Kymi Ringiin kytköksissä olevan valtatie 12:n remontti puolisen vuotta myöhässä — sai vielä kuukauden lisäaikaa

Tillolan ja Keltin välisen tieosuuden urakkatarjous on saatava maaliskuun loppuun mennessä allekirjoitettua, jotta rakennustyöt voitaisiin aloittaa vielä kevään rakentamiskauden aikana.

Lukas Pearsall

Kesällä eduskunta myönsi myös 14 miljoonaa euroa valtatie 12:n Tillolan ja Keltin välisen tieosuuden korjaamiseen. Remontin ehtona on, että Kymi Ring saa radan rahoituksen kasaan. Kuva toukokuulta 2017.
Kesällä eduskunta myönsi myös 14 miljoonaa euroa valtatie 12:n Tillolan ja Keltin välisen tieosuuden korjaamiseen. Remontin ehtona on, että Kymi Ring saa radan rahoituksen kasaan. Kuva toukokuulta 2017.

Liikennevirasto on neuvotellut runsaan kuukauden jatkoajan valtatie 12:n Tillolan ja Keltti välisen tieosuuden remontille. Liikenneviraston projektijohtajan Lars Westermarkin mukaan urakkatarjouksen jättäneet ovat hyväksyneet lisäajan. Viime vuonna loppukesästä kilpailutetun suunnittelu- ja rakentamisurakan voitti Destia.

Ensimmäinen urakkasopimusaika raukesi marraskuun puolivälissä. Sen jälkeen urakan aloitusta jatkettiin kolmella kuukaudella. Tätä pidempään aikaan urakoitsijat eivät voi sitoutua, Westermark sanoi tammikuussa Kouvolan Sanomissa. Jatkoaika umpeutui eilen maanantaina.

Tammikuun lopussa Westermark totesi Kouvolan Sanomille, ettei ole kovin toiveikas sen suhteen, että tarjouksille olisi enää neuvoteltavissa jatkoaikaa.

— Kymi Ring -moottoriratayhtiö kysyi tarjousten voimassaoloaikaa. Sen jälkeen selvitin ja sain väylähankkeelle tarjousten osalta kuukauden jatkoaikaa, hän kertoi toisesta lisäajasta maanantaina.

Jatkoajasta huolimatta hinta pysyy samana

Liikennevirastolla pitää olla tieto Iitin Tillolaan suunnitellun ratahankkeen rahoituksesta kuukauden sisällä. Sen jälkeen Westermarkilla on muutama viikko aikaa laatia urakkasopimus allekirjoituskuntoon.

— Ensimmäinen päivä huhtikuuta urakkatarjous ei ole enää voimassa.

Hänen mukaansa kuukauden jatkoaika takaa sen, että rakennustyöt voitaisiin aloittaa vielä tämän kevään aikana.

— Sen jälkeen rakentamiskausi alkaa olla ohi tältä keväältä ja kesältä.

Westermarkin mukaan työt olisivat voineet alkaa syyskuussa.

Kesäkuun lopussa eduskunta hyväksyi VT12:n Tillolan ja Keltin välisen tieosuuden kunnostamiseen 14 miljoonaa euroa. Tukirahojen ehtona on, että moottoriratahankkeen kokonaisrahoituksen on oltava ministeriön tiedossa.

— Jatkoajasta huolimatta hintaan ei saa koskea. Se on valtion ehto, ja urakoitsijoille tämä sopi.

Westermark arvoi, että jos urakalle pitäisi neuvotella vielä kolmannen kerran lisäaikaa, se vaikuttaisi urakkahintaan.

— Siihen emme voi lähteä.

Jos Tillolan ja Keltin välistä osuutta päästään rakentamaan tänä keväänä, valmista pitäisi olla vuoden 2019 loppuun mennessä.

Jatkoajasta huolimatta hintaan ei saa koskea. Se on valtion ehto, ja urakoitsijoille tämä sopi.

Suunnittelu alkoi 11 vuotta sitten

Tien suunnittelu- ja rakentamisurakan voittaneen Destian omistaa Ahlström Capital, jolle valtio myi Destian vuonna 2014. Ahlström Capital on pääomasijoitusyhtiö.

Kymi Ring oy:n yksi osakkeen omistajista on A. Ahlström Kiinteistöt oy. Se on osa Ahlström Capitalia.

Muut osakkaat ovat Iitin kunta, AKK Motorsport ja Suomen Moottoriliitto. Taustayhtiö perustettiin vuonna 2013.

Kesäkuun lopussa eduskunta hyväksyi lisätalousarviossa Tillolan ja Keltin välisen tieosuuden kunnostamiseen 14 miljoonaa euroa.

Ratakokonaisuuden suunnittelu alkoi vuonna 2007. Aluksi hanketta hallinnoi Kouvolan seudun kuntayhtymä.

Tillolaan suunniteltu ajokoulutus-, liikenneturvallisuus- ja moottoriurheilukeskus on tarkoitus rakentaa neljässä vaiheessa vuoteen 2025 mennessä. Ensimmäisen vaiheen kokonaiskustannukset ovat 25 miljoonaa euroa.

Kesäkuussa 2017 eduskunta myönsi lisätalousarviossa hankkeelle 3,5 miljoonaa euroa ehdollista tukea. Valtionavustuksen myöntämisen ja maksamisen ehtona on, että moottoriradan kokonaisrahoitus voidaan varmistaa.

 

Luetuimmat

Kommentoidut