Elintarvikekuljetukset junalla Kouvolasta Kiinaan odottavat Venäjän virallista lupaa

Ministeri Kai Mykkänen (kok.) sanoo, että venäläiset on vakuutettava siitä, että elintarvikkeet menevät Kiinaan asti. Hän uskoo, ettei venäläisillä ole asiassa painostusmotiivia.

Lukas Pearsall

Ensimmäistä Kouvolasta Kiinan Xi'aniin menevää konttijunaa lastattiin Kouvolassa vajaa kuukausi sitten. Seuraava juna lähtee Kiinaan 14. joulukuuta, mutta elintarvikkeita ei kontteihin voida vielä lastata.
Ensimmäistä Kouvolasta Kiinan Xi'aniin menevää konttijunaa lastattiin Kouvolassa vajaa kuukausi sitten. Seuraava juna lähtee Kiinaan 14. joulukuuta, mutta elintarvikkeita ei kontteihin voida vielä lastata.

Kouvolasta Kiinaan kulkevaan konttijunaan olisi tarjolla myös elintarvikkeita.

Tällä hetkellä kontteihin ei kuitenkaan uskalleta lastata ruokaa, koska täyttä varmuutta lastin perille pääsemisestä ei ole.

Elintarvikekysymys on hankala tapaus, koska venäläiset pelkäävät ymmärrettävästi salakuljetusta.

Epävarmuus aiheutuu Venäjän vuonna 2014 asettamista pakotteista: Venäjä asetti tuolloin länsimaisia maataloustuotteita ja elintarvikkeita tuontikieltoon.

Kielto oli vastaus Euroopan unionin asettamille Venäjä-pakotteille.

Mykkänen ottaa asian esille Venäjän-vierailullaan

Ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Kai Mykkänen (kok.) sanoo Kouvolan Sanomille, että töitä elintarvikepulman ratkaisemiseksi tehdään kaiken aikaa.

Hän tapaa tammikuussa Venäjän-vierailullaan itänaapurin varapääministerin Dmitry Kozakin.

Ministerit tapaavat Suomen ja Venäjän hallitusten välisen talouskomission puheenjohtajakokouksessa. Talouskomissiossa pohditaan pakotteiden ulkopuolisia asioita, esimerkiksi suomalaisten vientiyritysten toimintaedellytyksiä.

— Elintarvikekysymys on hankala tapaus, koska venäläiset pelkäävät ymmärrettävästi salakuljetusta. Tavoitteena on tilanne, jolloin he ovat vakuuttuneita siitä, että elintarvikkeet menevät Venäjän läpi Kiinaan.

Mykkäsen mukaan elintarvikkeiden kuljetus on mahdollista vasta sitten, kun Venäjä antaa virallisen luvan elintarvikkeiden läpikuljetukseen.

— On venäläisistä riippuvainen asia, miten elintarvikkeiden läpikulku saadaan toimimaan.

Mykkänen ei näe elintarvikkeiden rautatiekuljetuksissa mahdollisuutta painostukseen. Toisin sanoen, että Venäjä pyrkisi jollakin tavalla vaikuttamaan Euroopan unionin asettamien Venäjä-pakotteiden purkamiseen tai lieventämiseen.

Mykkänen sanoo, että elintarvikkeita menee Kaakkois-Aasiaan pääosin meriteitse.

— Järkevää olisi saada myös rautatieyhteys toimimaan. Se ei kuitenkaan ole venäläisille mikään painostuskeino pakotekysymyksessä.

Venäjän laki mahdollistaa erilaiset tulkinnat

Kehitysyhtiö Kinnon kehittämispäällikkö Simo Päivinen sanoo, että asian täytyy olla täydellisen selvä ennen kuin elintarvikkeita uskalletaan junakontteihin lastata.

— Venäjän laki antaa mahdollisuuden tulkintoihin. Asia ei ole riittävän selvästi muotoiltu Venäjän laissa ja asetuksissa. Jos yksi junanvaunu pysähtyy, pysähtyy koko juna. Tavoitteena on saada virallinen hyväksyntä myös elintarvikkeiden kuljetuksille.

Päivinen sanoo ajattelevansa asiaa yksinkertaisen mallin mukaan.

— Jos lentokoneella lennetään Venäjän ilmatilassa, elintarvikkeet saavat mennä. Junassa ei ole mitään sen ihmeellisempää: kyseessä on samanlainen transito-liikenne.

Transitolla tarkoitetaan kauttakulkuliikennettä.

Elintarvikeongelma ei tullut yllätyksenä

Päivisen mukaan elintarvikekuljetuksiin liittyvä riski oli tiedossa jo kauan ennen ensimmäisen Kiina-junan lähtöä.

— Asia tuli näkyväksi siinä vaiheessa, kun ensimmäisen junan lähettämistä valmisteltiin. Tiedossa oli, että jos elintarvikekuljetuksille on tarvetta, asia täytyy kysyä ja varmistaa Venäjältä erikseen.

Asiaa ei kuitenkaan hoidettu etukäteen.

— Se olisi ollut erittäin vaikeaa hoitaa etukäteen. Ensin täytyi saada yhteys auki.

Päivisen mukaan luvan saaminen elintarvikkeiden rautatiekuljetuksille olisi ollut lähestulkoon mahdotonta silloin, kun junayhteys Kiinaan oli vasta idean tasolla.

— Tärkeintä on, että minkäänlaista konfliktia ei Suomen ja Venäjän välillä ole ole. Jos kuitenkin on pieninkin epäilys, asiaan täytyy saada sataprosenttinen varmuus.

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.