Neljä logistiikkayritystä vuokraa 9000 neliömetriä lisätilaa Teholan terminaalialueelta — Parin viime vuoden aikana Kouvolan tyhjillään olleet terminaalitilat ovat täyttyneet

Metsäteollisuuden viennin kasvu ja Venäjän tuonnin elpyminen ovat keskeisimpiä syitä Kouvolan logistiikka-alan elpymiseen. Vuoden 2022 lopulla valmistuvaksi suunnitellun RRT-alueen toivotaan edesauttavan logistiikka-alan kehitystä Kouvolassa.

Katja Juurikko

Kinnon ja sen tytäryhtiön Kouvolan Yritystilat oy:n asiantuntija Timo Pöntinen kertoo Teholan logistiikka- ja teollisuusalueen olevan virkeässä kasvusuunnassa.
Kinnon ja sen tytäryhtiön Kouvolan Yritystilat oy:n asiantuntija Timo Pöntinen kertoo Teholan logistiikka- ja teollisuusalueen olevan virkeässä kasvusuunnassa.

Neljä jo Kouvolassa toimivaa logistiikkayritystä vuokraa yhteensä 9 000 neliömetrin lisäalueita nykyiseltä konttiterminaalialueelta.

Sopimusteknisistä syistä yritysten nimiä ei tässä vaiheessa voi julkistaa, Kinnon ja Kouvolan Yritystilat oy:n liikenteen ja infran asiantuntija Timo Pöntinen kertoo.

— Viimeksi kuluneiden kahden vuoden aikana Kouvolassa olevat tyhjät terminaalitilat ovat kovaa vauhtia täyttyneet, joten tarvetta lisätilan vuokraamiselle on ollut, hän sanoo.

Pöntisen mukaan Kinnon oma, alueella sijaitseva noin 4 000 neliömetrin terminaalirakennus on lisäksi saatu vuokrattua täyteen.

Kouvolan Yritystilat on Kouvolan kaupungin elinkeinoyhtiön Kouvola Innovationin eli Kinnon tytäryhtiö.

Metsäyhtiöt vievät ja venäläistä terästä tuodaan

Pöntisen mukaan logistiikka-alan lisätilan tarpeen taustalla on erityisesti Suomen metsäteollisuuden tuotteiden viennin kasvu ja Venäjän tuonnin elpyminen.

Ne ovat lisääntyneet siinä määrin, että nykyisellä konttiterminaalialueella lastausraiteet, kenttä- ja varastotilat alkavat Kinnon esittämän arvion mukaan loppua.

Logistiikkayritykset tarvitsevat lisätilaa, kun yritysten uudet asiakassopimukset astuvat voimaan lähikuukausina.

— Esimerkiksi Venäjältä tuotavien terästuotteiden määrä on kasvanut merkittävästi, Pöntinen kertoo.

Terästuotteet ovat raskaita niiden purkuun ja kuormaukseen pitää olla riittävästi pitkiä raiteita ja tilaa niiden ympärillä, Pöntinen sanoo.

Katja Juurikko

Kouvolan konttiterminaalissa tavara siirtyy raiteilta kumipyörille ja päinvastoin. Kullasvaaraan tekeillä oleva RRT-terminaali lisää kapasiteettia huomattavasti.
Kouvolan konttiterminaalissa tavara siirtyy raiteilta kumipyörille ja päinvastoin. Kullasvaaraan tekeillä oleva RRT-terminaali lisää kapasiteettia huomattavasti.

Katja Juurikko

25182273.jpg

RRT:lle ladattu kovat odotukset

Nykyisen Teholan konttiterminaalialueen lähelle Kouvolan Kullasvaaraan rakenteilla olevalta RRT-alueelta hän odottaa paljon.

— RRT-alueelle tulee nimenomaan monipuolista pitkien raiteiden kapasiteettia, joka mahdollistaa konttiliikenteen lisäksi isokokoisten teollisuustuotteiden niin sanottujen projektikuljetusten hoitamisen.

Kouvolan Yritystilat on lisäksi varautunut rakentamaan uuden 5 000 neliömetrin varastohallin nykyiselle konttiterminaalialueelle.

Siitä ei Pöntisen mukaan ole kuitenkaan vielä tehty sopimusta.

Logistiikka-ala kukoistaa hänen mukaansa Kymenlaaksossa ja on merkittävä toimiala koko Kaakkois-Suomessa.

Hän sanoo, että Kouvolassa on Suomen suurin ratapiha ja kaupunki on koko maan suurin rautatielogistiikan keskus.

— Myös Kotkan sataman kautta kulkevien kuljetusten määrät ovat nousseet. Esimerkiksi Venäjän transitoliikenne on noussut huippuvuosien tasolle. Se osoittaa, että RRT-alueelle on tarvetta.

Luetuimmat