Valtatie 15:n peruskorjaus on kuin norsua söisi — Usko tierahaan ei silti horju

Valtatie 15:n parannustyöt alkavat parhaassa tapauksessa ensi vuonna. Tien korjaaminen osittain keskikaiteelliseksi ohituskaistatieksi on kulmakunnan selvä ykköshanke, sanoo ELY-keskuksen projektipäällikkö Juha Laamanen.

Jussi Lopperi

Keltakankaan risteykseen rakennetaan uusi eritasoliittymä. Se on hyvä alku valtatie 15:n laajemmille parannustöille Kouvolan ja Kotkan välillä.
Keltakankaan risteykseen rakennetaan uusi eritasoliittymä. Se on hyvä alku valtatie 15:n laajemmille parannustöille Kouvolan ja Kotkan välillä.

Vt 15:n korjaustöiden ensimmäisen vaiheen suunnitelmien on tarkoitus valmistua tämän vuoden loppuun mennessä, kertoo Kaakkois-Suomen ELY-keskuksen projektipäällikkö Juha Laamanen.

Tässä vaiheessa ELY-keskuksen ja suunnittelua tekevän Sito oy:n edustajat haluavat keskustella suunnitelma-alueen maanomistajien ja asukkaiden kanssa yksityiskohdista.

Tiistaina 20. helmikuuta suunnittelijat päivystävät vt 15:n ja Karttenniementien risteyksen tuntumassa sijaitsevassa Mylsänportissa kello 12—19. Sana on vapaa.

— Olemme varanneet tilaisuudelle reilusti aikaa, että voimme jutella jokaisen kanssa heitä koskevista yksityiskohdista ja käydä tarvittaessa maastossa.

Uskon, että rahoitus saadaan seuraavalla hallituskaudella eli aikaisintaan ensi vuonna. Juha Laamanen

Vt 15:n liikennemäärät kasvaneet eniten kaakossa

Nyt suunniteltavassa ykkösvaiheessa neljälle Kouvolan ja Kotkan väliselle tieosuudelle rakennetaan keskikaiteellinen ohituskaista ja eritasoliittymiä parannetaan.

Keltakankaan ja Kiehuvan väli parannetaan keskikaiteelliseksi ohituskaistatieksi. Samoin tehdään Leikarin ja Ylänummen sekä Inkeroisten ja Uronlammen välisille osuuksille. Lyhyt pätkä tulee myös parannettavan Tykkimäen eritasoliittymän yhteyteen.

Rakentaminen otti varaslähdön Keltakankaan eritasoliittymän töiden käynnistyttyä erillisenä hankkeena viime syksynä.

Laamasen mukaan Vt 15:n liikennemäärät ovat kasvaneet 2010-luvulla eniten koko Kaakkois-Suomessa. Se kertoo omalta osaltaan tien kunnostustöiden tärkeydestä.

Rahoitusta noin 70 miljoonaa euroa maksavalle ykkösvaiheelle ei silti ole vielä sinetöity.

— Tie on nimetty maakunnan ykköshankkeiden joukkoon. Uskon, että rahoitus saadaan seuraavalla hallituskaudella eli aikaisintaan ensi vuonna.

Hän sanoo, että parhaassa tapauksessa tien kunnostustyöt päästään aloittamaan vuonna 2019 tai 2020.

Hankkeen merkitys hyvin tiedossa

Kaakkois-Suomen poliisin liikenneyksikön komisario Jukka Tylli pitää valtatie 15:n korjaustöiden aloittamista hyvin tärkeänä hankkeena.

Markku Lintula

Neljä ihmistä vietiin sairaalaan tarkastettavaksi risteyskolarin jälkeen helmikuussa 2013. Kaksi henkilöautoa törmäsi toisiinsa Keltakankaalla vt 15:n ja Kenraalintien risteyksessä.
Neljä ihmistä vietiin sairaalaan tarkastettavaksi risteyskolarin jälkeen helmikuussa 2013. Kaksi henkilöautoa törmäsi toisiinsa Keltakankaalla vt 15:n ja Kenraalintien risteyksessä.

— Tiellä on paljon raskasta liikennettä, ja liikennemäärät Kouvolan ja Kotkan välillä ovat muutenkin suuret. Lisäksi ambulansseja ajaa väliä entistä enemmän. Niiden pitää päästä suorittamaan tehtävänsä sujuvasti.

Tyllin mukaan vt 15:ssä on muutakin parannettavaa kuin ohituskaistaosuuksien ja eritasoliittymien rakentaminen.

Eikä vain Kouvolan ja Kotkan välisellä osuudella, vaan myös Kouvolan ja Mikkelin välillä.

— Esimerkiksi tien päällysteen uusiminen voi hyvinkin olla ajankohtaista, kun routavaurioiden laajuus paljastuu keväällä.

Malttia ratin takana

Tyllin mielestä Kouvolan ja Kotkan välille suunnitellut muutokset eli keskikaiteelliset ohituskaistat ja eritasoliittymät ovat hyvä ratkaisu turvallisuuden parantamiseksi.

Jussi Lopperi

Henkilöauton kuljettaja kuoli säiliöauton ja henkilöauton kolarissa vt 15:llä syyskuussa 2016. Onnettomuus tapahtui Rautakorven risteyksestä hieman Kouvolan suuntaan.
Henkilöauton kuljettaja kuoli säiliöauton ja henkilöauton kolarissa vt 15:llä syyskuussa 2016. Onnettomuus tapahtui Rautakorven risteyksestä hieman Kouvolan suuntaan.

— Ne estävät tehokkaasti kohtaamisonnettomuuksia ja tekevät ohittamisesta turvallisempaa.

Tien nykyinen turvallisuustilanne riippuu Tyllin mukaan paljolti kuljettajien kärsivällisyydestä. Hän sanoo, että onneksi autoilijat pääosin malttavat mielensä rekkojen ja muun liikenteen seassa.

— Ihmiset ymmärtävät aika hyvin, ettei niin lyhyellä matkalla ohittelulla voita ajassa paljon mitään. Ja talvinopeusaikanahan rekatkin ajavat yleensä kahdeksaakymppiä.

Valtuuskunta kävi ministeriä suostuttelemassa

Kymenlaakson kauppakamarin logistiikkavaliokunta kävi tapaamassa liikenne- ja viestintäministeri Anne Berneriä eduskunnassa viime vuoden marraskuussa.

Asialistalla oli muun muassa keskustelu määrärahoista valtatie 15:n nykyisestä suunnitelmasta puuttuvien tieosuuksien suunnittelun käynnistämiseksi.

Lisäksi delegaatio yritti saada määrärahaa valtatie 15:n korjaamisen käynnistämiseksi Kouvolan ja Kotkan välillä, kertoo valiokunnan puheenjohtaja Ari-Pekka Saari.

— Ensisijaisesti halusimme tuoda esiin puuttuvien osuuksien suunnittelun aloittamisen tärkeyden. Koetimme myös puhua rahoitusta korjaustöiden aloittamiselle joko syksyn 2018 lisäarvioon tai valtion vuoden 2019 tulomenoarvioon.

Pala palalta kuin norsua söisi

Saaren mukaan Berner suhtautui korjaussuunnitelmiin ja tien parantamiseen myönteisesti.

— Ministeri oli hyvin kartalla suunnitelmista ja tien tilanteesta. Hän ei kuitenkaan voinut luvata mitään vedoten tiehankkeiden suureen määrään.

Saaren mukaan vt 15:n peruskorjaukseen kannattaa suhtautua samoin kuin norsun syömiseen.

— Pitää mennä pala kerrallaan eteenpäin.

Valtatie 15:n tarkentuneisiin parannussuunnitelmiin on mahdollisuus tutustua tiistaina 20. helmikuuta Myllykoskella Mylsänportissa kello 12—19.

Uusimmat uutiset