Kimolan kanavan suunnittelu on poikkeuksellisen vaikea urakka — sortumavaara lisää vaikeuskerrointa

Moises Garibay

Kimolan kanavassa oleva nippunosturi puretaan. Paikalle rakennetaan sulku, jonka sulutuskorkeus on 12 metriä.
Kimolan kanavassa oleva nippunosturi puretaan. Paikalle rakennetaan sulku, jonka sulutuskorkeus on 12 metriä.

Kahden vuoden kuluttua kesällä Kimolan kanavan pitäisi olla auki veneilijöille.

Kanavan suunnittelu-urakka on poikkeuksellisen vaikea. Kanavan rakennussuunnitelmaa laatii paraikaa Ramboll yhdessä kahden alikonsultin kanssa.

Projektipäällikkö Tommy Nyman Rambollista sanoo, että suurimpana riskinä ovat sortumat.

— Sulku tulee kallioalueelle, ja se on helppoa aluetta. Muualla on kaivettava maa-alueita ja kevennettävä kanavan luiskia. Aikanaan kun kanavaa tehtiin uittoa varten, kaivuu-uoma oli noin sata metriä leveä. Itse kanava on 15 metriä leveä.

Hän korostaa, että aikoinaan tukinuittoa varten tehty väylä muuttuu nyt ihmisten kuljetusväyläksi. Tämän vuoksi turvallisuus on kaiken lähtökohta.

Aalto-yliopiston tutkijoita mukana

Rambollin ja kahden alihankkijan kanssa laskelmia on ideoimassa ja tarkastamassa Aalto-yliopiston geotekniikan tutkijoita.

Geoteknisessä suunnittelussa mitoitetaan ja määritetään se, miten rakennukset ja rakenteet liittyvät maa- tai kallioperään.

— Kanavan suunnittelussa on erittäin hankala mallintaa maan käyttäytymistä leikkauksissa. Meillä on alustavia arvioita siitä, kuinka paljon pitäisi kaivaa. Kimolan kanava on poikkeuksellisen vaativa urakka, Nyman sanoo.

Kimolan kanava -hanke lähti eteenpäin lopullisesti helmikuussa, kun korkein hallinto-oikeus hylkäsi yksityisten kiinteistönomistajien tekemän valituksen.

Valittajat katsoivat, että kanavan avaaminen vesiliikenteelle laskee heidän kiinteistöjensä arvoa.

Kouvolan edunvalvontapäällikkö Petteri Portaankorva kertoo, että suunnittelua vietiin eteenpäin myös valitusten aikana.

Suunnitelmat valmiina elo—syyskuussa

Liikennevirasto, Kouvolan kaupunki, Heinolan kaupunki ja Iitin kunta ovat sopineet, että Liikennevirasto vie suunnitelmien tekemistä ja toteuttamista eteenpäin.

— Nyt on ollut tekeillä vesiväylän detaljisuunnittelu ja kanava-alueen geotekninen suunnittelu. Niistä tulee edellytykset varsinaiselle rakentamiselle.

Portaankorvan mukaan suunnitelmien on tarkoitus valmistua lomien jälkeen elo—syyskuussa.

— Siltojen tekninen suunnittelu on tällä hetkellä käynnissä. Kaksi siltaa uusitaan tässä yhteydessä: Taipaleen yksityistien silta ja sitten puhutaan Kimolan sillasta.

2019 on realistinen tavoite

Kun rakennussuunnitelma on valmiina, rakennusurakat kilpailutetaan syksyllä kolmessa osassa.

Ensimmäinen kokonaisuus on sulkukanavaurakka, joka sisältää sulun, kalliotunnelin ja sen lähiympäristön. Toinen kokonaisuus on väyläurakka, joka sisältää vesiväylän koko pituudeltaan. Kolmantena on siltaurakka, joka sisältää kaksi siltaa.

Petteri Portaankorva sanoo, että väylän avaaminen veneilykaudeksi 2019 on realistinen tavoite. Hän muistuttaa, että sulutuskorkeus on yksi Suomen suurimmista.

— Sulutuskorkeus on noin 12 metriä, eli sen verran vedenpinta muuttuu. Ajatus on, että se olisi itsepalvelusulku. Toivotaan, että kalliotunnelista ei löydy mitään odottamatonta.

Urakat lähtevät loppusyksystä liikkeelle. Siltaurakka käynnistyy ensi vuoden keväällä.

— Kaupunki on kehottanut valmistautumaan siihen, että kaikki on valmiina, kun ensimmäiset veneet kanavasta tulevat. Seudun veneilyseurat ovat myös kiinnostuneita, ja heillä on kiinnostusta myös veneilyinfran kehittämiseen, edunvalvontapäällikkö Portaankorva sanoo.

— Näen, että pohjoisen Kouvolan, Heinolan, Mäntyharjun ja Iitin matkailulliset vetovoimatekijät tukevat toinen toistaan, hän tiivistää Kimolan kanavan merkityksen.

Portaankorva siirtyy elokuun alussa kehitysjohtajan virkaan.

10 miljoonan euron hanke

Kanavan rakentamiskustannuksiksi on arvioitu non 10 miljoonaa euroa. Portaankorva sanoo, että lopullinen summa täsmentyy hankkeen edetessä.

Vuosittaiset käyttökustannukset tulevat kuntien maksettaviksi, sillä Kimola ei päässyt valtion rahoitettavien kanavien joukkoon. Vuosittaiset huolto-, korjaus- ja ylläpitokustannukset on arvioitu jonkin verran alle 100 000 euroksi.

Kustannuksia ovat jakamassa Kouvola, Iitti ja Heinola.

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.