Kymsoten päivystysavun puhelinpalvelu ruuhkautui – Uudessa palveluohjauksessa omat linjat koronapotilaille ja kiireellistä hoitoa tarvitseville

Kymsote pystyy tällä hetkellä vastaamaan vain osaan puheluista ja takaisinsoittoja jää tekemättä.

Kimmo Seppälä

Arkistokuva.
Arkistokuva.

Kymenlaakson sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymä (Kymsote) on aloittanut eilen torstaina 13.8. päivystysavun puhelinpalvelussaan uuden palveluohjauksen koronavirukseen ja muihin päivystyshoitoa vaativiin asioihin liittyen.

Kymsote tiedottaa, että päivystysapu 116 117 -puhelinpalvelu on tällä hetkellä ruuhkautunut pahoin. Palveluohjauksella Kymsote pyrkii varmistamaan, että kiireellistä apua tarvitsevat potilaat saisivat nopeammin yhteyttä päivystysapuun.

Numeroon 116 117 soitettaessa asiakas voi valita kahdesta vaihtoehdosta.

Mikäli asia koskee koronavirusta, otetun näytteen vastausta tai omaolo.fi-palvelun koronaoirearviota, tulee painaa numeronäppäintä 1. Muussa päivystyksellistä neuvoa tai oiretta koskevassa asiassa painetaan numeronäppäintä 2.

Kymsoten mukaan linja 1 on jaettu kahteen osaan. Jos asiakas kärsii hengitysvaikeuksista, puheluun vastataan nopeammin. Muissa tapauksissa puhelu ohjautuu linjan ruuhkautuessa takaisinsoittopalveluun. Jos takaisinsoittoa ei tule neljässä tunnissa, asiakas voi soittaa uudelleen päivystysapuun.

Johtajaylilääkäri Marja-Liisa Mäntymaa sanoo tiedotteessa, ettei Kymsote pysty tällä hetkellä vastaamaan kuin osaan puheluista ja takaisinsoittoja jää tekemättä, koska kansallinen järjestelmä poistaa soitot neljän tunnin välein.

– Uuden valikon avulla pyrimme kuitenkin vastaamaan paremmin kiireellisemmin apua tarvitseville asiakkaille, joille viime aikojen tilanne on ollut haasteellinen. Samalla lisäämme koko ajan keinoja ja resursseja palvella myös korona-asioissa paremmin, mutta tilanne ei ratkea hetkessä, Mäntymaa kertoo tiedotteessa.