Kemikaalia on Vuohijärvessä mallinnuksen mukaan heinäkuulle asti — Yleisö ihmetteli Mäntyharjun kemikaalionnettomuuden vaunujen lukitusta
Kouvolassa pidetään vastaava keskustelutilaisuus viikon kuluttua, jolloin saatavissa on jälleen tuoretta tietoa pitoisuusmittauksista.
Yleisötilaisuudessa ei tullut uutta valoa kuukausi sitten tapahtuneen Mäntyharjun kemikaalionnettomuuden syihin.
Kinnin seisakkeella kuukausi sitten säiliövaunusta valui maahan 35 tonnia MTBE-kemikaalia, joka on bensiinin lisäaine. Sitä päätyi ojien ja lampien kautta Mäntyharjun reitin eteläisiin isoihin järviin.
Keskustelutilaisuus pidettiin Mäntyharjussa perjantaina. Kouvolassa vastaava tilaisuus on Orilammen Majalla perjantaina 18. toukokuuta.
Mäntyharjun valtuustosalissa yli 100 kuntalaista ja mökkiläistä oli tenttaamassa kymmenillä kysymyksillä VR:ää, pelastuslaitosta ja ympäristöviranomaisia onnettomuuden syistä ja ennen kaikkea seurauksista. Yleisötilaisuudessa käytiin läpi varsin seikkaperäisesti tapahtunutta.
Toimialapäällikkö Kimmo Järvinen Rambollilta esitteli tuoreet mallinnukset, joiden mukaan kesäkuun alussa Sarkavesi olisi puhdas ja myös Vuohijärven pohjoisosassa pitoisuudet olisivat laimentuneet lieviksi. Heinäkuussa molempien järvien vesi olisi käytettävissä ja uitavissa.
Toisaalta järvien lähellä kaivovettä käyttävien pitää odotella. Kaivoissa pitoisuuksia ei kannata mitata ennen järvien puhdistumista.
Onnettomuuspaikan lähelle kemikaalille on rakennettu patoallas, jonka veden puhdistus alkaa maanantaina. Laskuojissa tehdään ilmastusta, joka poistaa kemikaalia.
Vastaavaa ei ole koskaan tapahtunut
Yleisötilaisuudessa ihmetystä herätti muun muassa se, miksi 600-metrinen 4 275 tonnia painava vaunuletka oli jätetty lievästi viettävälle rataosuudelle kahden lukituskengän varaan.
— Me emme tiedä, miksi kengät pettivät. Tapa on vakiintunut, eikä vastaavaa ei ole tapahtunut koskaan, sanoi VR:n turvallisuusjohtaja Jari Hankala.
VR arvioi, että onnettomuustutkinnan valmistuttua saadaan lisää oppia ja korjaavia toimenpiteitä.
— Väliaikaisista seisontapaikoista luovuttiin heti, ja uskon, että siitä tulee pysyvä käytäntö, ennakoi Hankala.
Riskit olivat pelastajille suuret
Tapahtuma-aikaan VR sai Liikennevirastolta luvan käyttää neljää väliaikaista seisaketta, koska määränpäässä Mussalossa ja Kouvolan ratapihalla oli ruuhkaa.
Liikennöitsijää arvosteltiin kovasta bisnesmeiningistä. Divisioonanjohtaja Martti Koskinen kertoi kauttakulkusopimusten velvoittavan kuljetusyhtiötä ottamaan vaunut vastaan.
— Asiakkaan kanssa oli käyty läpi sitä, että tavaraa tulee liikaa.
Onnettomuuden ympäristöhaitat olisivat voineet jäädä hyvällä tuurilla pienemmiksi. Huonommalla tuurilla olisi voinut sattua suuronnettomuus.
Viranomaisilla ei ollut tietoa aineen varastoinnista. Etelä-Savon pelastuslaitoksen pelastusjohtaja Seppo Lokka sanoo, että tieto aineesta olisi nopeuttanut torjuntatoimia.
Riskit pelastajille olivat suuret. Syttymisvaaran vuoksi junaliikennettä olisi voinut kohdata suuronnettomuus. Junaliikenne katkaistiin heti. Pelastuslaitoksen mukaan henkilövahingoilta välttyminen on iso asia.
Kuolleista kaloista ei kenelläkään yleisössä ollut havaintoja. Vain yhden ruutanan on aiemmin epäilty joutuneen uhriksi.
Oheisilla videoilla Etelä-Savon pelastusjohtaja Seppo Lokka ja VR:n riskienhallintajohtaja Anna Melleri kertovat onnettomuuden jälkityöstä.