Jatkeen Esa Eloranta: Ilman monitoimiareenaa ei Kouvolan matkakeskukseen tule hotellia

Jatke oy päättää Kouvolan matka- ja tapahtumakeskuksen rakentamisesta toukokuun loppuun mennessä. Modernille toimistotilalle on Elorannan mukaan Kouvolassa nyt kysyntää.

Katja Juurikko

Nykyisen kaukoliikenteen bussiterminaalin on tarkoitus siirtyä uuden matka- ja tapahtumakeskuksen alta itään päin vanhan virastotalon lähelle. Kuva on marraskuulta 2016.
Nykyisen kaukoliikenteen bussiterminaalin on tarkoitus siirtyä uuden matka- ja tapahtumakeskuksen alta itään päin vanhan virastotalon lähelle. Kuva on marraskuulta 2016.

Kouvolalainen rakennusyhtiö Jatke jatkaa toukokuun loppuun asti hanketta Kouvolan matka- ja tapahtumakeskuksen kehittämisestä ja rakentamisesta. Kouvolan kaupunginhallitus hyväksyi kaupungin ja yhtiön välisen hankekehityssopimuksen jatkon maanantai-iltana.

— Yhtiön hallituksessa on ajateltu, että toukokuun loppuun mennessä pitää olla selvillä, aloitetaanko hanke vai ei, Jatke oy:n hallituksen puheenjohtaja Esa Eloranta sanoo.

Eloranta: "Tietyin eväin rahoitus on täysin mahdollista"

Elorannan mukaan Jatke on suunnittelun kuluessa tarkentanut tietoja muun muassa kustannuksista, rahoituksesta, mahdollisista vuokralaisista ja monitoimiareenan profiilista.

Eloranta ei halua täsmentää, millainen hankkeen kokonaiskustannusarvio tällä hetkellä on. Loppuvuonna 2016 Jatke arvioi rakentamisen maksavan 70—80 miljoonaa euroa.

— Olemme huomanneet, että tietyin eväin rahoitus on täysin mahdollista. Mutta asioita on vielä niin paljon auki, että emme ole pystyneet tekemään rahoituspäätöstä.

Jatke pyysi itse sopimuksen jatkoaikaa edellisen sopimuksen umpeuduttua vuodenvaihteessa.

— Olemme edistyneet asiassa kohtuullisesti. Halusimme jatkoa, koska ison ja monimuotoisen kokonaisuuden hallinta vaatii vähän enemmän aikaa kuin alussa ajattelimme.

Modernille toimistotilalle on Elorannan mukaan Kouvolassa kysyntää

Matkakeskushanke on Elorannan mukaan kokonaisuus, jossa jokainen pala vaikuttaa kaikkiin muihin.

— Hotellin tulo matkakeskukseen edellyttää monitoimiareenan toteutumista. Tällä hetkellä Kouvolan hotellien käyttöaste on alle 60 prosenttia. Pääkaupunkiseudulla käyttöaste on yli 90 prosenttia.

Kouvolan kaupunginjohtaja Marita Toikka sanoi tammikuun alussa Kouvolan Sanomissa, että myös Kymi Ringin moottoriratakeskuksen toteutuminen vaikuttaa siihen, kiinnostuvatko hotellioperaattorit investoimaan Kouvolaan. Jotta hotellit täyttyvät, alueella täytyy olla tapahtumia, Toikka totesi.

Modernia toimistotilaa Kouvolaan ei Elorannan mukaan ”ole tullut aikoihin”.

— Uusille toimistotiloille on tällä hetkellä ihan mukavasti kysyntää.

"Matkakeskus ei ole Jatkeelle ylisuuri hanke, vaan meillä on parhaillaan vireillä yli 60 miljoonan euron hankkeita." Esa Eloranta

Eloranta: Uskoa hankkeeseen on, mutta myös rohkeutta päättää lopettamisesta

Elorannan mukaan Jatke ei olisi hakenut jatkoaikaa, ellei yhtiössä uskottaisi hankkeen mahdollisuuksiin lähteä liikkeelle.

— Emme toisaalta halua loputtomasti roikkuakaan jossakin asiassa, vaikka meille on kertynyt jo paljon kustannuksia. Yhtiössä on rohkeutta tehdä päätöksiä — onpa päätös sitten hankkeeseen lähtö tai ei. Teemme vielä neljä kuukautta töitä ja sen jälkeen katsomme, missä mennään.

Kaupungin ja Jatkeen tavoitteena on tehdä yhteistyössä matka- ja tapahtumakeskus nykyisen kaukoliikenteen bussiterminaalin ja pysäköintialueen paikalle.

Keskukseen on suunniteltu monitoimiareenaa, toimisto- ja liiketiloja, kokous- ja kongressitiloja, hotellia ja mahdollisesti asuntoja. Keskuksen on tarkoitus yhdistää toiminnallisesti rautatieasema, uusi linja-autoterminaali ja niihin liittyvät pysäköintiratkaisut.

Kaupunki vastaa monitoimiareenan kustannuksista. Muu osa on Jatkeen vastuulla. Kokonaiskustannusten suuruus riippuu siitä, missä laajuudessa keskus lopulta toteutuu.

— Matkakeskus ei ole Jatkeelle ylisuuri hanke, vaan meillä on parhaillaan vireillä yli 60 miljoonan euron hankkeita. Kaksi niistä alkaa tämän vuoden syksyllä.

Luetuimmat

Kommentoidut