Uutisen takaa: Avoimuus tekisi hyvää Kymi Ringille

Iitin Tillolaan suunniteltua moottoriratahanketta on rakennettu yli kymmenen vuotta. Vuosien varrella hankkeen rahoituksesta on kerrottu niukasti.

Katja Juurikko

Kymi Ringin moottoriradan on tarkoitus tulla Iitin Tillolaan.
Kymi Ringin moottoriradan on tarkoitus tulla Iitin Tillolaan.

Viime viikolla oikeus kumosi Kouvolan kaupunginvaltuuston päätöksen myöntää ratayhtiö Kymi Ring oy:lle pääomalaina. Valtuuston tekemän päätöksen mukaan kahden miljoonan euron laina oli tarkoitettu kuljettajakoulutusratojen rakentamiseen.

Nyt Kouvolan kaupunki pohtii, valittaako se Itä-Suomen hallinto-oikeuden päätöksestä korkeimpaan hallinto-oikeuteen. Ainakin osa kaupunginhallituksen jäsenistä aprikoi lähinnä sitä, että tuhraantuuko valituksessa liiaksi aikaa (KoSa 14.11.).

Jos kaupunki tyytyy oikeuden ratkaisuun, Iitin kuntapolitiikassa pitkään mukana olleen Esa Lehtisen (sd.) toive tavallaan toteutuu. Toimiessaan Iitin kunnanvaltuuston puheenjohtajana Lehtinen sanoi, ettei Kymi Ring tarvitse köyhän Kouvolan roposia (KoSa 17.12.2015).

Hän oli sitä mieltä, että Kouvola haluaa kuoria kermat päältä ja antaa muiden tehdä työt.

Kouvola pohti rooliaan toisen kunnan alueella toimivassa yhtiössä

Kouvolan rooli moottoriratahankkeessa ei ole ollut kuitenkaan aivan mitätön. Kaupunki on aukonut rahapussiaan hankkeen selvityksille alusta lähtien.

Kouvolan seudun kuntayhtymän jälkeen hanketta ovat hallinnoineet Kouvola, Iitti, Kinno ja sittemmin Kymi Ring oy.

Yhtiön hankepäällikkö Timo Pohjola työsti moottorirataurheilukeskusta olleessaan Kinnon palkkalistoilla. Kinno on Kouvolan kaupungin sataprosenttisesti omistava elinkeinoyhtiö.

Vuonna 2012 Kouvola irtisanoutui hankkeesta. Tuolloin kaupungin kantaan vaikuttivat muun muassa epävarmuus valtion osallistumisesta hankkeen rahoitukseen. Lisäksi kaupunki mietti, onko osallistuminen toisen kunnan alueella toimivaan yhtiöön kunnan toimialasäännöksen mukaista.

Tuumaustauon jälkeen Kouvolan usko moottoriratahanketta kohtaan palasi. Syyskuussa 2016 valtuuston puheenjohtaja nuiji lainapäätöksen Kymi Ringille äänin 53—4. Vastaan äänestivät vasemmistoliiton Jorma Liukkonen ja Mika Byman sekä kokoomuksen Maarit Helkala ja Birgit Koskela.

Heitä kiinnosti tietää, kuinka paljon Iitin kunta oli sijoittanut ratahankkeeseen.

— Iitti on ollut erinomainen jo kuntayhtymän aikana käyttämään vain vähän omaa rahaa elinvoimansa kasvattamiseen, kun muut ovat olleet maksajina, Helkala sanoi tuolloin (KoSa 13.9.2015).

Iitin piikkiin valmistelevaa työtä

Iitti on myöntänyt Kymi Ringille 23 462 euron pääomalainan. Lisäksi Iitti on vuonna 2013 perustetun taustayhtiö Kymi Ringin osakkaana 19 prosentilla. Osakkeiden merkintähinnan mukainen arvo on 29 678 euroa.

— Kaavoitusprosessin yhtiö on maksanut kunnalle kaavoitussopimuksen perusteella. Toki sitä ennen kunta on tehnyt paljon valmistelevaa työtä, mistä ei tule laskutettavaa, Iitin hallinto- ja talousjohtaja Jarkko Salonen sanoo.

Salonen ei osaa suoralta kädeltä vastata, kuinka paljon Iitti on sijoittanut hankkeeseen.

Yhtiön aikana Iitti on osallistunut Kymi Ringiin liittyviin hankkeisiin kuntarahoitusosuuksillaan. Osassa näistä hankkeista on ollut mukana myös Kouvola, Iitin kunnanjohtaja Riku Rönnholm kertoo.

Valtuutetun tehtävä on punnita puheet

Pohjolan tehtävä on markkinoida Kymi Ringiä. Hänen pitääkin luottaa tuotteeseensa.

Äänestäjien mandaatilla Kouvolan kaupunginvaltuustossa istuvien tehtävä vastaavasti on osata punnita markkinointipuheet. Heidän tehtävä on tarkistaa faktat tai valtuuttaa tarvittaessa viranhaltijat tekemään se heidän puolestaan.

Hanke lupaa tälle seudulle niin paljon hyvää, että heikompaa hirvittää. Kilparadan osalta vaikutukset varmasti pitäisivät monilta osin paikkansa. Kuljettajakoulutuksen osuus saattaisi olla kyseenalaisempi.

Puolustusvoimilla ei kirjallisia lupaksia

Yhtiön hallinto-oikeudelle jättämässä vastineessa todetaan: Todennäköistä on, että ainakin Karjalan prikaati tulee käyttämään Kymi Ringin kuljettajakoulutusrataa, sillä se tulee mahdollistamaan puolustusvoimien vanhentuneen harjoitteluohjelman uudistamisen ja puolustusvoimien kuljettajakoulutuksen lisäämisen ja laadullisen kehittämisen.

Puolustusvoimien edustaja on ollut asiantuntijana moottoriratahankkeen ohjausryhmässä.

— Puolustusvoimat ei ole antanut minkäänlaista kirjallista lupausta hankkia palveluita ajoharjoitteluradalta, komentaja Timo Korpela pääesikunnasta sanoo.

Puolustusvoimia sitoo hankintalaki. Hankinnoissa määräävää osaa näyttelee hinta.

Tällä hetkellä Karjalan prikaatin kuljettajakoulutuksesta vastaa hämeenlinnalainen CAP Group. Puolustusvoimat vastaa prikaatin ratamaksuista.

— Jos maksaja päättää, että koulutus annetaan Kymi Ringin radalla, sitten annamme sen siellä, yrityksen toimitusjohtaja Pekka Kari sanoo.

CAP-yrityksellä on käytössään simulaattorin koelupa. Se korvaa syventävän vaiheen ratakoulutuksen. Syventävä vaihe on osa kuljettajakoulusta. Simulaattorikoulutusta annetaan autokoulun kuluttaja-asiakkaille, ei puolustusvoimissa ajokorttia suorittaville varusmiehille.

Karin mukaan simulaattoriharjoittelusta on pelkkiä hyviä kokemuksia. Hän arvelee, että lähitulevaisuudessa simulaattori korvaa raskaan kaluston rataharjoittelun.

— Näkisin, että sen aika on hyvinkin lähellä.

Vauhti huhumyllyssä kiihtyy

Ensi vuoden helmikuussa Kymi Ring -hanke täyttää 11 vuotta. Hanke on pitkälti henkilöitynyt Timo Pohjolaan. Tämän vuoksi hän on kerännyt hankkeeseen uskovien kiitokset mutta myös epäilijöiden kritiikin.

Epäilyille lienee syynsä: hanke on kuin avaamaton vakka.

Ymmärrettävistä syistä Pohjola kehuu auliisti Iitin Tillolaan valmisteilla olevaa kokonaisuutta. Sen sijaan alati viivästyviä aikatauluja ja töiden etenemisepäilyjä Pohjola ei kommentoi Kouvolan Sanomille. Yksityisen rahan löytymisestä tai löytymättömyydestä hankkeen henkilöt vaikenevat visusti.

Nämä seikat ovat omiaan lisäämään vauhtia huhumyllyssä.

Epäilijöiltä irtoaisi ehkä enemmän ymmärrystä mittavalle hankkeelle, jos tiedottaminen olisi nykyistä avoimempaa.

Kirjoittaja on Kouvolan Sanomien yhteiskuntatoimituksen esimies.

 

FAKTA

Itä-Suomen hallinto-oikeuden päätös

Kouvolan kaupunginvaltuusto on myöntänyt pääomalainan ilman kuntalain edellyttämää vastavakuutta, mistä johtuen kaupunginvaltuuston päätös on lainvastainen.

Kaupunginvaltuuston päätöstä tehtäessä ei ole myöskään riittävästi selvitetty mahdollisen valtiontuen olemassaoloa ja Euroopan unionin valtiontukimääräysten ja -säännösten mahdollista soveltuvuutta. Valtuuston päätös on siten lisäksi syntynyt virheellisessä järjestyksessä.

Koska valtuuston päätös on edellä mainituilla perusteilla lainvastainen, asiassa ei ole enää tarpeen ottaa kantaa kunnan toimialan vastaisuutta koskevaan valitusperusteeseen.

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.