Jalkojen lihaksia kannattaa treenata terveyden takia — ”Riittävä lihasmassa ja -voima vähentää ennenaikaisen kuoleman riskiä”

Jaakko Avikainen

Jalkojen lihaksia kannattaa treenata terveyden takia — ”Riittävä lihasmassa ja -voima vähentää ennenaikaisen kuoleman riskiä”

On tyypillistä, että aktiviteettien vähentyessä ja vaikkapa painonnousun myötä havahtuu siihen, ettei jalkalihasten toimintakyky enää riitä arkiaskareisiin.

Liikuntabiologi ja personal trainer Timo Haikaraisen mukaan vahvoja reisiä ja yhtä lailla pakaroita tarvitaan siihen, että pääsee tuolista ja lattialta ylös, jaksaa nousta raput ja kävellä kauppaan.

Pelkkä arkiliikunta ei kuitenkaan usein riitä ylläpitämään tarvittavaa lihasvoimaa.

— Monella kävelevällä ja pyöräilevällä voi olla niin heikot jalat, ettei jaksa kyykätä. Tarvitaan myös voimaharjoittelua, joka kuormittaa reisi- ja pakaralihaksia ihan eri tavalla kuin lenkkeily, Haikarainen muistuttaa.

Voimaharjoittelun tärkeydestä puhutaan nykyään paljon. Osittain siksi, että tieteellinen tieto lihasten merkityksestä terveyden ja toimintakyvyn kannalta on lisääntynyt.

— Vahvat pakaralihakset ehkäisevät polvivammoja ja -kipuja sekä selkävammoja. Pakaralihas kiinnittyy selkärankaa ja alaselkää tukevaan sidekudoskalvoon, joten pakaroiden kunto vaikuttaa myös koko ryhtiin, Haikarainen sanoo.

Reisien ja pakaroiden kunnolla voi olla yhteys myös ennenaikaisen kuoleman riskin vähentämiseen. Tutkimusten mukaan riittävän lihasmassan ja -voiman hyöty näkyy erityisesti sairastuessa.

— Jos sairastuu syöpään tai vastaavaan lihaksia surkastuttavaan sairauteen, riittävä lihasmassa ja -voima kehossa vähentää ennenaikaisen kuoleman riskiä, syöpälääkityksen sivuvaikutuksia ja sairaalassaoloaikaa, sanoo Suomen Akatemian tutkijatohtori Juha Hulmi.

Katso helpot reisi-pakarajumppaliikkeet päivän lehdestä.

Elina Jäntti