Kuutostie, vt 15 Kouvolasta Kotkaan ja vt 12 Kouvolasta Lahteen pääsivät mukaan valtakunnallisiin liikenteen pääväyliin

Liikenne- ja viestintäministeriön asetus tuo tärkeimmille maanteille ja rautateille nykyistä parempaa kunnossapitoa.

Katja Juurikko

Liikenne- ja viestintäministeriö antoi keskiviikkona asetuksen, joka määrittelee pääväylät ja niiden palvelutason. Kuutostie luetaan pääväyliin.
Liikenne- ja viestintäministeriö antoi keskiviikkona asetuksen, joka määrittelee pääväylät ja niiden palvelutason. Kuutostie luetaan pääväyliin.

Liikennemäärien mukaan määritellyt maanteiden ja rautateiden pääväylät on valittu. Liikenne- ja viestintäministeriö antoi keskiviikkona asetuksen, joka määrittelee pääväylät ja niiden palvelutason. Asetus astuu voimaan ensi vuoden alusta.

Kymenlaaksosta mukana ovat vt 15 Kotkasta Kouvolaan, vt 7 ja vt 6 kokonaan ja vt 12 Kouvolasta Lahden suuntaan sekä kaikki raideosuudet.

Lausuntokierroksen jälkeen pääväylien joukkoon lisättiin maantieyhteys Haminan—Kotkan satamaan. Liikennemäärien lisäksi pääväylien nimeämiseen vaikutti alueellinen saavutettavuus ja kansainväliset yhteydet.

Pääväylät yhdistävät maakuntakeskukset, jotka kaikki sijaitsevat pääväylien varrella. Maanteistä pääväyliksi määriteltiin tiet, joilla kulkee yli 6 000 henkilöautoa ja yli 600 raskaan liikenteen ajoneuvoa vuorokaudessa. Nopeus on vähintään 80 kilometriä tunnissa, moottoriteillä pääosin 120 kilometriä tunnissa.

Rautateiden pääväylillä matkustajia on yli 1,5 miljoonaa henkilöä vuodessa. Tavaraliikenteen pääväylillä kulkee vähintään 2 miljoonaa tonnia tavaraa vuodessa.

Pääväylät kunnossapidossa etusijalla

Teiden ja rautateiden ympärivuotisessa korkeatasoisessa kunnossapidossa pääväylät asetetaan etusijalle. Kunnossapidon tasosta maanteillä säädetään uudistetussa maantielaissa. Väylien investoinneista ja kehittämisestä puolestaan päätetään tulevalla hallituskaudella valmistuvassa valtakunnallisessa liikennejärjestelmäsuunnitelmassa.

Rakennusteollisuuden toimitusjohtaja Aleksi Randell pitää ministeriön asetusta osoituksena uudesta, pitkäjänteisestä liikennepolitiikasta.

— Tällaista ei ole ennen nähty. Tämä mahdollistaa pitkäjänteisyyden pääväylien ylläpidossa ja kehittämisessä. Esimerkiksi yritysten on turvallista suunnitella sijoittumista ja investointeja pääväylien varrelle, Randell kommentoi tiedotteessa.

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.

Lue kommentointiohjeet