Kimolan kanavan rakentaminen säteilee Voikkaalle asti: Kouvola ehostaa ja laajentaa Virtakiven venepaikkoja

Vireillä olevat asemakaavamuutokset ovat osa Kimolan kanavan kokonaisuutta.

Jussi Lopperi

Virtakiveen on tulossa uusi satama-alue.
Virtakiveen on tulossa uusi satama-alue.

Kimolan kanavan rakentaminen näkyy ensi vuonna Kymijoen yläjuoksulla. Kanavahankkeen osana Kouvolan kaupunki valmistautuu ehostamaan ja laajentamaan Virtakiven venerantaa ja rakentamaan uuden venesataman Virtakiven pohjoispuolelle Brejlinintien varrelle.

Lisäksi kaupunki suunnittelee Kallioistenniemen venesataman uudistamista Jaalassa.

Ensimmäinen vaihe on alueiden asemakaavojen päivittäminen. Suunnitelmat ovat kuitenkin jo kaavoitusta pidemmällä.

— Virtakivessä tuunataan satama-aluetta niin, että siellä voitaisiin ottaa veneitä vastaan enemmän ja turvallisemmin kuin nykyään. Rantautumismahdollisuuksia ja autopaikoitusalueita parannetaan, sanoo Kouvolan kaavoitusarkkitehti Hannu Purho.

Samalla on määrä parantaa rantaan vievää tietä.

— Nyt sinne mennään kapeita katuja pitkin, ja risteyksistä on huono näkyvyys.
Tulevaisuudessa Virtakivi olisi mahdollinen paikka myös polttoaineen jakeluun, jos sellaiselle ilmenee tarvetta.

Brejlinintien uuteen satamaan taas varataan tilaa jopa sadalle laituripaikalle.
Samalla on mahdollista korjata nykyisten paikkojen ongelmia. Esimerkiksi Jaalassa nykyinen venepaikka on sellaisessa paikassa, että kulku laiturialueelle on viereisten asuintonttien kautta.

— Jaalassa tavoitteena on laajentaa satama-aluetta niin, että jos tulevaisuudessa on tarvetta, sinne pystyy tekemään isomman laiturin ja vähän eri paikkaan kuin missä nykyinen on.

Kouvolan kehitysjohtaja Petteri Portaankorva ei laita venesatamahankkeita suoraan tärkeysjärjestykseen, mutta painottaa sitä, että etelästä tulevat veneilijät saadaan mahdollisimman lähelle kaupunkia ja valmista infrastruktuuria.

— Ollaan sitten Virtakivessä tai Jaalassa, veneilijät tarvitsevat kotisataman. Mutta myös vierasvenesataman ja risteilyliikenteen huomioiminen on yhtä tärkeää.

Venesatamien aikataulua tai budjettia Portaankorva ei osaa vielä arvioida. Tällä hetkellä tarkoitus on, että hankkeet ovat valmiina kesällä 2019, jolloin Kimolan kanava on tarkoitus avata.

Tavoite: uusia mahdollisuuksia yrittäjille

Kaupunki suunnittelee koko Kimolan kanavan alueen kehittämistä yhdessä Iitin ja Heinolan ja paikallisten veneilyseurojen kanssa.

Suunnitelmissa on Purhon mukaan kyse muustakin kuin veneilijöiden palvelusta.

— Tavoite on luoda mahdollisuuksia uudelle yrittäjyydelle, hän sanoo.

— Joku voisi tarjota veneen korjausta tai säilytyspaikkoja, tai voi tulla lisää matkailupalveluja. Voi myös tulla paikkoja, joissa voi ketjuttaa eri matkailupalveluja.

Laajempi ajatus on mahdollistaa alueiden kehittäminen niin, että ne täyttäisivät myös tulevaisuuden tarpeet.

Kaikkea ei kerralla

Asemakaavasuunnitelmat ovat nähtävillä 18.12. asti kaupungin verkkosivuilla ja tekniikka- ja ympäristötalossa Kuusankoskella.

Suunnitelmat on tavoitteena saada lopullisesti valmiiksi ensi vuoden aikana, jotta niitä voidaan alkaa toteuttaa jo ensi vuonna.

— Suunnitelmissa katsotaan, mihin alueet enimmillään soveltuvat. Sen jälkeen mietitään, mitä on järkevää toteuttaa. Kaikkea ei tehdä kerralla, Purho sanoo.

Kymijoen Päijänteeseen ja sitä kautta eteenpäin liittävän Kimolan kanavan on määrä olla valmis veneilykauden alkaessa keväällä 2019.

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.