Kouvolan jätekuljetuksista tiukka äänestys — Kaupunki järjestää jatkossa itse pakkaus- ja energiajätteen kuljetukset

Lasin, metallin ja kartongin jätekuljetuksissa siirrytään keskitettyyn järjestelmään vasta vuoden 2021 heinäkuussa. Muovin osalta keskitetty järjestelmä otetaan käyttöön heti. Kymen jätelautakunnan päätös syntyi äänin 7—5.

Katja Juurikko

Arkistokuvassa Jätehuolto E. Parkkisen Kari Oksanen on kartonginkeruukierroksella Kouvolassa. Uusi keskitetty kuljetusjärjestelmä tulee lasin, metallin ja kartongin osalta voimaan heinäkuussa 2021. Muovin osalta uuteen järjestelmään siirrytään heti.
Arkistokuvassa Jätehuolto E. Parkkisen Kari Oksanen on kartonginkeruukierroksella Kouvolassa. Uusi keskitetty kuljetusjärjestelmä tulee lasin, metallin ja kartongin osalta voimaan heinäkuussa 2021. Muovin osalta uuteen järjestelmään siirrytään heti.

Kouvolan kaupungin alueella siirrytään kaupungin itsensä järjestämään pakkaus- ja energiajätteiden kuljetukseen.

Asiasta päätti Kymen jätelautakunta keskiviikon kokouksessaan. Uusi kuljetusjärjestelmä tulee voimaan vuoden 2021 heinäkuun alusta alkaen.

Päätös oli tiukka. Äänin 7—5 päätettiin keskitettyyn kuljetusjärjestelmään siirtymisestä. Paikalla oli kolme kouvolalaista lautakunnan jäsentä. Puheenjohtaja Matti Lindholm (kok.) ja Anni Villikka (kesk.) äänestivät muutoksen puolesta. Sen sijaan Anri Mäkynen (sd.) äänesti nykyjärjestelmän jatkon puolesta.

Tähän asti pakkaus- ja energiajätteiden kuljetuksissa on ollut käytössä kiinteistökohtainen järjestelmä.

Toisin sanoen esimerkiksi taloyhtiöt ovat voineet valita haluamansa yrityksen hoitamaan pakkaus- ja energiajätteiden kuljetuksia.

Pohjaesitystä muutettiin

Lautakunnan äänestyksessä olivat vastakkain jätehuoltopäällikkö Leena Rautiaisen muutettu pohjaesitys ja Teppo Sainion (kok.) tekemä vastaesitys, jonka mukaan kuljetusjärjestelmä olisi pidetty ennallaan.

Rautiaisen pohjaesitystä muutettiin: Muutoksen voimaantuloa siirrettiin kahdella vuodella eteenpäin heinäkuulle 2021. Lisäksi jätelajit määriteltiin siten, että lasi, metalli ja kartonki otetaan keskitettyyn järjestelmään vuonna 2021, mutta muovi saman tien.

Esityslistan perusteluissa todettiin, että kyseisiä jätteenkuljetuspalveluja ei ole tällä hetkellä saatavissa kattavasti ja luotettavasti sekä kohtuullisin ja syrjimättömin ehdoin.

Samalla todettiin, että kaikki kiinteistöt eivät noudata jätehuoltomääräyksiä. Nykyisen kiinteistökohtaisen järjestelmän katsottiin lisäävän jätekuljetusten määrää verrattuna keskitettyyn järjestelmään.

Martikainen: Kolmasosalta puuttuu keräysastiat

Kunnallisen jätehuoltoyhtiön Kymenlaakson Jätteen toimitusjohtaja Kari Martikainen sanoo, että kaikki kiinteistöt saadaan jatkossa saman sateenvarjon alle.

Yli kymmenen huoneiston asuinkiinteistöillä pitäisi olla keräysastiat pakkaus- ja energiajätteelle.

Kymen jätelautakunnan jätteenkuljetusrekisterin mukaan yli kymmenen huoneiston asuinkiinteistöjä Kouvolan alueella on 731.

— Tällä hetkellä noin kolmasosalta talouksista puuttuu pakkaus- ja energiajätteiden keräysastiat kokonaan, Martikainen sanoo.

Hänen mukaansa nämä Kouvolan kolmisensataa puuttuvaa taloutta otetaan järjestelmään mukaan.

Yksityisillä pelko töiden loppumisesta

Alan yksityiset yritykset ovat pelänneet, että siirtyminen keskitettyyn järjestelmään keskittää tienestitkin vain kunnalliselle jätehuoltoyhtiölle.

— Kaupungin kilpailutusten kanssa on ollut aiemmin haasteita siinä, että urakat olisi osattu pilkkoa tarpeeksi pieniksi. Luotan kuitenkin siihen, että keskitetyssä järjestelmässä yksityiset yritykset ajavat alihankintana pakkaus- ja energiajätteitä, jätelautakunnan puheenjohtaja Matti Lindholm sanoo.

Hänen mielestään keskitettyyn järjestelmään siirtyminen ja yksityisten paikallisten yritysten menestyminen eivät ole toisiaan poissulkevia asioita.

Kuljetukset aliurakoina

Kärjekkäimmillään kuljetusjärjestelmän muutosta on kuvattu alan pienten yritysten surmaksi.

— Siitä ei ole kysymys. On sanottu, että alan työpaikat katoavat tämän päätöksen myötä. Siitäkään ei ole kysymys, Lindholm sanoo.

Kun pakkaus- ja energiakuljetusten rinkiin liittyy lisää kiinteistöjä, lisääntyvät samalla ajotkin.

Kymenlaakson Jätteen Kari Martikainen sanoo, että kunnallinen jäteyhtiö järjestää kuljetukset aliurakoina.

Viime kevään kilpailutuksissaan Kymenlaakson Jäte haki biokaasuautoja. Autoja on ollut käytössä Kouvolassa huhti—toukokuun vaihteesta alkaen.

Luetuimmat

Kommentoidut