Lakiluonnos sähköautojen latauspisteistä ei vakuuta Kouvolassa – Myös autottomat taloyhtiöiden osakkaat joutuisivat maksamaan latauspisteinvestoinneista

Hallituksen esitys latauspisteistä ja latausvalmiuksista tulee tänä keväänä eduskunnan käsittelyyn. Yksi latauspiste maksaa halvimmillaan 3 500 euroa.

Lumikki Haaja

Sähköauton lataamiseen on olemassa erityyppisiä latauspisteitä.
Sähköauton lataamiseen on olemassa erityyppisiä latauspisteitä.

Kaikkiin uusiin tai laajasti korjattaviin asuinrakennuksiin, joissa on yli neljä asuntoa, täytyisi tehdä jokaiselle paikalle sähköautojen latausvalmius.

Velvoitteet tulisivat sovellettaviksi ensi vuoden alusta lähtien.

Näin todetaan lakiluonnoksessa, joka on paraikaa viimeisteltävänä. Hallituksen esitys laiksi sähköajoneuvojen latausvalmiuksista ja latauspisteistä on tulossa eduskunnan käsittelyyn todennäköisesti maaliskuun ensimmäisellä viikolla.

Epäselvä ja epävarma tilanne

Kouvolalaisen isännöintiyrityksen Taloisännöitsijät oy:n toimitusjohtaja Juha Salo kuvailee tilannetta epäselväksi ja epävarmaksi.

– Hallituksella on kunnianhimoisia tavoitteista sähköautojen määrän kasvattamisesta, mutta epäilisin, että tässä asiassa hallitus joutuu peräytymään.

Salo perustelee epäilevää kantaansa tilojen ja maa-alueiden erilaisuudella.

– Sellaisia tiloja ei löydy joka paikasta, joihin voisi latauspisteitä rakentaa tasapuolisesti. Esimerkiksi Kouvolan keskustan alueella on paljon pieniä tontteja. Toinen epäilyttävä asia on sähköistämisen edullisuus. Vaikuttaa vähän hakuammunnalta vielä.

Erilaisia velvoitteita

Muussa kuin asuinkäytössä oleviin, uusiin tai laajasti korjattaviin rakennuksiin on lakiluonnoksessa erilaisia velvoitteita.

Esimerkiksi jos pysäköintipaikkoja on yli kymmenen, latausvalmius tulisi asentaa vähintään puoleen pysäköintipaikoista. Lisäksi tulisi asentaa vähintään yksi latauspiste.

Jos pysäköintipaikkoja on yli 20, latausvalmius olisi asennettava vähintään puoleen paikoista ja latauspiste vähintään 10 prosenttiin paikoista.

Vain muutama kysely

Salo kertoo, että hänen isännöimissään taloissa yhdessä on tulossa sähköremontti, jossa uuden lain vaatimukset otetaan huomioon.

– Ainakin selvitetään, mitä latausvalmius tarkoittaa ja mitä se maksaa.

Salolta on kysytty latausvalmiuksista ja latauspisteistä tähän mennessä vasta kaksi kertaa, joten asia ei ole vielä noussut taloyhtiöissä puheenaiheeksi.

Kaikki maksavat investoinnista

Uusi laki tarkoittaa sitä, että kaikki taloyhtiön osakkaat maksavat latauspisteinvestoinneista. Latauspisteen käytöstä maksaa aina vain käyttäjä.

Toisin sanoen myös autottomat osakkaat joutuvat sijoittamaan latauspisteiden rakentamiseen.

"Kuulostaa kohtuuttomalta"

Kouvolan Isännöintikolmio oy:n toimitusjohtaja Risto Pöysä sanoo, että latauspisteet ovat luettavissa talojen perusverkkoon kuuluviksi sijoituksiksi. Tämän takia kaikki osakkaat osallistuvat investointikustannuksiin.

Hän jatkaa, että jos yhtiökokous niin päättää, voivat investoinnin kustantaa vain latauspisteitä käyttävät osakkaat.

– Tällä hetkellä lakiesitys kuulostaa kohtuuttomalta. Esimerkiksi 30–40 autopaikan talossa latauspisteiden rakentaminen tarkoittaisi todella isoa investointia. On kuitenkin oletettavaa, että sähköautojen määrä ei kasva kovin nopeasti.

Pöysä arvioi, että halvimmillaan yhden latauspisteen rakentaminen maksaa noin 3 500 euroa.

Pääkeskukseen varaus

Pöysä sanoo Salon tavoin, että latauspisteiden ja latausvalmiuksien tuleviin lakivelvoitteisiin ei ole vielä herätty.

– Kun linjasaneerauksia tehdään jatkossa, pääkeskukseen tehdään varaus lataustolppia varten. Se tarkoittaa, että keskuksessa on sulakepaikat ja muut sentyyppiset valmiudet ottaa latauspiste joskus käyttöön.

Kohti hiilineutraalisuutta

Ympäristö- ja ilmastoministeri Krista Mikkonen (vihr.) totesi ministeriön lokakuisessa tiedotteessa, että liikenteen sähköistäminen on tärkeä keino, joka vie Suomea kohti hiilineuraalisuutta vuoteen 2035 mennessä.

Lakiluonnoksen säädöksien arvioidaan tuovan Suomeen vuoteen 2030 mennessä noin 171 000 latauspistettä sekä latausvalmiuden noin 621 000 pysäköintipaikkaan.

Latausvalmius tarkoittaa pysäköintipaikan putkitusta tai kaapelointia siten, että siihen voidaan asentaa latauspiste myöhemmin.

Lainsäädäntöneuvos Sari Rapinoja ympäristöministeriöstä vahvisti Kouvolan Sanomille, että esitys ei ehdi aivan alkuperäiseen aikatauluun eli helmikuun viimeiselle viikolla.

Kolmenlaisia latauspisteitä

Tilapäislataus. Auto ladataan tavallisesta kotitalouspistorasiasta. Hitain lataustapa. Nopeus riippuu muun muassa akun koosta ja kaapelista, mutta täyteen lataaminen voi kestää yli vuorokauden. Kotitalouspistorasioita ei ole suunniteltu sähköauton lataamiseen.

Peruslataus. Auto ladataan kiinteästi asennetulla latauslaitteella. Lataaminen on vähintään puolet nopeampaa kuin tilapäislatauslaitteella. Euroopassa käytetään pistokestandardia Type 2.

Pikalataus. Akun voi ladata täyteen reilusti alle tunnissa, jopa parissa kymmenessä minuutissa. Käytössä on kaksi kilpailevaa pistokestandardia, saksalainen CCS ja japanilainen CHAdeMO. Useimmat pikalatausasemat tukevat kumpaakin.