Lähes 5 000 kouvolalaista käy töissä muualla — yhteydet Mikkeliin ja Lappeenrantaan eivät suosi päivätyössä käyviä

Lukas Pearsall

Lähes 5 000 kouvolalaista käy viikoittain töissä toisella paikkakunnalla. Julkisilla liikennevälineillä pääsee Kouvolasta aamukahdeksaksi Kotkaan ja Lahteen. Sen sijaan Mikkeliin ja Lappeenrantaan on mentävä muilla kyydeillä, jos aikoo olla perillä ajoissa.

Jatkossa maakunnat ja kaupungit voivat järjestää alueellista junaliikennettä, joka parantaa mahdollisuuksia ottaa vastaan työtä kauempaakin.

Näin lupasi liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) viime viikolla, kun hän julkisti esityksensä rautateiden henkilöliikenteen kilpailun avaamiselle.

Ministeriön tiedotteessa maakunnat luvattiin kytkeä alusta asti tiiviisti mukaan valtakunnalliseen kilpailutukseen.

Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun Xamkin rautatielogistiikan tutkimuspäällikön Maija Märkälän mielestä joukkoliikenteen vuoroissa ja aikatauluissa on hyvinkin selvittämisen ja selventämisen paikka.

Märkälä sanoo, että nykytilanteessa juna- ja bussivuorot mahdollistavat sen, että päivätyössä käyvät pääsevät Kotkasta, Lahdesta, Lappeenrannasta ja Mikkelistä kulkemaan töissä Kouvolassa ilman omaa autoa.

— Sen sijaan Kouvolasta julkisilla liikennevälineillä pääsee aamukahdeksaksi kulkemaan ainoastaan Lahteen ja Kotkaan. Osin ongelmana on vuorojen puuttuminen, mutta osin myös niiden ajoittuminen aamu- ja iltapäiväaikojen sijaan keskelle päivää tai myöhäisempään iltaan.

Kokonaisuuden katsominen on Märkälän mielestä olennaisin asia suunnittelussa. Jos kuljetusalan yritykset ja maakunnan eri osat löytävät samat askelmerkit, voivat yhteydet esimerkiksi Mikkeliin ja Lappeenrantaan olla jatkossa nykyistä paljon paremmat.

Pakkanen: ongelma on tuttu

Kansanedustaja Markku Pakkanen (kesk.) sanoo, että Märkälän esille ottama ongelma on tuttu.

— VR:n organisaatio on ollut aina jäykkä sopeutumaan henkilöliikenteen kannalta välttämättömiin liikkeisiin. Esimerkiksi Kotkan ja Kouvolan väliset junavuorot eivät jostain syystä saa riittävästi asiakkaita, vaikka siinä olisi hyvinkin mahdollisuuksia, eduskunnan liikennevaliokunnassa istuva Pakkanen toteaa.

Pakkanen uskoo, että Bernerin esitys tuo maakunnille uuden mahdollisuuden vaikuttaa.

— Ei tämä ainakaan heikennä mahdollisuuksiamme saada henkilöliikennettä nykyistä joustavammaksi.

Tarjonta luo kysyntää

Nykyisin Kymenlaakson liikennejärjestelmäsuunnittelu on Kymenlaakson liiton vastuulla. Kun uusi maakuntahallinto aloittaa, maakuntavaltuusto tekee linjaukset myös liikenneasioista. Rahat joukkoliikenteelle tulevat valtiolta.

— Toiminnan pitää olla kannattavaa niin VR:llä kuin yksityisilläkin. Tavoitteena on asiakasmäärien lisääminen. Itse näen, että henkilöliikenteessä on kasvun varaa, mutta se vaatii uutta tapaa toimia.

Pakkasen mielestä on harmillista, että VR on päättänyt aika lailla yksin aikataulutuksen.

— Linjan tulee tukea kysyntää. Henkilöliikenteessä on todettu monta kertaa, että kun on tarjontaa, on kysyntääkin. Se on bussipuolella nähty, että kun tarjonta muuttuu, kysyntäkin muuttuu, Pakkanen viittaa Onnibussin tuloon markkinoille.

Kouvolasta työmatkoja eniten Kotkaan

Lähes 5 000 kouvolalaista käy viikoittain töissä toisella paikkakunnalla.

Vuoden 2014 tilastojen perusteella eniten kouvolalaisia matkustaa töihin Kotkaan: 1 152. Seuraavaksi eniten työmatkoja Kouvolasta tehdään Helsinkiin, 571 ja Iittiin, 493. Lahdessa käy töissä 462 kouvolalaista.

Tilastokeskuksen mukaan asuinkuntansa ulkopuolella työssä käyviä eli niin sanottuja pendelöijiä oli Suomessa vuonna 2014 kaikkiaan reilut 757 000.

Janne Rönkkö

Janne Rönkkö

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.

Lue kommentointiohjeet