Peltipoliiseja partioimaan Korialta Koskenkylään — Kameravalvonnalla pyritään rauhoittamaan villiä menoa Kuutostiellä

Vajaan parinkymmenen uuden kameratolpan pystyttäminen valtatie 6:n varteen riippuu enää poliisin kamerahankinnan varmistumisesta.

Jussi Lopperi

Tällä hetkellä Kuutostien läntisin nopeusvalvontakamera Kouvolan alueella on Kymen Paviliongin ja Korian ABC:n välissä.
Tällä hetkellä Kuutostien läntisin nopeusvalvontakamera Kouvolan alueella on Kymen Paviliongin ja Korian ABC:n välissä.

Valtatie 6:n liikenneturvallisuutta pyritään parantamaan tehostamalla automaattista nopeusvalvontaa.

Kaakkois-Suomen ELY-keskuksella on valmis suunnitelma noin kymmenen tolppaparin asentamiseksi tämän vuoden aikana Korian Napan ja Koskenkylän väliselle tieosuudelle.

ELY-keskuksen liikenteestä ja infrastruktuurista vastaava johtaja Jyrki Karhula sanoo uskovansa, että uudet kameratolpat rakennetaan syksyyn mennessä.

Risteyksiin rauhaa

ELY-keskuksen mukaan näillä näkymin tieosuudelle on tulossa yhteensä 16 kameratolppaa, joista kymmenen Uudenmaan ja kuusi Kymenlaakson puolelle.

— Kameravalvonnalla tavoitellaan erityisesti liittymäkohtien rauhoittamista, joten tolpat kohdentuvat alhaisempien nopeusrajoitusten alueille, liikenneturvallisuusvastaava Sonja Lehtonen kertoo.

Edellisen kerran kameravalvontaa oli tarkoitus lisätä vuonna 2014, mutta rahoitussyistä hanketta ei kyetty vahvistamaan.

Aiemmissa suunnitelmissa Kouvolan alueen uudet tolpat sijoittuivat Napan risteyksen, Kukonojan risteyksen ja Elimäen risteyksen tuntumaan.

Poliisi työstää kamerasopimusta

Tällä kerralla ainoa avoin asia suunnitelmien toteuttamisessa on Poliisihallituksen viime kesänä käynnistämä automaattisen liikennevalvontalaitteiston kilpailutus, kertoo ELY-keskuksen liikennejärjestelmäyksikön päällikkö Jussi Kailasto.

Hankintasopimus on poliisin materiaalikeskuksen mukaan tarkoitus tehdä kuluvan kuun aikana.

— Olemme tehneet aiempaan yleissuunnitelmaan joitakin muutoksia esimerkiksi tolppapaikkoihin. Me olemme valmiit rakentamaan tolpat tänä vuonna, kunhan poliisi vaan saa kameratekniikan hankittua, Kailasto sanoo.

Jussi Lopperi

Elimäen risteysalue on ollut aiemmissa suunnitelmissa yksi mahdollinen paikka kameratolpille.
Elimäen risteysalue on ollut aiemmissa suunnitelmissa yksi mahdollinen paikka kameratolpille.

Tehokkaampaa tekniikkaa

Uudet kamerat eivät perustu vanhaan tekniikkaan, vaan niissä käytetään joko laservaloa tai tutkatekniikkaa.

Kameroissa käytettävän tekniikan valinta vaikuttaa myös tolppien lopulliseen sijoitteluun.

— Tolppapaikkojen painotus tulee olemaan onnettomuuksille alttiimmissa paikoissa, kuten taajamien ja risteysalueiden lähistöllä, Kailasto toteaa.

Hän kertoo, että tolppien oikealla sijoittelulla pyritään alentamaan liikennevirran keskinopeutta, mikä parantaa liikenneturvallisuutta.

— Jo 2—3 kilometrin vähennys keskimääräiseen tuntinopeuteen vaikuttaa turvallisuuteen merkittävästi.

Kilpailutus loppusuoralla

Jos rakennustöihin päästään, valmista pitäisi olla syksyyn mennessä.

Kailaston mukaan hankkeen rahoitus jakautuu Poliisihallituksen ja Liikenneviraston kesken niin, että poliisi hankkii kameratekniikan ja Liikennevirasto kustantaa tolppapaikan levikkeen, tolpan ja siihen tulevan sähkön.

Poliisihallitus aloitti viime kesäkuussa automaattisen liikennevalvontalaitteiston hankinnan kilpailutuksen.

Kilpailutus sisältää kiinteisiin valvontapisteisiin sijoitettavan automaattivalvontalaitteiston sekä laitekotelot tarvikkeineen ja varaosineen, autoihin asennettavan automaattivalvontalaitteiston tarvikkeineen ja varaosineen sekä huolto- ja korjauspalvelut laitteistojen osalta.

Hankintasopimuksen arvo viiden vuoden sopimuskaudelle on noin 6—8 miljoonaa euroa sisältäen kahden vuoden option.

Tolppapaikkojen painotus tulee olemaan onnettomuuksille alttiimmissa paikoissa, kuten taajamien ja risteysalueiden lähistöllä.

Tarjousaika umpeutui tällä viikolla. Sopimuskauden on määrä alkaa maaliskuussa 2018, poliisin materiaalikeskuksesta kerrotaan.

Nopeuden mittaustekniikka vaihtuu, kun luovutaan tien pintaan sahattavista induktiosilmukoista. Mittaustekniikka voi perustua joko laservaloon tai olla kehittyneempää tutkatekniikkaa.

Nykyisiä automaattivalvontalaitteistoja käytetään poliisihallituksen mukaan niiden elinkaaren loppuun asti.

Luetuimmat

Uusimmat uutiset