Kouvola leikkaa urheilun ja tapahtumien markkinointirahoja – Samalla kaupungin saama näkyvyys pienenee

Sekä KooKoon, KPL:n että Kouvojen yhteistyötuki pienenee 20 000 euroa viime vuodesta. Taiteiden Yön lasten tapahtumat siirtyvät perjantailta lauantaille.

Katja Juurikko

Kouvolan logo näkyy ainakin toistaiseksi KooKoon pelaajien asuissa.
Kouvolan logo näkyy ainakin toistaiseksi KooKoon pelaajien asuissa.

Talousvaikeuksissa kamppaileva Kouvolan kaupunki vähentää lähes sadallatuhannella eurolla markkinointiyhteistyön rahoja viime vuodesta.

Kaupunginhallitus jätti maanantaina yhteistyöavustuksiin oman puumerkkinsä, kun Miia Witting (kok.) esitti Herman Kare -painiturnaukseen 1 000 euron lisärahaa. Korotuksesta huolimatta painitapahtuman markkinointiyhteistyötuki pieneni viime vuodesta.

Witting esitti myös 2 000 euron vähennystä kilpa- ja hupijuoksutapahtumaan Extreme Runiin. Kaupunginhallitus hyväksyi muutosesitykset. (Listaus markkinointirahoista on jutun lopussa.)

Kärkiseuroilta 20 000 euroa pois

Euromääräisesti eniten pienenee markkinointiyhteistyö kärkiurheiluseurojen kanssa. Jokaiselta kärkiseuralta eli KooKoolta, KPL:ltä ja Kouvoilta tuki vähenee 20 000 euroa viime vuodesta, Kouvottarilta 8 000 euroa.

Kaupunki saa rahaa vastaan näkyvyyttä ja esimerkiksi henkilöstölle pääsylippuja otteluihin.

Prosentuaalisesti isoimmat markkinointiyhteistyörahat menettävät Kouvolan Komia ja O.K. Auton SM-ralli. Niiden tuki putoaa puoleen viime vuodesta.

KooKoon tuki kävi 75 000 eurossa

KooKoon toimitusjohtaja Sakari Välimaa kertoo, että kaupunki ilmoitti yksipuolisesti pienentävänsä yhteistyösopimusta 30 prosenttia. Viimevuotinen 65 000 euron sopimus pienenee 45 000 euroon.

– Vaikka meitä 30 prosentin leikkaus harmittaa, toisaalta ymmärrän sen. Toki leikkuri on iso kerralla tehtäväksi.

Harmituksesta huolimatta Välimaa kuvaa KooKoon ja kaupungin välistä yhteistyötä hyväksi.

Kaupungin yhteyspäällikkö Anne Käki muistuttaa, että kuntaliitoksen alkuvaiheessa KooKoon ja kaupungin välinen sopimus oli vajaan 30 000 euron arvoinen.

– Välillä markkinointiyhteistyö kävi 75 000 eurossa. Pudotus tuntuu isolta, mutta tuki on yhä suurempi kuin kymmenen vuotta sitten, Käki sanoo.

Vastineeksi aiempaa vähemmän näkyvyyttä

Välimaan mukaan uusi sopimus vaikuttaa väistämättä niin, että Kouvola saa pienenevän rahan vastineeksi aiempaa vähemmän näkyvyyttä.

Välimaa ei vielä osaa arvioida, millainen merkitys kaupungin sopimuksen pienenemisellä on seuralle. KooKoon budjetti on tänä vuonna reilut 5,1 miljoonaa euroa. Viime vuonna KooKoolla oli yhteistyösopimuksia vajaan 2,8 miljoonan euron arvosta. Nyt seura katsoo, mihin se pääsee tänä vuonna.

– Teemme sopeutustoimia sen mukaan, mitä kassassa on rahaa ja miten kulut nousevat. Se, että kaupunki pienentää sopimusta 30 prosenttia, ei tarkoita sitä, että aloittaisimme yt-neuvottelut huomenna.

Vaikka meitä 30 prosentin leikkaus harmittaa, toisaalta ymmärrän sen. — Sakari Välimaa

"Kulut eivät pienene kuten raha"

Kaupunki pienentää markkinointiyhteistyösopimuksia myös Kouvolan Ydinkeskusta ry:n kanssa Taiteiden Yön ja Kouvolan Komian tapahtumissa.

Noora Vilamaa

Kouvolan Ydinkeskusta ry aikoo siirtää Taiteiden Yön lasten tapahtumat tänä vuonna lauantaille.
Kouvolan Ydinkeskusta ry aikoo siirtää Taiteiden Yön lasten tapahtumat tänä vuonna lauantaille.

Taiteiden Yö sai viime vuonna 15 000 euroa, mitä summaa yhdistys haki myös tänä vuonna. Kaupunginhallitus myönsi maanantaina 10 000 euroa.

Ydinkeskusta ry:n toiminnanjohtaja Kati Klaavuniemi pitää selvänä, että tuen pieneneminen vaikuttaa tapahtumiin ja niiden sisältöihin.

– Meidän täytyy mietti entistä tarkemmin, mihin rahaa pannaan ja mitä sillä saa. Tapahtuman kulut eivät pienene samassa suhteessa kuin raha.

Taiteiden Yön lasten tapahtuma lauantaina

Taiteiden Yön suunnittelu alkaa työryhmässä, joka kokoontuu ensi viikolla ensimmäisen kerran. Yhdistys halusi Klaavuniemen mukaan odottaa ensin kaupunginhallituksen päätöstä.

Yhdistys suunnittelee Taiteiden Yön lasten tapahtumien siirtoa perjantailta lauantaille.

– Perjantain on tarkoitus olla aikuisten ja nuorten, lauantai lasten päivä. Olemme hakeneet lasten päivää varten apurahaa ja avustusta myös muilta kuin kaupungilta. Jos saamme lasten tapahtumaan aiempaa enemmän sisältöä, ehkä keskustan yrityksiäkin tulisi enemmän mukaan.

"On kaikkien etu, että kaupunki saa taloutensa kuntoon"

Klaavuniemellä riittää ymmärrystä kaupunginhallituksen päätökseen.

– On kaikkien etu, että kaupunki saa taloutensa kuntoon. Sillä tavoin luodaan kestävää kehitystä keskustan elinkeinoelämään.

Klaavuniemen mielestä puhe Kouvolan talousvaikeuksista vaikuttaa yritysten ilmapiiriin.

– Jos voidaan todeta, että näillä toimilla talous kohenee, ilmapiirikin paranee. Kesäksi on odotettavissa hyviäkin juttuja: On esimerkiksi Moto-GP. Lisäksi jalkapallon EM-kisat saattavat näkyä Kouvolassa asti, kun Suomi pelaa Pietarissa.

Tonteri ei hakenut markkinointirahaa

Osa viime vuonna markkinointiyhteistyörahaa hakeneista ei jättänyt hakemusta enää tänä vuonna. Esimerkiksi kouvolalainen lumilautailija Roope Tonteri sai viime vuonna 4 750 euroa kaupungin markkinointirahaa. Rullalautailuun siirtynyt Tonteri ei hakenut tukea tälle vuodelle.

Juttua korjattu 28.1. kello 9.25: Poistettu tieto, että Herman Kare -painiturnaus saisi tänä vuonna enemmän tukea kuin viime vuonna. Painitapahtuman markkinointiyhteistyötuki pieneni 2 000 eurolla. Tietoa korjattu myös taulukossa.

Taiteiden Yön tukea korjattu jutussa: Taiteiden Yö sai viime vuonna 15 000 euroa ja tänä vuonna 10 000 euroa.