Karkkia vai terveysruokaa – Millainen on täydellinen välipala? Näin välipalapatukoiden ravintosisällöt vaihtelevat

Hyvä välipala on sopivan pieni, mutta pitää nälkää. Patukka voi olla hyvä vaihtoehto, jos sen valitsee viisaasti.

Linda Varoma

Ravitsemusterapeutti Lilli Lotvonen arvioi välipalojen terveellisyyttä.
Ravitsemusterapeutti Lilli Lotvonen arvioi välipalojen terveellisyyttä.

Kauppojen hyllyistä löytyy mittava valikoima erilaisia välipalapatukoita. Osa on terveellisiä, toiset muistuttavat enemmän karkkia. Fiksuin vaihtoehto löytyykin yleensä muualta kuin patukkahyllystä, ravitsemusterapeutti vinkkaa.

Tässä testissä vertailtiin välipalapatukoiden ravintolasisältöjä. Asiantuntija-apuna toimi laillistettu ravitsemusterapeutti Lilli Lotvonen Kotkan Terveyden edistämisen yksiköstä. Välipalaksi voi hänen mukaansa napata toisinaan patukan, jos tuotteen valitsee fiksusti.

— Vertailua kannattaa tehdä. Hyvä patukka pitää nälkää, kylläisyysvaikutus tulee yleensä proteiinista ja kuidusta. Ja toki myös tuotteen painosta. Jos patukan koko on vain 25 grammaa, ei se oikein täytä vatsaa.

Proteiinia saisi olla enemmän

Vertailuun valittiin mukaan vain selkeitä välipalatuotteita, esimerkiksi proteiinipatukat rajattiin tällä kertaa ulkopuolelle. Proteiinipitoisuudet jäivätkin varsin alhaisiksi.

— Proteiinia olisi hyvä olla vähintään viisi grammaa. Vain kaksi tuotetta pääsi lähelle, molemmat pähkinäpatukat, Lotvonen toteaa.

Kuitua tulisi olla vähintään kolme grammaa. Vertailun tuotteista sen ylittivät Elovena ja Leaderin raakapatukka.

Sokeria saisi olla maksimissaan 10 grammaa.

— Moni tuotteista oli runsassokerinen, yksi muistutti lähinnä suklaapatukkaa.

Rasvan suhteen tärkeintä on sen laatu. Kovaa eli tyydyttynyttä rasvaa olisi hyvä olla enintään kolmasosa tuotteen kokonaisrasvasta.

Lotvonen löysi tuotteiden joukosta kaksi suosikkia. Elovenan patukka oli runsaskuituinen, rasvan laatu oli riittävän hyvä. Jannisin seesamsiemenpähkinäpatukka oli hyvä rasvakoostumukseltaan, myös proteiinia oli mukavasti.

— Jos patukoita haluaa käyttää, valitsisin toisen näistä.

Skyr ja banaani toimivat yhdessä

Mikä sitten olisi patukoita parempi vaihtoehto? Verrokiksi valittiin neljä tyypillistä välipalatuotetta.

— Suolaisia ruokia vertaillessa tulee kiinnittää huomiota myös suolan määrään. Esimerkiksi wrapissä on 2,6 grammaa suolaa, mikä on yli puolet päivittäisestä suosituksesta.

Wrap-pakkausta Lotvonen piti liian suurena välipalaksi, karjalanpiirakka oli annoskooltaan järkevämpi. Suosikkeja olivat Skyr-rahka ja banaani.

— Parhaiten ne toimisivat yhdessä. Skyr on proteiinipitoinen, banaani on melko täyttävä kokonsa puolesta ja sisältää hieman kuitua.

Mikä sitten olisi ravitsemusterapeutin suosikki, jos valittavana olisi mikä tahansa helposti mukaan napattava välipala?

— Helposti laukussa kulkevia ovat maustamattomat pähkinät ja tuoreet hedelmät, eivätkä ne vaadi kylmäsäilytystä.

Hedelmät ja marjat sisältävät paitsi kuitua, myös vitamiineja.

Lisätyt vitamiinit eivät kuitenkaan ole välipalan tärkein itseisarvo, kun puhutaan patukoista, Lotvonen huomauttaa.

— Muut valintaperusteet ovat patukoiden kohdalla tärkeämpiä, vaikka patukoita saatetaan mainostaa lisätyillä vitamiineilla.

Luetuimmat

Kommentoidut