Älylaitteita, aidattomia pihoja ja ulkona tekemistä: suomalainen koulu herättää ihmetystä — Myllykoskelaiseen Saviniemen kouluun tutustui vieraita kuudesta maasta

Eri maiden koululaitokset painivat erilaisten haasteiden kanssa. Esimerkiksi Turkin Ankarassa oppilasmäärä kasvaa ja tilat ovat käyneet ahtaiksi: opetusta annetaan kahdessa vuorossa. Kreikassa kyläkouluja suljetaan ja yhdistetään.

Jyri Turunen

Kolme päivää suomalaiseen koulumaailmaan ja Kouvolan seutuun tutustuvat opetusalan ammattilaiset eri maista ihailivat suomalaisen koulun kodikkuutta. Vasemmalta edessä Maria Cunha Portugalista, Marta Strzeszewska Puolasta, Eleonora Costa Italiasta, Seda Ates Turkista ja Jenny Pink Iso-Britanniasta. Takana Tanja Lyijynen Saviniemen koulusta ja Lily Krommida Kreikasta.
Kolme päivää suomalaiseen koulumaailmaan ja Kouvolan seutuun tutustuvat opetusalan ammattilaiset eri maista ihailivat suomalaisen koulun kodikkuutta. Vasemmalta edessä Maria Cunha Portugalista, Marta Strzeszewska Puolasta, Eleonora Costa Italiasta, Seda Ates Turkista ja Jenny Pink Iso-Britanniasta. Takana Tanja Lyijynen Saviniemen koulusta ja Lily Krommida Kreikasta.

Saviniemen koulu on ollut tänä vuonna mukana EU-rahoitteisessa Erasmus-ohjelmassa. Kansainvälisyyttä edistävän ohjelman puitteissa koulun opettajista ja oppilaista koostuva ryhmä on päässyt vierailemaan Puolassa ja vierailee myöhemmin Portugalissa, vararehtori ja englannin opettaja Tanja Lyijynen kertoo.

Koulu sai vastavuoroisesti tällä viikolla vieraakseen 14 opettajaa kuudesta ulkomaisesta koulusta, jotka osallistuvat samaan ulkona liikkumista edistävään Erasmus-ohjelmaan.

Vieraita oli Iso-Britanniasta, Italiasta, Kreikasta, Portugalista, Puolasta ja Turkista. Kaikissa maissa koulua käydään eri tavalla.

— Kiinnostus Suomen menestystä saanutta koulujärjestelmää ja uuden opetussuunnitelman tavoitteita kohtaan on suuri, Lyijynen sanoo.

Jyri Turunen

Vaihto-ohjelman teeman mukaisesti vieraat saivat tutustua suomalaisiin perinnepeleihin ulkosalla. Mölkkymatsin voiton vei bristolilainen Jasmina Gieva. Voittoheittoa seurasivat Jenny Pink (vasemmalla) ja Saviniemen 4 A -luokan pojat Kasper Hovi, Pyry Tuohiaro, Vili Knutti sekä Miska Hyppönen.
Vaihto-ohjelman teeman mukaisesti vieraat saivat tutustua suomalaisiin perinnepeleihin ulkosalla. Mölkkymatsin voiton vei bristolilainen Jasmina Gieva. Voittoheittoa seurasivat Jenny Pink (vasemmalla) ja Saviniemen 4 A -luokan pojat Kasper Hovi, Pyry Tuohiaro, Vili Knutti sekä Miska Hyppönen.

Ongelmat osin samoja

Suomi ei ole ainoa maa, jossa kouluverkon uudistaminen on ajankohtainen asia. Esimerkiksi Portugalissa painitaan paljolti samojen ongelmien kanssa.

— Meillä oppilasmäärät vähenevät. Suuntaus on, että koulujen määrää vähennetään ja rakennetaan isompia koulukeskuksia, 220 oppilaan koulussa työskentelevä Maria Cunha kertoo.

Puolassa ja Turkissa puolestaan oppilasmäärät ovat kasvussa. Turkin Ankarassa sijaitsevassa 1200 oppilaan koulussa opetus on järjestetty kahdessa vuorossa aamu- ja iltapäivällä.

— Meidän täytyy rakentaa uusia kouluja, koska tilat ovat käyneet ahtaiksi, englannin opettaja Seda Ates sanoo.

Joissain maissa koulujen määrään ei aiota koskea, mutta keskittymistä silti haetaan. Näin on esimerkiksi Englannissa ja Italiassa.

Bristolilaisen luokanopettajan Jenny Pinkin mukaan oppilasmäärät vähenevät sielläkin.

— Koulujen määrään ei toistaiseksi ole koskettu, mutta niiden hallintoa on keskitetty suuremmiksi yksiköiksi.

Kreikassakaan ei kreetalaisen englannin opettajan Lily Krommidan mukaan rakenneta uusia kouluja, vaikka keskittämistä pitää tehdäkin.

— Pienistä kylistä lakkautetaan kouluja ja isommissa paikoissa kaksi koulua yhdistetään yhdeksi.

Jyri Turunen

Saviniemen koulun ympäristö ja sisätilat herättivät ihastusta.
Saviniemen koulun ympäristö ja sisätilat herättivät ihastusta.

Koulun pihaa ei ole suljettu lukitulla aidalla

Kaikille oli jo ehtinyt syntyä erittäin myönteinen ensivaikutelma suomalaisesta koulusta. Kehuja saivat suomalaisen koulun epämuodollisuus, kodikkuus ja välitön tunnelma — lukitut aidat eivät ympäröi koulua.

Huomasin aamulla, että oppilasryhmä teki luonnontieteiden projektia ulkosalla älylaitteiden avulla. — Maria Cunha

Näiden seikkojen uskottiin motivoivan oppilaita oppimiseen.

— Huomasin aamulla, että oppilasryhmä teki luonnontieteiden projektia ulkosalla älylaitteiden avulla. Minusta on hienoa, miten ulkona oppiminen ja digiteknologian käyttäminen oli yhdistetty, Cunha sanoo.

Millainen mielikuva sinulla on suomalaisesta koulusta?

Jyri Turunen

Maria Cunha, Braga, Portugali: "Digitekniikkaa ja ulkona oppimista on yhdistetty."
Maria Cunha, Braga, Portugali: "Digitekniikkaa ja ulkona oppimista on yhdistetty."

Jyri Turunen

Jenny Pink, Bristol, Iso-Britannia: "Koulussa on epämuodollinen ja rauhoittava ilmapiiri."
Jenny Pink, Bristol, Iso-Britannia: "Koulussa on epämuodollinen ja rauhoittava ilmapiiri."

Jyri Turunen

Lily Krommida, Rethymno, Kreikka: "Koulua ei ole eristetty lukitulla aidalla."
Lily Krommida, Rethymno, Kreikka: "Koulua ei ole eristetty lukitulla aidalla."

Jyri Turunen

Eleonora Costa, Bologna, Italia: "Kestävän kehityksen ajattelu otetaan huomioon muun muassa kierrättämällä tavaroita."
Eleonora Costa, Bologna, Italia: "Kestävän kehityksen ajattelu otetaan huomioon muun muassa kierrättämällä tavaroita."

Jyri Turunen

Seda Ates, Ankara, Turkki: "Koulu tuntuu mukavalta ja oppimaan motivoivalta paikalta, kodikkaalta."
Seda Ates, Ankara, Turkki: "Koulu tuntuu mukavalta ja oppimaan motivoivalta paikalta, kodikkaalta."

Jyri Turunen

Marta Strzeszewska, Varsovan alue, Puola: "Täällä on puhdasta ja paljon tilaa, lapset ovat kohteliaita."
Marta Strzeszewska, Varsovan alue, Puola: "Täällä on puhdasta ja paljon tilaa, lapset ovat kohteliaita."