Kymsoten Prototyypit-kampanja pääsi Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailun finaaliin – Huhtikuussa Kymsoten onlineyhteisössä kuultiin kymenlaaksolaisten mielipiteitä koronaviestinnästä

Kymsoten asiakaskokemuspäällikkö Kaarina Tillin mukaan onlineyhteisö on saanut aikaan paljon rakentavaa keskustelua Kymsoten palvelujen kehittämisestä.

Kymsote

Kymsote haki kampanjassaan laajalla skaalalla kymenlaaksolaisia kertomaan omia ideoitaan sosiaali- ja terveyspalvelujen parantamiseksi.
Kymsote haki kampanjassaan laajalla skaalalla kymenlaaksolaisia kertomaan omia ideoitaan sosiaali- ja terveyspalvelujen parantamiseksi.

Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailuun on valittu viisi finalistia, kerrotaan Suomen Kuntaliiton tiedotteessa. Finaalissa ovat Kymsoten, Iisalmen kaupungin, Pohjois-Karjalan maakuntaliiton, House of Lapland Oy:n ja Vaasan seudun työt.

Kymsote kilpailee finaalissa Kymsoten prototyypit -työllään. Viime syksynä kuka tahansa kymenlaaksolainen sai hakea Prototyypit -kampanjan myötä mukaan onlineyhteisöön, jossa kehitetään Kymsoten palveluja esimerkiksi keskustellen ja tehtäviä tekemällä.

Prototyyppien onlineyhteisössä on rakentavaa keskustelua

Kymsoten asiakaskokemuspäällikkö Kaarina Tilli vastaa Prototyypit-kampanjasta. Hän on iloinen, kun sai tänään tietää, että kampanja pääsi finaaliin.

– Olemme todella iloisia tästä uudenlaisesta osallistamisen tavasta ja sen aikaansaamasta innokkaasta keskustelukulttuurista, kertoo Tilli.

Onlineyhteisöön tuli syksyn haun myötä yli kaksisataa aktiivista osallistujaa. Mukana on eri ikäryhmiä Kouvolasta, Kotkasta, Haminasta, Miehikkälästä ja Virolahdelta. Valtaosa osallistujista on 56–65-vuotiaita, toiseksi eniten mukana on yli 65-vuotiaita. Keväällä Kymsote haki lisää osallistujia ja sai yhteisöön vajaat 30 uutta jäsentä. Monet heistä ovat nuorempia kymenlaaksolaisia.

Tillin mukaan yhteisön jäsenet ovat hyvin sitoutuneita toimimaan onlineyhteisössä.

– Keskustelu on rakentavaa ja toisia ihmisiä kunnioittavaa. Eri ihmiset vastaavat elämänsä lähtökohdista asioihin.

Yhteisössä keskustellaan nimimerkein. Tavoitteena on saada Kymenlaaksossa asuvien ääntä kuuluviin Kymsoten palvelujen kehittämisessä.

– Nyt kun on näitä valtionavustushakemuksia meneillään esimerkiksi sotekeskusuudistuksesta ja digitalisaation uudistumisesta, niin olemme tuoneet hakemuksissa esille, että meillä on tällainen yhteisö käytössä.

Huhtikuussa onlineyhteisössä keskusteltiin koronaviestinnästä

Tillin mukaan tavoitteena on, että onlineyhteisö toimii vielä pitkään. Toiminta keskittyy aktiiviviikkoihin, joiden aikana yhteisön jäsenet ovat keskustelleet ja tehneet tehtäviä.

Tähän mennessä Prototyypit-kampanjassa on järjestetty kaksi aktiiviviikkoa. Huhtikuussa järjestetyllä toisella aktiiviviikolla keskustelun aiheena oli Tillin mukaan koronaepidemia. Silloin keskusteltiin muun muassa siitä, mitä mieltä yhteisön jäsenet ovat Kymsoten koronaviestinnästä, jota on Kymsoten koronainfosivulla.

Tillin mukaan 60 prosenttia vastanneista antoi koronainfosivulle arvosanaksi 4 asteikolla 1–5. Noin 70 prosenttia vastanneista oli sitä mieltä, että tämä koronaviestintä on kasvattanut heidän tietoisuuttaan koronaviruksesta. Yli 80 prosenttia vastanneista piti Kymsoten koronatoimintaohjeita selkeinä.

65 prosenttia vastanneista koki, että Kymsoten koronaviestintä on lisännyt heidän turvallisuudentunnettaan. Monista kyselyyn vastanneista Kymsoten viestintä koronatilanteessa on asiallista ja kiihkotonta.

Myös kehitettävää on.

– Sivusto ei saavuttanut kaikkia ikäihmisiä, joilla ei välttämättä ole kykyä käyttää teknisiä laitteita. Myös tietoiskumaisia ulostuloja toivottiin, sanoo Tilli.

Välillä tuli tiedonpaljoutta, kun viestittävää oli paljon.

– Valtakunnallinenkin viestintä oli välillä sitä, että tänään kerrottiin tätä ja huomenna se oli jo muuttunut. Kun sisällöt muuttuivat nopeaan tempoon, se on tietysti ollut vähän haastavaa, miten pysyä mukana, kertoo Tilli.

Osa vastanneista toivoi vielä nopeampaa päivitystahtia.

– Tämä on ollut haasteellinen harjoitus itse kullekin monella alueella, että tässä vauhdissa on tullut pysyttyä.

Huhtikuussa toteutetussa kyselyssä nousi esille myös epätietoutta siitä, kuka pääsee koronatestiin ja millä edellytyksillä.

– Nyt olemme toisenlaisessa tilanteessa.

Kilpailuun osallistui 49 työtä

Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailuun ilmoitettiin yhteensä 49 työtä. Suomen Kuntaliiton tiedotteessa kerrotaan, että kilpailun tuomaristo arvioi töitä etenkin niiden tuloksellisuuden perusteella suhteessa tavoitteisiin ja budjettiin.

Tuomariston mukaan kisaan esitetyissä töissä oli paljon hyviä oivalluksia ja muun muassa asiakkaiden osallistumiseen perustuvaa toimintaa.

Finaaliin pääsi töitä eri puolilta Suomea. Tuomaristo luonnehtii, että työt olivat varsin erilaisia ja niissä oli pohjana huolella tehtyä brändityötä, joka on voimistanut elinvoimaa ja kehitystä.

Iisalmen kaupungin työ on nimeltään "Emme odota ihmeitä. Teemme niitä.", Pohjois-Karjalan maakuntaliiton työ on Pohjois-Karjalan asukasmarkkinointi, House of Lapland Oy:n työ on Sound of Lapland ja Vaasan seudun työ on seudullinen verkkopalvelu Vaasa.fi.

Viiden finalistin joukosta kolme nousee palkintosijoille. Tämän lisäksi jaetaan yksi tai useampia kunniamainintoja.

Palkinnot jaetaan syyskuussa Helsingissä Kuntamarkkinoilla.

Uusimmat uutiset