Xamkin opiskelijoille miljoonayleisö — Emma-gaalassa näkyy Kouvolassa opiskelevien kädenjälki

Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun (Xamk) opiskelijat ovat tehneet suoraan televisiolähetykseen iltapuvun, koruja ja sosiaalisen median strategian.

Jussi Lopperi

Xamkin viestintä- ja markkinointipäällikkö Tiivi Pukkila-Nupponen pukeutuu opiskelijoiden luomuksiin Emma-gaalaan.
Xamkin viestintä- ja markkinointipäällikkö Tiivi Pukkila-Nupponen pukeutuu opiskelijoiden luomuksiin Emma-gaalaan.

Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulussa opiskelevat Anette Ahokas ja Arho Keränen ovat jännän äärellä. Kouvolassa opiskelevien muotoilijoiden luomukset nähdään viikon päästä lauantaina televisiossa. Ne säihkyvät suorassa Emma-gaala-lähetyksessä vajaan miljoonan silmäparin edessä.

Ahokkaan iltapuvun ja Keräsen korut pukee ylleen Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun (Xamkin) viestintä- ja markkinointipäällikkö Tiivi Pukkila-Nupponen.

Pukkila-Nupponen luovuttaa palkinnon Vuoden tulokas -sarjassa. Sen voittaja saa perinteisen Emman lisäksi Raili Auraskarin suunnitteleman patsaan.

Ahokas, Keränen ja Auraskari ovat kaikki Xamkin opiskelijoita Kouvolassa.

Jussi Lopperi

Anette Ahokas käytti iltapuvussa materiaaleina villaa, silkkiä ja kierrätettyä nahkaa, jota hän hamstraa kirpputoreilta ja kierrätyskeskuksista.
Anette Ahokas käytti iltapuvussa materiaaleina villaa, silkkiä ja kierrätettyä nahkaa, jota hän hamstraa kirpputoreilta ja kierrätyskeskuksista.

Emma-gaalan parissa työskentelee monta muutakin Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun opiskelijaa. Xamk on yksi gaalan kolmesta pääyhteistyökumppanista.

— Yhteistyösopimus hyödyttää kaikkia osapuolia, kertoo Tiivi Pukkila-Nupponen.

Opiskelijat pääsevät tositoimiin

Opiskelijat saavat opintopisteiden lisäksi tutustua työelämään käytännössä. Samalla he verkostoituvat musiikkialan ammattilaisten kanssa.

Xamkin opiskelijat pyörittävät yhtä gaalan mediapisteistä. He isännöivät Xamkin Instagram-kisan voittajille järjestettyä Emma-matkaa. He myös hoitavat gaalan viestintää sosiaalisessa mediassa ennen gaalaa ja sen aikana.

Pukkila-Nupposen mukaan opiskelijoilta saatu palaute on ollut kiittävää.

Xamk markkinoi itseään

Ammattikorkeakoulu saa näkyvyyttä eri medioissa, kun Emma-gaalaa promotaan.

— Xamk on uusi toimija, joka pyrkii kasvattamaan tunnettavuuttaan. Korkeakoulut ostavat mainostilaa eri medioista, mutta tällaisella yhteistyöllä saadaan irti paljon enemmän.

Gaalan tuoma medianäkyvyys ei ole Xamkille ilmaista. Pukkila-Nupponen ei kerro yhteistyön hintalappua vaan vetoaa liikesalaisuuteen.

— Pelkkä ostettu medianäkyvyys olisi tuplasti kalliimpaa, hän kuitenkin sanoo.

Musiikkituottajat haluavat alalle hyviä tekijöitä

Xamkin kanssa yhteistyötä tekee Emma-palkinnoista ja Emma-gaalan tuotannosta vastaava Musiikkituottajat IFPI Finland. Apulaisjohtaja Tommi Kyyrän mukaan musiikkialaa markkinoidaan opiskelijoille yhteistyön kautta.

Jussi Lopperi

Arho Keräsen korvakorut ja rannerengas ovat kullattua hopeaa. Anette Ahokas (oikealla) teki iltapuvun mittatilaustyönä Tiivi Pukkila-Nupposelle.
Arho Keräsen korvakorut ja rannerengas ovat kullattua hopeaa. Anette Ahokas (oikealla) teki iltapuvun mittatilaustyönä Tiivi Pukkila-Nupposelle.

Musiikkituottajat on Suomessa toimivien äänitetuottajien kattojärjestö, joka kehittää suomalaisen musiikkialan toimintaedellytyksiä ja tekee edunvalvontaa.

— Äänitemusiikin kulutus on suoratoiston ansiosta pitkästä aikaa kasvussa. Hyvistä tekijöistä kilpaillaan, Kyyrä sanoo.

Musiikkialalla tarvitaan esimerkiksi digitaalisen viestinnän ammattilaisia.

— Haluamme parhaat duuniin musa-alalle.

Musiikkituottajat IPFI Finland on palkannut kaksi Xamkin opiskelijaa harjoittelijoiksi. Se on myös järjestänyt opiskelijoille mahdollisuuden tutustua tuotantoyhtiön ja mediatoimiston arkeen.

Uusimmat uutiset