Kouvolan Matkakeskuksen eteläpuolen autopaikkoja ei ole löydetty – 241 auton parkkialueen rakentaminen maksoi arviolta puoli miljoonaa euroa

Tunnelikadun kiertoliittymästä puuttuu yhä opasteet kolmelle eri paikoitusalueelle. Kaupunki aikoo saada opasteet paikoilleen kevään aikana.

Jussi Lopperi

Myllypuronkadun pysäköintialue Tunnelikadun kiertoliittymän vieressä on jäänyt vähälle käytölle.
Myllypuronkadun pysäköintialue Tunnelikadun kiertoliittymän vieressä on jäänyt vähälle käytölle.

Kouvolalaiset eivät ole vielä hyvin löytäneet Matkakeskuksen ja raiteiden eteläpuolelle rakennettua vajaan 250 auton paikoitusaluetta. Kaupunginarkkitehti Anne Kangasniemi-Kuikka arvioi syyksi sen, että Tunnelikadun alikulkutunnelista ja Myllypuronkadun suunnasta puuttuvat opasteet alueelle.

Kaupungin liikenneinsinööri Antti Tamminen kertoo, että Tunnelikadun kiertoliittymään on suunniteltu paikoitusalueelle ohjaavaa liityntäpysäköintimerkkiä. Alueelle ajetaan kiertoliittymän kautta.

– Tällä hetkellä opastetta ei ole, mutta kevään aikana sellainen tulee. Opastus aiotaan tehdä niin, että se näkyy joka suunnasta, Tamminen sanoo.,

Parkkialueet valmistuivat asuntomessujen aikaan

Kolmeen tasoon rakennettu liityntäparkkiurakka valmistui viime heinäkuussa, mutta kaupunki teki vielä syksyllä viimeistelytöitä.

– Teimme lämpökeskuksen viereisen alueen kaupungin omana työnä. Käytimme siinä kierrätysmateriaalia eli murskattua betonia ja tiiliä, joita saadaan rakennusten purkamisesta, rakennuttajapäällikkö Antti Nyberg kertoo.

Kiskokadun varren paikat on selkeästi löydetty. — Antti Nyberg

Ylimmäksi raiteiden tasolle tuli 92 autopaikkaa, Kiskokadun varteen 62 paikkaa ja Myllypuronkadun puolelle tilaa 87 autolle.

Juha Rika

6087271.jpg

– Kiskokadun varren paikat on selkeästi löydetty. Vaikka kolmionmallinen alin parkkipaikka näkyy Myllypuronkadulle, siinä ei hirveästi ole autoja. Ylimmällä tasolla on jonkin verran autoja. Enemmänkin saisi olla, Nyberg sanoo.

Kaupungin rakentamalla alimmalla paikoitusalueella Myllypuronkadun varressa on myös muutama sähköautojen latauspiste.

"Pohjoispuolella on jo paljon autoja"

Kaupunki suunnitteli paikoitusaluetta osana matkakeskusprojektia, kun alkoi näyttää siltä, että osa parkkipaikoista jää matkakeskushankkeen alle.

– Paikoitusalueelle tulee varmasti tarvetta, kun Matkakeskuksen alue rupeaa rakentumaan. Radan pohjoispuolen liityntäpysäköintipaikalla on jo aika paljon autoja. Olisi järkevää, jos ihmiset rupeaisivat käyttämään myös eteläpuolen parkkia, Kangasniemi-Kuikka sanoo.

Yläparkin rakentaminen maksoi Antti Nybergin mukaan noin 250 000 euroa ja alimman tason rakentaminen noin 200 000 euroa. Kiskokadun varren parkkipaikat rakennettiin Kiskokadun saneerauksen yhteydessä, jonka kokonaishinta oli noin miljoona euroa.

Jussi Lopperi

Kiskokadun varren uuden paikoitusalueen käyttöaste on suurempi kuin kahden viereisen parkkipaikan.
Kiskokadun varren uuden paikoitusalueen käyttöaste on suurempi kuin kahden viereisen parkkipaikan.