Kysely: Nopeusrajoitus vähensi junaliikenteen tärinää Kouvolassa vähemmän kuin muilla paikkakunnilla

Rajoituksia otettiin käyttöön maaliskuun lopussa.

Katja Juurikko

Rautatieliikenteestä johtuvaa tärinä on voimakkainta alueilla, joilla on paksu ja pehmeä maaperä, kuten paksu savikerros.
Rautatieliikenteestä johtuvaa tärinä on voimakkainta alueilla, joilla on paksu ja pehmeä maaperä, kuten paksu savikerros.

Väyläviraston maaliskuussa raskaalle tavarajunaliikenteelle asettamat nopeusrajoitukset vähensivät tärinää Kouvolassa vähemmän kuin muilla paikkakunnilla. Tätä mieltä ovat Väyläviraston kyselyyn vastanneet.

Kouvolan seudulla noin 30 prosenttia vastanneista arvioi tärinän vaimentuneen. Kun kaikkien paikkakuntien vastaukset otetaan huomioon, luku nousee 40 prosenttiin. Kyselyyn tuli 1 100 vastausta.

Rajoitukset tulivat voimaan seitsemällä paikkakunnalla maaliskuun lopussa. Kouvolassa muutos koski Myllykoskea, jossa nykyistä nopeusrajoitusaluetta pidennettiin 200 metrillä. Junat ajavat yhteensä 1,8 kilometrin matkan 40 kilometrin tuntinopeudella. Rajoitus alkaa, kun junan veturi saapuu rajoitusalueelle ja päättyy, kun viimeinen vaunu poistuu alueelta.

Poikkeuksellinen kevät vaikutti tärinämittauksiin, sillä kyselytutkimuksen toteutusajankohtana liikennemäärät olivat osalla alueista normaalia pienemmät.

Lisäksi asunnoissa tehtävät mittaukset ovat olleet tauolla. Niitä pyritään käynnistämään uudelleen kesäkuun aikana ainakin talojen ulkopuolella olevilla mittauslaitteilla.

Luetuimmat