Kimolan kanavan 70 metriä pitkässä kalliotunnelissa vietettiin perjantaina tervajaisia: Katso kuvat kanavan työmaalta!

Kimolan kanavan rakennustyöt ovat pysyneet aikataulussaan.

Jussi Lopperi

Kun kanavatunnelissa on vettä, jää vedenpinnan ja katon väliin 6,5 metriä. Kuvassa kanavatunnelin tervajaisten kutsuvieraita eli Kouvolan, Heinolan ja Iitin kuntien edustajia sekä rakennustöissä mukana olevia tahoja.
Kun kanavatunnelissa on vettä, jää vedenpinnan ja katon väliin 6,5 metriä. Kuvassa kanavatunnelin tervajaisten kutsuvieraita eli Kouvolan, Heinolan ja Iitin kuntien edustajia sekä rakennustöissä mukana olevia tahoja.

Kimolan kanavan sulkutyömaan kalliotunnelissa vietettiin perjantaina tervajaisia. Pensseliin tarttuivat vuorollaan rakennusprojektissa mukana olevien Kouvolan, Iitin ja Heinolan kuntien sekä rakennusurakan toteuttavien eri tahojen edustajat.

Tervajaisten kutsuvieraat maalasivat jälkipolville muistoksi tekstin 6.9.2019 Kimolan kanava. Tervattu teksti jää seinämään veden alle.

Tervajaiset on vesikohteiden rakennustyömailla vuosikymmeniä käytössä ollut perinne, joka vastaa kuivan maan rakennuskohteiden harjakaisia.

—Tervajaisten vietto aloitettiin aikana, jolloin sulut olivat puurakenteisia ja ne tervattiin käytännön syistä. Tänä päivänä tervajaisia vietetään tehdyn työn juhlistamiseksi, vesiliikennejohtaja Esa Sirkiä Väylävirastosta totesi.

Jussi Lopperi

Väylän vesiliikennejohtaja Esa Sirkiä maalasi tervalla ensimmäisen numeron seinään. 
Väylän vesiliikennejohtaja Esa Sirkiä maalasi tervalla ensimmäisen numeron seinään. 

Rakennustyöt hyvin aikataulussa

Kanavan rakennusurakka on pysynyt hyvin aikataulussaan. Kanava on tarkoitus avata vesiliikenteelle ensi vuonna. Rakennustyömaalla paiskii tällä hetkellä töitä viitisenkymmentä rakennusalan ammattilaista.

— Sulkuporteista alaportti asennetaan lokakuun puolivälissä, työmaajohtaja Mika Seppälä kertoo töiden edistymisestä.

Destian työpäällikkö Antti Aholaisen mukaan myös kanavan kahden sillan rakennustyöt ovat hyvällä mallilla.

—Siltojen osalta olemme aikataulusta jonkin verran edellä. Kohteen luovutus lähestyy.

Väyläviraston Esa Sirkiä on tyytyväinen kanavahankkeen etenemiseen aikataulussa.

—Hanketta on suunniteltu jo 1990-luvulta lähtien. Nyt ollaan jo tässä vaiheessa, että sulun koekäyttö ja testaukset ovat edessä ensi keväänä.

Sirkiä kuvaili tervajaispuheessaan kanavahanketta vaativaksi.

—Uittotunnelia on levennetty. Sulun rakentaminen on aina vaikea työ. Myös geotekniikalla on ollut tärkeä osuus, jotta maan liikkeistä on saatu tietoa, Sirkiä kertoi.

— Tästä vesiliikennetunnelista tulee kanavahankkeeseen kirsikka kukassa, Sirkiä kuvaili.

Jussi Lopperi

Väyläporteista alaportin asennus alkaa lokakuussa. 
Väyläporteista alaportin asennus alkaa lokakuussa. 

Kanavaa odotettu veneilykäyttöön vuosikymmeniä

Kouvolan kaupungin kehitysjohtaja Petteri Portaankorva muistutti kutsuvieraille, että kanava on rakennettu 50 vuotta sitten.

—Vesiliikenteen odotuksella on pitkä historia.

Portaankorva kuvaili hanketta mahdolliseksi sen takia, että siinä on toteutettu laajasti verkostoyhteistyötä.

—Toivotaan, että tästä muodostuu vetovoimakohde kolmen maakunnan kainaloon.

Iitin kunnanjohtaja Riku Rönnholm muistutti, että Kimolan kanavassa on työtä myös tulevaisuudessa, kun kunnat rakentavat satamapaikkoja ja luovat laituriverkoston.

Jussi Lopperi

Vielä on rakennustöitä jäljellä. Kanavalla tekee töitä joka päivä 50 rakennusala ammattilaista. Töiden on määrä valmistua ensi vuonna veneilykauden alkuun mennessä.
Vielä on rakennustöitä jäljellä. Kanavalla tekee töitä joka päivä 50 rakennusala ammattilaista. Töiden on määrä valmistua ensi vuonna veneilykauden alkuun mennessä.

Kimolan kanava numeroina

Kimolan kanavahankkeen kustannukset ovat 20,8 miljoonaa euroa.

Kimolan kanavalla on pituutta 5,5 kilometriä.

Kanavan tunnelin pituus on 70 metriä.

Sulutuskorkeus on 12 metriä.

Vedenpinnan ja tunnelin katon välinen korkeus tulee olemaan 6,5 metriä.

Kanava on tarkoitus avata veneilykaudelle 2020.