvolan kaupunginhallitus käsittelee hakemuksen lähettämistä kokouksessaan maanantaina 17. syyskuuta.

Jos hakemus EU:lle lähtee, vastauksen saaminen kestää Portaankorvan aiemman kokemuksen perusteella noin viisi kuukautta.

— Maalis-huhtikuun vaihteessa voimme odottaa päätöstä. Voimme jo valmistella tulevia tarjouspyyntöjä. Sopimuksia voidaan allekirjoittaa hakemuksen jättämisen jälkeen.

Kouvolan kaupunki on aiemmin päättänyt sitoutua hankkeeseen ja sen kustannusten kattamiseen omalta osaltaan.

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.

Lue kommentointiohjeet