Valtatie 15:n suunnitteluun luvassa lisää rahaa — Markku Pakkanen: ”Tarkka aikataulu ei ole vielä selvillä, mutta rahat löydetään tämän vuoden aikana”

Tieremontin aloittamisesta päättää eduskunta. Kaakkois-Suomen ELY-keskuksen mukaan valmiiksi suunniteltuja tiehankkeita jätetään harvoin toteuttamatta.

Jussi Lopperi, Jussi lopperi

Valtatie 15:n korjaustyöt alkoivat Keltakankaan eritasoliittymän erillishankkeella viime vuonna. Nyt on luvassa lisämäärärahaa tien perusparannuksen suunnitteluun.

Kouvolan ja Kotkan välisen valtatie 15:n korjaustöiden suunnitteluun on tulossa lisää rahaa. Tämä kävi ilmi tiistaina, kun kymenlaaksolaisia poliitikkoja ja elinkeinoelämän edustajia vieraili liikenne- ja viestintäministeriössä.

— Saimme tiistai-iltana liikenne- ja viestintäministeri Anne Berneriltä (kesk.) viestin rahoituksen lisäämisestä. Ministeriö oli tarkistanut valtatie 15:n suunnitelmatilanteen pikaisella aikataululla, Kymenlaakson kauppakamarin toimitusjohtaja Jouko Lehtoranta sanoo.

Kansanedustaja Markku Pakkasen (kesk.) mukaan Berner vahvisti asian hänelle keskustan eduskuntaryhmän tilaisuudessa. Pakkanen ei itse osallistunut vierailuun.

— Anne sanoi, että kymenlaaksolaisten kanssa oli ollut rakentava keskustelu. Lisärahoituksen tarkka aikataulu ei ole vielä selvillä, mutta rahat löydetään tämän vuoden aikana.

Pakkasen mukaan suunnitteluun myönnettävä määräraha tulee olemaan 600 000—1 000 000 euroa.

— Summa perustuu Kaakkois-Suomen ELY-keskuksen arvioihin. Ministeri mainitsi kyseiset luvut ja kertoi, että asian voi julkistaa.

"Nykyistä suunnitelmaa laajempi parannus olisi erittäin myönteinen asia"

Valtatie 15:n tiesuunnitelmaa tehdään parhaillaan. Tämänhetkisen suunnitelman mukaan tiepätkiä jää parantamatta noin 11 kilometrin matkalta. Lähetystö esitti Bernerille, että kyseisten pätkien kunnostaminen täytyisi sisällyttää suunnitelmaan.

— Nykyistä suunnitelmaa laajempi parannus olisi erittäin myönteinen asia, Kaakkois-Suomen ELY-keskuksen liikennevastuualueen johtaja Jyrki Karhula sanoo.

Tällä hetkellä tehtävän suunnitelman kustannusarvio on 2,1 miljoonaa euroa. Jos lisämääräraha myönnetään, kustannukset nousevat 2,7—3,1 miljoonaan euroon.

Tiesuunnitelman on tarkoitus valmistua tämän vuoden aikana. Karhulan mukaan puuttuvien tiepätkien parannukset pyritään yhdistämään aiempaan suunnitelmaan.

— Kun suunnitelma on valmis, se asetetaan julkisesti nähtäville. Hallinnollisessa käsittelyssä kestää yleensä noin vuoden verran.

"Yleensä kohteita esitetään siinä vaiheessa, kun tiesuunnitelma on tehty"

Korjaustöiden alkamisen ajankohdasta ei ole vielä tietoa. Eduskunta päättää suurista tiehankkeista talousarvion laatimisen yhteydessä. Valtatie 15 ei ole toistaiseksi ollut liikenne- ja viestintäministeriön esittämien kohteiden listalla.

— Yleensä kohteita esitetään siinä vaiheessa, kun tiesuunnitelma on tehty. Valtatie 15:n parannuksesta ei voi antaa tarkkaa aikataulua, mutta erittäin harvoin miljoonilla euroilla suunniteltu hanke olisi jäänyt toteuttamatta.

Kymenlaakson vaalipiirin kansanedustajat ovat tehneet vetoomuksen, jotta noin 100 miljoonan euron kokonaisinvestointi hyväksyttäisiin valtion tiehankkeisiin.

Ministeri Anne Berner ei vastannut keskiviikkona Kouvolan Sanomien yhteydenottopyyntöihin.

Pakkaselle kävi tiedottamisessa "inhimillinen erehdys"

Markku Pakkanen (kesk.) tiedotti ensimmäisenä valtatie 15:n tiesuunnitelman laajentamisesta. Hänen tiedotteessaan ja Facebook- sekä Twitter-päivityksissään luki, että valtatien suunnitteluun on luvassa tänä vuonna 600 miljoonaa euroa.

— Kyse oli ihan inhimillisestä erehdyksestä. Minulle sattui pilkkuvirhe. Berner sanoi, että määrä on 600 000—1 000 000 euroa, Pakkanen sanoo.

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.

Lue kommentointiohjeet