Asiakkaat karkaavat maksamatta Kouvolan keskustan kiinalaisesta ravintolasta — Mei Lokissa aiotaan jatkossa laskuttaa etukäteen

Asiakkaan petollisia aikeita ei voi päätellä ulkonäön perusteella.

Moises Garibay

Ravintola Mei Lokin yrittäjä Jing Chung on kyllästynyt karkaaviin ruokalijoihin. Henkilökunnalla on työnsä hoidettavana, eikä heillä ole mahdollisuutta vahtia asiakkaita. Arkistokuva.
Ravintola Mei Lokin yrittäjä Jing Chung on kyllästynyt karkaaviin ruokalijoihin. Henkilökunnalla on työnsä hoidettavana, eikä heillä ole mahdollisuutta vahtia asiakkaita. Arkistokuva.

Kouvolan keskustassa oleva kiinalainen ravintola Mei Lok on kärsinyt epärehellisistä asiakkaista. Viime aikoina on ollut useita tapauksia, joissa asiakas on syötyään poistunut ja jättänyt laskunsa maksamatta.

Yrittäjä Jing Chung kertoo, että viime viikon perjantaina kaksi arviolta 20-vuotiasta miestä juoksi pois syötyään ruokansa. Kuluvan viikon tiistaina iltapäivällä kävi samoin. Silloin asialla oli noin 25-vuotias mies. Tekijät ovat tallentuneet valvontakameroihin, ja Chung aikoo tehdä heistä rikosilmoituksen.

— En tiedä, käykö sama porukka muissakin ravintoloissa, vai onko tämä vain meidän ongelmamme.

Karkaaminen ei ole uusi asia, mutta yrittäjän mukaan sitä ovat aiemmin harjoittaneet vain tietyt yhteiskunnan laidalla oleviin ihmisryhmät. Tuoreissa tapauksissa tekoja ei ole pystynyt ennakoimaan tekijöiden ulkonäön perusteella.

— Ravintola on huonossa paikassa, koska meillä on pääovi ja takaovi, jotka ovat molemmat auki. Töissä on kolme tarjoilijaa. Henkilökunnalla ei ole mahdollisuutta ottaa karkuun lähteviä ihmisiä kiinni tai seisoa pöytien vieressä, Chung sanoo.

Karkuun lähtijät merkitsevät ravintolalle pelkkää tappiota.

— Vaikka poliisi saisi tekijän kiinni, me emme saa korvauksia. Jatkossa pyydämme asiakkailta maksun etukäteen. Erityisesti nuorilta.

Soittokierros muutamaan keskustan ruokaravintolaan ei anna mielikuvaa yleisestä ilmiöstä. Useimmissa paikoissa ei ole törmätty karkaajiin.

Three Wingsissä heitä on ollut aiemmin, mutta yrittäjä Niina Frimodigin mukaan tapaukset loppuivat käytännössä kokonaan ravintolan muutettua Kauppatorin laidalta kävelykatu Manskille vuonna 2016. Hän muistelee vain yhden asiakkaan lähteneen maksamatta muuton jälkeen.

— En tiedä, mistä niitä juoksuruoan syöjiä entiseen paikkaan siunaantui. Ehkä se oli vain sen ajan juttu. Tekijöitä oli kaikenikäisiä, eikä ulkonäöstä voinut päätellä mitään.

Ravintola Angelan yrittäjä Ilyas Zengil kertoo muutaman asiakkaan lähteneen maksamatta, mutta kyse on ollut vahingoista.

— He ovat soittaneet perään, pyytäneet anteeksi ja tulleet seuraavana päivänä maksamaan. Kukaan ei ole tehnyt sitä tahallaan.

Luetuimmat

Uusimmat uutiset

Kommentoidut