Talousvieras Seppo Ora: Kuljetusalan näkymät ovat hyvät, mutta kilpailu on pirun kovaa

Kuljetusyrittäjä Seppo Ora uskoo, että alan yritysten on tarjottava jatkossa entistä laajempia ja monipuolisempia palvelupaketteja. Samalla yrityskoot kasvanevat.

Jussi Lopperi

Seppo Ora sanoo, että oikeiden päätösten tekeminen on varsinkin investoinneissa edellytys yrityksen menestykselle. Takana 31-metrinen puutavarayhdistelmä, joka normaalia pidempänä ja painavampana liikkuu poikkeusluvalla.
Seppo Ora sanoo, että oikeiden päätösten tekeminen on varsinkin investoinneissa edellytys yrityksen menestykselle. Takana 31-metrinen puutavarayhdistelmä, joka normaalia pidempänä ja painavampana liikkuu poikkeusluvalla.

Kolmessa vuodessa 580 000 kilometriä.

Seppo Oran johtaman Orpe Kuljetus oy:n 31-metrinen ja maksimissaan 94 tonnin painoinen puutavarayhdistelmä on ollut liikkeellä joka päivä keskimäärin yli 500 kilometriä.

Ora kertoo, että uudella yhdistelmällä ajetaan viitenä päivänä viikossa. Toisin sanoen päiväkilometrit ovat keskimäärää kovempia.

— Viime talvena tuli 30 000 kilometriä kuukaudessa. Tuhat kilometriä vuorokaudessa on normaalia. Pyrimme ajamaan aina kuorma päällä, eli tyhjänä autoa ei paljon liikutella.

Poikkeusluvalla liikkuva puutavarayhdistelmä oli Oran yritykselle kuusinumeroinen investointi. Poikkeuksellisen suuren yhdistelmän testauksella on tavoitteena kehittää sopiva, turvallinen ja tehokas puutavarayhdistelmä.

— Kuljetusalalla kehitetään uusia asioita, ja mielellään tartun niihin kiinni. Mukaan lähteminen ei ollut vaikeaa. Ilman investointeja yritys ei kehity, Ora linjaa.

Vuonna 1984 perustetulla yrityksellä on 10 omaa autoa ja reilut 20 yhteistyökumppania. Orpe Kuljetus työllistää noin 20 työntekijää. Viime vuosina yrityksen liikevaihto on ollut yhdeksän miljoonan euron molemmin puolin.

— Kuljetusalan näkymät näyttävät hyvältä. Tehtaat investoivat ja metsäteollisuuden puunkäyttö lisääntyy, eli töitä riittää. Kilpailu on vain pirun kovaa. Jos ei pysy kilpailussa mukana, ei voi laajentua.

Oran lääke kovaan kilpailuun on oikeiden ratkaisujen tekeminen.

— Kuljetusmaailmassa on ollut jonkin aikaa suuntaus yrityskokojen kasvamiseen. Yrityksen on tarjottava jatkossa yhä laajempia palvelukokonaisuuksia.

Orpe Kuljetus on keskittynyt puukuljetuksiin. Oran mukaan puu tuo tällä hetkellä noin 85 prosenttia Orpen liikevaihdosta.

Yritys kuljettaa tukkipuuta sahoille ja vaneritehtaille ja kuitupuuta sellutehtaille. Uusia tuulia Orpe Kuljetus on löytänyt muiden muassa erikoiskuljetuksista ja maanrakennuksesta.

67-vuotias Ora on virallisesti eläkkeellä, mutta johtaa edelleen yritystään. Hän aloitti kuljetusalalla parikymppisenä 48 vuotta sitten.

— Vuonna 1980 eno kysyi auttamaan puuauton kuljetuksissa. Neljä vuotta myöhemmin perustimme yrityksen, ja vuonna 1989 lunastin kaiken itselleni.
33 vuoden yrittäjyys on ollut mieluisaa.

— Ei ole ollut ongelmia vapaa-ajan kanssa. Vapaata on toki saanut, jos on halunnut. Nyt on pakko ottaa huomioon oma ikä.

Perhe-elämä ja yrittäjyys sekoittuvat sulavasti, sillä Oran vaimo Tuula Ora hoitaa yrityksen paperitöitä toimistossa.

Myös Oran molemmat tyttäret työskentelevät yrityksessä: 24-vuotias Sini Ora ajaa puutavara-autoa ja 34-vuotias Satu Ora tekee konttoritöitä. Molemmilla lapsilla on oma omistusosuutensa yrityksestä.

Oran mielestä Kouvolan yritysilmapiiri tarvitsee entistä myönteisempää ajattelua. Erilaisissa selvityksissä Kouvola ei ole yritysilmapiirissä kärkisijoilla juhlinut. Ora sanoo, että narina on varsin yleistä.

Hänen mielestään kritiikkiä tulee voida esittää, mutta myönteisellä ajattelutavalla höystettynä.

— Tulevaisuudessa yhtenä huolenaiheena näen alemman tieverkoston ja yksityisteiden kunnossapidon.

5+1 kysymystä kuljetusyrittäjälle

Edellisen talousvieraan, Autosalpa oy:n toimitusjohtajan Marjukka Sirénin kysymys kuljetusyrittäjä Seppo Oralle: Miten Kouvolan logistiikka-alueen kehittyminen tulee näkymään yhtiösi toiminnassa?
— Orpe Kuljetus on keskittynyt aiemmin pääsääntöisesti metsäteollisuuden raaka-ainekuljetuksiin., joten Kouvolan logistiikka-alueen kehittyminen tulee toivottavasti tarjoamaan uusia mahdollisuuksia laajentumiseen. Olemme kuljettaneet kontteja pienessä määrin. Kenties kontteja voi tulla kuljetettavaksi entistä enemmän.

Mikä on ollut omassa taloudessasi paras tekemäsi päätös?
— Kuljetusalalle lähtö. Tällaisena vain elämänkoulun käyneenä miehenä se oli hyvä päätös.

Mikä oli ensimmäinen varsinainen työpaikkasi?
— 17-vuotiaana öljyalalla bensapoikana. Olin Kuusaantien varren Shellillä jakamassa polttoainetta vuoden verran ennen armeijaa.

Paljonko lompakossasi on käteistä?
— En omista lompakkoa. Pidän rahat aina taskussa.

Miten asut?
— Omakotitalossa Valkealan Koivurannassa.

Kenet haluaisit seuraavaksi haastateltavaksi sarjaan? Perustele valintasi. Mitä haluat häneltä kysyä?
— Olen kaupunkiin melko tyytyväinen. Kuitenkin Kouvolan maine on ollut viime vuosina hiukan kielteinen.
— Kysynkin Kouvolan Matkatoimiston toimitusjohtajalta Sinikka Laukakselta, onko hän ollut tyytyväinen Kouvolan sisäisen sekä täältä ulos suuntautuvan matkailun kehitysnäkymiin. Miten alkanut noususuhdanne näkyy matkailussa?

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.