Tykkimäen moottoriradat pelastumassa — kaupunki löysi keinon säilyttää radat ja kehittää silti logistiikka-aluetta

Uudessa suunnitelmassa katulinjaukset, rautatieyhteys ja valtatien liittymä eivät vaaranna moottoriurheilukeskusta.

Jussi Lopperi

Kouvola Circuitin Vesa Niemelä esitteli moottoriurheilukeskusta Kouvolan Sanomille viime lokakuussa.
Kouvola Circuitin Vesa Niemelä esitteli moottoriurheilukeskusta Kouvolan Sanomille viime lokakuussa.

Tykkimäen moottoriurheilukeskus ei ehkä jääkään logistiikka-alueen jyräämäksi.

Kouvolan kaupunki on selvittänyt Kullasvaaran alueen maankäyttöratkaisuja ja löytänyt uuden vaihtoehdon. Suunnitelmassa moottoriradat voisivat pysyä paikallaan, vaikka kaupunki kehittää logistiikka-aluetta.

— Pitää paikkansa. Olemme löytäneet sellaisen ratkaisun, jossa rautatie- ja tielinjaukset eivät haittaisi moottoriratatoimintaa. Asiaa tutkitaan vielä. Kaavarunko saadaan teknisen lautakunnan käsittelyyn arviolta ehkä helmikuussa, sanoo yleiskaavapäällikkö Marko Luukkonen.

Luukkosen mukaan Kouvolan kaupunki ja Kaakkois-Suomen ELY-keskus ovat pitäneet palaverin. Siinä selvisi, että myös valtatie 6:lle suunniteltua liittymää voidaan muuttaa.

— Olemme vasta käyneet alustavia keskusteluja, mutta ELY:ssä on oltu avoimia eri mahdollisuuksille. Tutkimme, voisiko liittymän asentoa ja sijaintia hieman muokata.

Ratojen tulevaisuus näytti synkältä

Aiemmassa suunnitelmassa moottoriratojen kohtalo vaikutti selvältä. Rata-alueiden vierestä ja päältä kulki junaradan raideyhteys sekä katulinjoja. Vanha suunnitelma näkyy alla olevassa kuvassa:

Nyt kaduille on mietitty toiset reitit. Myös raideyhteys aiotaan sijoittaa eri paikkaan, Kullasvaaran alueen itäosaan.

— Ajatus raideyhteyden siirrosta tuli moottorirurheiluharrastajilta. Tutkimme heidän ehdotustaan, ja se vaikuttaa toimivalta.

Logistiikkahanke on kaupungille tärkeä

Kouvolan kaupunki on suunnitellut Kullasvaaraan rautatie- ja maantieterminaalia, joka tekisi Kouvolasta kansainvälisesti entistä tärkeämmän rahtiliikenteen keskuksen.

Kaupunki omistaa moottoriurheilukeskuksen maat. Ratojen lähtö on yhä mahdollinen jossain vaiheessa, jos maat tarvitaan esimerkiksi yrityksiä varten teollisuustonteiksi.

— Lähdemme suunnittelussa siitä, että ainakaan maankäytön takia ratojen ei tarvitse lähteä minnekään, Luukkonen sanoo.