Kouvolassa kylpytynnyrien myynti on tuplaantunut ja terasseja rakennetaan kiivasti – Valkealalainen Marko Kansikas haaveilee paljusta ja korjailee terassiaan kesälomallaan

Matkojen sijaan rahaa panostetaan nyt puutarhoihin, pihoihin ja terasseihin.

Moises Garibay

Marko Kansikkaan puinen terassi vaatii korjausta, sillä kierrätyspuusta tehty runko lahosi. Kansikas rakentaa terassiaan tunnepohjalta ja aina kun ehtii. Kesälomalla aikaa vie myös lasten viihdyttäminen.
Marko Kansikkaan puinen terassi vaatii korjausta, sillä kierrätyspuusta tehty runko lahosi. Kansikas rakentaa terassiaan tunnepohjalta ja aina kun ehtii. Kesälomalla aikaa vie myös lasten viihdyttäminen.

Valkealassa perheensä kanssa asuva Marko Kansikas remontoi kesälomallaan omakotitalonsa terassia, jonka alapuut pehmenivät ja lopulta "mätänivät käsiin".

Kansikas rakensi terassin itse kahdeksan vuotta sitten talon rakentamisen yhteydessä.

– Sain terassia varten kierrätyspuut ja nyt kierrättäminen maksoi sen, etteivät ne kestäneet enää pidempää. Puut lahosivat alta pois, ja nyt täytyy tehdä uusi runko ja latoa terassi takaisin paikoilleen.

Terassi on Kansikkaan mukaan ollut kovassa käytössä: siellä on grillattu ja syöty sekä oleskeltu esimerkiksi naapureiden kanssa.

– Monesti olemme kesäisin enemmän ulkona kuin sisällä.

Terassiremonttia Kansikas suunnitteli noin vuoden verran, kunnes päätti tänä vuonna kesälomallaan hoitaa työn pois alta.

Moises Garibay

6516496.jpg

Koronan perumat matkat vaihtuvat terassiremontteihin

Costellan myyntiedustaja Vesa Heikari kertoo, että terasseille on ollut kysyntää hyvin tänä vuonna. Hänen mukaansa rahaa satsataan nyt koteihin ja terasseihin, sillä koronatilanne on peruuttanut ulkomaanmatkat.

Terasseihin on tehty laajennuksia, mutta myös kokonaan uusia on päästy rakentamaan. Tyypilliseen asiakasryhmään kuuluvat Heikarin mukaan esimerkiksi keski-ikäiset pariskunnat, jotka asuvat omakotitalossa.

Heikari arvioi, että eräs uusi asiakkaita kiinnostava ominaisuus liittyy terassien muotoon.

– Enää ei välttämättä haluta tavallista suorakulmaista terassia, vaan reunoissa saattaa olla myös pyöreää muotoa.

Hän kertoo, että materiaalin suhteen asiakkaiden mieltymykset eivät juuri ole muuttuneet.

– Olemme tehneet terasseja edelleen eniten ruskeasta uritetusta kestopuusta.

Kiinnostus luonnonmateriaaleista tehtyihin terasseihin kasvaa

Myös Lustekin toimitusjohtaja Tommi Lusenius arvioi, että peruuntuneet ulkomaanmatkat voivat näkyä terassien kysynnässä.

– Ihmisiltä on jäänyt matkustusrahaa kassaan, niin sitä käytetään nyt kodin ehostamiseen.

Lusenius kertoo, että yhtiön terassien menekissä on ollut pientä kasvua viime vuosina. Tänä vuonna terassien kysyntä on painottunut erityisesti alkukesään.

– Suurin kiire oli ennen juhannusta.

Uusien terassien tilaajat ovat useimmiten omakotitalon asukkaita, mutta myös kesämökeille rakennettavat terassit ovat haluttuja.

Trendeistä kysyttäessä Lusenius tunnistaa asiakkaiden kasvavan arvostuksen luonnonmateriaaleja kohtaan.

– Komposiittiterasseja on tehty, mutta puu on nyt paremmassa arvossa.

Terasseja on rakennettu esimerkiksi lehtikuusesta.

Puuhun kohdistuva kiinnostus voi Luseniuksen arvion mukaan johtua siitä, että ihmiset ovat materiaalivalintoja tehdessään entistä valveutuneempia. Taustalla voi vaikuttaa ajankohtainen keskustelu muovista ja sen kielteisistä vaikutuksista ympäristöön.

Moises Garibay

Marko Kansikkaan perheessä vietetään usein kesäisin ulkona aikaa enemmän kuin sisällä.
Marko Kansikkaan perheessä vietetään usein kesäisin ulkona aikaa enemmän kuin sisällä.

Terassin korjaaminen etenee tunnepohjalta

Kansikas arvioi, että täysipäiväisesti tehtynä terassin korjaus voisi kestää korkeintaan kolme päivää. Nyt remontin ohella on hänen mukaansa viihdytettävä lapsia sillä aikaa, kun puoliso tekee etätöitä.

Kyllä huomaa, että ihmisillä on ollut sormet mullassa. — Juha Kankimäki

– Tätä tehdään vähän fiilispohjalta sitä mukaa, kun on aikaa. Eilen taisin pystyttää kaksi tolppaa ja ne olivat sen päivän aikaansaamiset. Projekti kestää purkuineen päivineen sen pari viikkoa, kun pikkuhiljaa väkertelee.

Hankkeen kustannuksien hän arvioi olevan noin 500 euroa. Kansikas kertoo, että myös paljua on terassille pohdittu.

– Tietysti haaveita ja unelmia olisi, että siihen paljun olisi upottanut, mutta jää nähtäväksi, minä vuonna se tapahtuu. Toistaiseksi ei paljua ole aikomuksena hankkia.

Pihaa ei Kansikkaan mukaan uudisteta kesän aikana.

– Tässä korona-aikana olemme sisäpuolella laittaneet lasten huoneet kuntoon ja päivittäneet niitä. Pihalle ei ole kummoisempaa suunnitelmaa kuin terassi tällä erää.

Pihalta löytyy kukkia ja hyötykasveja, mutta muutoin pihan laittaminen on hänen mukaansa jäänyt vähälle. Tontin laidalle on jätetty metsää.

– Me olemme aika laiskoja pihanlaittajia, Kansikas toteaa.

Moises Garibay

6516493.jpg

Paljuja myydään huimasti viime vuotta enemmän

K-rauta Kouvolan myymäläpäällikkö Juha Kankimäki kertoo kylpytynnyreiden kaupan vauhdittuneen tänä keväänä ja kesänä. Myyntimäärät ovat hänen mukaansa tuplaantuneet edellisvuosiin nähden.

Kankimäki arvelee koronakevään vaikuttaneen menekkiin.

– Kesän matkailuun alun perin tarkoitetut lomarahat kohdistetaan nyt esimerkiksi ulkoporeammeisiin ja paljuihin.

Kankimäen mukaan taustalla voi olla myös halu nostaa tuotteiden tasoa ostamalla uusia paljuja vanhojen tilalle. Paljun omistajat saattavat myös hankkia ulkoporeammeen niiden helppokäyttöisyyden takia.

K-raudan valikoimassa paljujen hinnat vaihtelevat aina reilusta 1500 eurosta 3000:n euroon asti. Kankimäki kertoo, että ostopäätökseen voi johtaa esimerkiksi myönteiset kokemukset tuttavien kylpytynnyreistä tai vuokrapaljusta. Tuotteiden kotimaisuus on kuluttajille myös tärkeää.

– Puutarhatuotteet kulkevat kylpytynnyrien ja porealtaiden kanssa käsi kädessä, Kankimäki sanoo.

Puutarhatuotteiden myynti on hänen mukaansa kasvanut 30 prosenttia viime vuoteen nähden. Puutarhojen viimeistelyssä on menty pidemmälle, mikä näkyy Kankimäen mukaan asiakkaiden ostoksissa.

– Kyllä huomaa, että ihmisillä on ollut sormet mullassa.

Pihan hoitaminen suosiossa

Kylpytynnyreitä käy kaupan yhä enemmän myös Rautaprismassa, kertoo myyntipäällikkö Heikki Heinonen.

Tänä vuonna paljuja on Heinosen mukaan myyty 50 prosenttia enemmän kuin viime vuonna. Hän arvioi paljujen kasvaneen kysynnän johtuvan asiakkaiden halusta laittaa pihojaan ja terassejaan kuntoon.

Heinosella on Kankimäen kanssa yhteneväinen näkemys siitä, että koronavirustilanne on voinut vaikuttaa paljujen menekkiin.

– Matkailusta on siirtynyt paljon rahaa puutarha-, piha- ja terassipuolelle, Heinonen sanoo.

Heinonen kertoo, että Rautaprismassa myydään sekä puu- että komposiittiverhoiltuja kylpytynnyreitä. Ostopäätökseen vaikuttaa hänenkin mukaansa usein se, että paljuista on aikaisempaa kokemusta.

Puutarhapuolella kaupaksi on Heinosen mukaan käynyt erilaiset kasvit, lannoitteet ja muut suoraan pihan ja terassin kunnostamiseen tai suunnitteluun liittyvät tuotteet. Myös ruohonleikkureille on riittänyt kysyntää.

Pihojen varustelubuumin kaltaista ilmiötä Heinonen ei ole tunnistanut, mutta kiinnostusta pihan hoitamiseen selkeästi on.

– Myyntilukujen kannalta näkyy, että pihan laittaminen on ollut se juttu.

Luetuimmat

Uusimmat uutiset