Kouvolalaiset tiealan ammattilaiset vaativat sorateitä kuntoon: ”Kuoppia on jo kuoppien sisälläkin”

Katja Juurikko

Ministeri Anne Berner vakuutti kouvolalaisille vieraille, että tienhoidon ongelmat on tiedostettu. Kouvolan kaupungin edustaja Jari Horppu toimi aiheen esittelijänä.

Valtion soratiet ovat vaarallisessa kunnossa. Tätä mieltä on joukko kouvolalaisia yrittäjiä ja tiealan ammattilaisia.

Kuusihenkinen karvalakkilähetystö matkasi torstaina Helsinkiin puhumaan aiheesta liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk.) ja kansanedustaja Markku Pakkasen (kesk.) kanssa.

— Läheltä piti -tilanteita tulee usein, kun autot väistävät monttuja. Olen soittanut tienhoidosta viime syksyn jälkeen 15 kertaa Tienkäyttäjän linjalle. Kuoppia on jo kuoppien sisälläkin, sanoo linja-autoliikennöitsijä Veli-Matti Puolakka.

Ryhmän mielestä tieongelmat ovat suureksi haitaksi myös liiketoiminnalle.

— Kaasuyhtiö Woikosken toimitusjohtaja Clas Palmberg lähetti sellaiset terveiset, että heillä loppui yksi asiakassuhde teiden kunnon takia. Baltialaisen yhtiön rekkakuskit pitivät talvikunnossapitoa liian huonona, sanoo liikelaitoksen johtaja Jari Horppu Kouvolan kaupungin teknisestä tuotannosta.

Metsäyhtiö UPM:n kehitysasiantuntijan Janne Kukkuran mukaan valtion tulisi huomioida, että kaakko on metsätalousseutua.

— Viime aikoina on puhuttu paljon Äänekosken biotuotetehtaasta ja Keski-Suomen teistä. Siitä huolimatta suurin osa Suomen puukuljetuksista viedään Kaakkois-Suomeen myös tulevaisuudessa.

Kukkuran mukaan UPM on lisännyt viime vuosina kaakossa sellun tuotantokapasiteettia noin yhden uuden tehtaan verran. Maanantaina yhtiö ilmoitti, että Kymin sellutehdasta laajennetaan 98 miljoonalla eurolla.

Ministeri Bernerin mukaan koko maan sorateiden heikko kunto on tiedostettu eduskunnassa ja hallituksessa.

Hallitus on kohdistanut 600 miljoonaa euroa koko tieverkon korjausvelan hoitoon. Virkamiesselvityksen mukaan uusimisen ja korjaamisen tarvetta on kuitenkin yhteensä 2,5 miljardin euron verran.

— Meille tulee paljon palautetta kunnossapidosta. Pyrimme nyt kehittämään mittareita, joilla teiden kuntoa ja korjausten tehokkuutta voidaan arvioida ja seurata luotettavasti.

Valkealan kunnan palveluksessa aikanaan 35 vuotta tiehöylää eli tiekarhua kuljettanut Ossi Rämä toivoo höylien paluuta. Hänen mukaansa järeitä työkoneita käytetään nykyään tienhoidossa erittäin vähän.

— Nykyään työtä tehdään paljon kevyemmillä menetelmillä, mutta ei siitä tule hyvää. Kuopat täytyy ajaa höylällä kunnolla tasaiseksi, eikä vain silitellä päältä.

Rämän mukaan tietä kunnostetaan usein näennäisesti alustaterällä. Monttuja pienennetään, mutta ongelmat säilyvät.

Tien muoto voi olla vääränlainen, minkä takia vesi ei valu tieltä pois. Pienet kuopat suurentuvat nopeasti, jos niistä ei hankkiuduta tyystin eroon.

Kaakossa valtion sorateiden kunnossapidosta huolehtii Kaakkois-Suomen ELY-keskus. Tienhoito on tilattu kilpailutuksen jälkeen YIT:ltä.

Aapo Mentula

Aapo Mentula

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.

Lue kommentointiohjeet