Keltakankaan terveysasemalle vaikea päästä — nimiä kerätään vetoomukseen

Jussi Lopperi

Kaija Pesonen haki tiistaina Inkeroisten K-marketin Hanna Sakulta allekirjoitettuja vetoomuksia Keltakankaan terveysaseman puolesta.
Kaija Pesonen haki tiistaina Inkeroisten K-marketin Hanna Sakulta allekirjoitettuja vetoomuksia Keltakankaan terveysaseman puolesta.

Keltakankaan terveysaseman puhelimet eivät vastaa. Kun aikansa yrittää, kuuluu nauhoitus: Kaikki hoitajamme ovat varattuja, olet jonossa. Kun puhelimeen viimein vastataan, ovat kaikki lääkäriajat jo menneet.

Kaija Pesonen ryhtyi toimiin, kun oli kuullut tarpeeksi monta kertaa saman huokauksen.

— Tosi sairas tai vanha ihminen ei yksinkertaisesti jaksa soittaa monta kertaa, hän sanoo.

— Eräs ystäväni oli seitsemän kertaa yrittänyt saada aikaa Keltakankaalle. Lopulta hän joutui menemään ambulanssilla sairaalaan ja myöhemmin yksityiselle. Toinen ystävä on pitkään odottanut aikaa omalle lääkärille, jonka kanssa pitäisi katsoa verenpaineen tilannetta ja löytää oikea lääkitys.

Pesonen ei tyytynyt pelkästään päivittelemään tilannetta, vaan ryhtyi keräämään nimiä vetoomukseen Keltakankaan terveysaseman lääkäriaikojen puolesta. Vetoomus luovutetaan kaupungin edustajille 24. huhtikuuta, joten vielä pääsiäisen jälkeisellä viikolla vetoomuksen ehtii allekirjoittamaan. Vetoomuksen voi allekirjoittaa muun muassa Inkeroisten, Myllykosken ja Anjalan K-ruokakaupoissa sekä muutamassa muussa alueen liikkeessä.

Keltakankaan terveysaseman lääkäritilanne ei tällä hetkellä ole mitenkään poikkeuksellisen huono. Kaikki yhdeksän lääkärinvakanssia on täytetty. Tosin osa lääkäreistä tekee osa-aikatyötä.

— Lääkäreiden aikaa kuluu myös neuvoloissa, kouluterveydenhuollossa, kotipalvelussa ja monissa muissa tehtävissä. Lisäksi heillä on ylityövapaita ja lakisääteisiä lomia, joten joinakin päivinä vastaanottoaikoja on vähän, sanoo ylihoitaja Marja-Terttu Nuorivuori.

Terveysjohtaja Kari Kristerin mukaan ongelmana ovat jatkuvasti riittämättömät resurssit, julkiselle puolelle ei ole tulijoita. Viime vuonna Kouvolan terveysasemilla on saatu vastaanottoaikoja vähän lisättyä toimintaa tehostamalla. Kristeri arvelee, että lääkäritilanne vaikeutuu kesää kohti. Hän toivoo, että sote ja sen tuoma valinnanvapaus helpottavat tilannetta.

Puhelimeen vastaaminen viivästyy ruuhka-aikoina järjestelmän teknisiin rajoituksiin. Nuorivuori muistuttaa siitä, että kun soittaa ajanvaraukseen, ei puhelinta kannata välillä sulkea, sillä uusi yritys vie uudestaan jonon viimeiseksi. Myös soittopyyntömahdollisuutta kannattaa käyttää.