Valmis liiketoimintamalli houkuttelee franchiseyrittäjäksi — ala työllistää jo 100 000 ihmistä

Asenne on tärkein.

Tätä mieltä on Lady Line -liikuntaketjuun franchiseyrittäjiä rekrytoiva Sarita Nobile yrittäjän tärkeimmästä ominaisuudesta.

— Sanon aina uusille uusille yrittäjillemme, että tulette pärjäämään, jos teette niin kuin ketjussa sanomme.

Tähän tiivistyy franchiseyrittäjyyden erityispiirre: Yrittäjä saa ketjulta valmiin liiketoimintamallin ja brändin. Vastineeksi yrittäjä sitoutuu vaalimaan brändiä ja maksaa ketjulle korvausta.

Esimerkiksi Lady Linen franchiseyrittäjä maksaa ketjulle 25 000 euron liittymismaksun ja kahdeksan prosenttia liikevaihdostaan. Lisäksi tiloihin pitää Nobilen mukaan investoida keskimäärin 150 000—200 000 euroa.

Franchiseyrittäjyys on kasvava yrittäjyyden muoto Suomessa. Suomen Franchising-yhdistys arvioi viimevuotisessa tutkimuksessaan, että Suomeen tarvitaan lähes 600 uutta yrittäjää vuoden 2016 loppuun mennessä.

Toimialan liikevaihdon arvioidaan kasvavan yli viiteen miljardiin euroon. Vuosittainen kasvuvauhti on 4—5 prosenttia.

— Franchising työllistää hyvin, noin 100 000 ihmistä kaikkiaan. Odotamme, että vuoden loppuun mennessä syntyy noin 3 700 uutta työpaikkaa, kertoo yhdistyksen toiminnanjohtaja Juha Vastamäki.

Vastamäki arvioi, että franchising voi olla palkkatöissä pitkään olleelle uranvaihtajalle helpoin tapa ryhtyä yrittäjäksi.

— Franchisetoiminnassa on jo olemassa ketjun testattu liikeidea, koulutus ja tuki. Yrittäjä voi keskittyä ottamaan siitä kaiken hyödyn irti.

Yrittäjä voi saada ketjulta tukea esimerkiksi taloushallintoon tai markkinointiin.

R-kioski on suurin

Franchiseantajalla eli yritysketjulla on valmis liiketoimintamalli, jonka käyttöoikeuden ketju luovuttaa franchiseyrittäjälle.

Ketju ja yrittäjä ovat laillisesti ja taloudellisesti itsenäisiä yrittäjiä.

Yrittäjä maksaa ketjulle liiketoimintamallin käyttöoikeudesta ja ketjun jäsenyydestä.

Ketju kouluttaa ja ohjaa franchiseyrittäjää määräaikaisen yhteistyösuhteen ajan.

Suomen suurin franchiseyritys on R-kioski, jolla on yli 600 myyntipistettä Suomessa ja noin 3 400 ulkomailla. Yli 100-vuotiaan ketjun omistaa norjalainen Reitan.

Johanna Värjä

Johanna Värjä

Luetuimmat

Uusimmat uutiset