Varhaisia puheluita, kiireellisiä selvityksiä ja lukuisia tapaamisia — Kouvola onnistui rautateiden liikenteenohjauksen lobbauksessa: Lue, mitä poliitikot ja kaupunki tekivät ohjauskeskuksen säilymisen puolesta

Liikennevirasto ei kertonut Kouvolan kaupungille päätöksestään siirtää Kouvolassa toimiva rautateiden liikenteenohjauskeskus Lahteen. Tässä jutussa käydään läpi, miten tapahtumat etenivät kiirastorstaista marraskuun loppuun.

Jussi Lopperi

Rautateiden liikenteenohjauskeskuksessa Kouvolassa oltiin viime marraskuun lopussa helpottuneita, kun Liikennevirastolta tuli tieto keskuksen säilymisestä Kouvolassa.

13.4.2017: Kouvolan Sanomien uutinen yllätti

Kouvolan Sanomat uutisoi kiirastorstaina Liikenneviraston maaliskuisesta päätöksestä lopettaa rautateiden liikenteenohjauskeskuksen toiminta Kouvolassa ja Helsingissä. Niiden toiminta on siirtymässä Lahteen vuonna 2019. Liikenteenohjauksesta vastaavan Finrail oy:n 60 työpaikkaa Kouvolassa siirtyisivät samalla Lahteen.

Kouvolan johtavat viranhaltijat ja luottamushenkilöt lukevat Liikenneviraston päätöksestä Kouvolan Sanomista.

Edunvalvontapäällikkö ja keväällä 2017 kehitysjohtajaksi valittu Petteri Portaankorva soittaa heti aamulla edeltäjälleen kehitysjohtaja Harri Kivelälle. Oman työmatkansa vuoksi hän pyytää Kivelää jatkamaan yhteydenottoja sinä päivänä.

Kivelä soittaa valtuuston puheenjohtajalle Harri Helmiselle (sd.) ja ottaa yhteyttä kaupungin johtoon. Kivelä ilmoittaa tästä Portaankorvalle kello 8.54 lähettämässään sähköpostissa.
 
Aamulla Helminen lähettää uutisesta viestin oikeus- ja työministeri Jari Lindströmille (ps.) ja kansanedustaja Markku Pakkaselle (kesk.).

— Lindström soitti viis minuuttia viestini jälkeen ja sanoi ottavansa yhteyttä liikenne- ja viestintäministeri Anne Berneriin (kesk.). Myöhemmin kuulin, ettei asia ollut Bernerinkään tiedossa, Helminen kertoo Kouvolan Sanomille 4.5.

Jari Lindström kertoo viestittäneensä Anne Bernerille, että Liikenneviraston päätös tuli Kouvolalle täysin puskista.

— Ministeri Berner otti asian välittömästi selvitykseen. Ei mennyt montakaan päivää, kun Berner kertoi minulle katsoneensa Liikenneviraston suunnitelmia. Hän kyseenalaisti ne. Muistan hänen käyttäneen sanoja hätiköity ja puutteellinen valmistelu, Lindström sanoo helmikuussa 2018.

Pääsiäinen: Luonnos tilannekuvaukseta valmistuu

Petteri Portaankorva luonnostelee tiiviin tilannekuvauksen aiheesta ja esittää, että kaupunki odottaa jatkoselvittelyn tuloksia ennen kuin ottaa ulospäin yhteyttä.

Moni VR:llä työskentelevä tai aiemmin työskennellyt on yhteydessä Markku Pakkaseen. Yhteisestä huolesta keskustellaan vielä monta kertaa.

18.4.2017: Kouvola alkaa selvittää Liikenneviraston päätöksen syitä

Kaupunginjohtajan sijainen Tuukka Forsell, maaliskuussa valittu mutta ei vielä virassa aloittanut kaupunginjohtaja Marita Toikka, Portaankorva, Helminen, Lindström, Pakkanen, kaupunginhallituksen puheenjohtaja Jari Larikka (kok.) ja maakuntajohtaja Jaakko Mikkola käyvät puhelin- ja sähköpostikeskustelua tilanteesta.

— Päätimme jatkaa asian setvimistä julkisuuden ulkopuolella. Tärkeää oli selvittää, mikä on Liikenneviraston päätöksen taustalla. Onko kyseessä vain yksittäinen päätös vai liittyykö se laajempaan kokonaisuuteen? Portaankorva kertoo helmikuussa 2018.

Jussi Lopperi

Kouvolan kaupungin kehitysjohtajan Petteri Portaankorvan tehtäviin kuuluu kaupungin edunvalvonta.



Kaakkois-Suomen ELY-keskuksen valtakunnallisen yksikön päällikkönä aiemmin työskennellyt Portaankorva on yhteydessä tuttuihinsa eri sidosryhmäverkostoissa.

— Selvisi, että kyse oli aluksi yksittäisestä päätöksestä, mutta myöhemmin se liitettiin isompaan kokonaisuuteen eli Liikenneviraston liikenteenohjaustehtävien yhtiöittämisselvitykseen.

— Tämän jälkeen päätimme pyytää audienssia Liikennevirastoon sekä liikenne- ja viestintäministeriöön.

Markku Pakkanen on yhdessä Jari Lindströmin kanssa ja erikseen yhteydessä oman puolueensa ministeriin Anne Berneriin.

— Berner lupasi olla yhteydessä Liikennevirastoon. Puhuimme jo silloin yhteisestä tapaamisesta viraston väen ja mahdollisesti Kouvolan edustajien kanssa, Pakkanen kertoo helmikuussa 2018.

5.5.2017: Helminen ja Hasu tapaavat ministeri Bernerin

Maakuntajohtaja Jaakko Mikkola, Kymenlaakson liiton suunnittelujohtaja Frank Hering, Harri Helminen sekä vasta valittu kaupunginvaltuutettu ja Pakkasen eduskunta-avustaja Jenny Hasu (kesk.) ovat ministeri Bernerin vieraana. Aiheena on Kymenlaakson huoli valtatie 15:n suunnitelmista ja rahoituksesta.

— Harri Helminen kysyi, voimmeko keskustella myös rautateiden liikenteenohjauskeskuksesta. Ministeri halusi kuulla perustelumme, miksi toiminnan pitäisi jatkua Kouvolassa, Hasu kertoo helmikuussa 2018.

Edellisenä päivänä 4.5. Liikenneviraston ylijohtaja Virpi Anttila sanoo Kouvolan Sanomissa viraston keskittämispäätöksen olevan lopullinen.

11.5.2017: Liikennevirasto lykkää päätöstä

Liikenneviraston ylijohtaja Virpi Anttila kertoo viraston lykkäävän keskittämispäätöksen marraskuuhun.

— Päätimme ottaa aikalisän, koska liikenne- ja viestintäministeriön käynnistämässä hallinnonalan virastouudistuksessa selvitetään myös liikenteenohjauksen yhtiöittämistä.


17.5.2017: Kouvolan edustajat viralliselle käynnille Liikennevirastoon ja ministeriöön

Kaupunginjohtaja Marita Toikka, talous- ja rahoitusjohtaja Tuukka Forsell, Petteri Portaankorva, Harri Helminen, Jari Larikka, Markku Pakkanen ja Jaakko Mikkola vierailevat Liikennevirastossa ja liikenne- ja viestintäministeriössä. Ministeriössä Pakkasen tilalle tulee Jenny Hasu.

Työministeri Jari Lindström ja tuore oikeusministeri Antti Häkkänen (kok.) eivät pääse paikalle.

Vierailulla luovutetaan perusteluaineisto Kouvolan ohjauskeskuksen säilyttämiseksi ja kehittämiseksi.

Jussi Lopperi

Kouvolan kaupungin ja Kymenlaakson liiton edustajat kävivät liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk.) luona toukokuussa. Kuva syyskuulta, jolloin Berner vieraili Kouvolassa rautatieseminaarissa. Berner antoi toivoa ohjauskeskuksen säilymisestä kaupungissa.



— Berner linjasi, että kaupunki ja ministeriöstä hallitusneuvos Sanna Ruuskanen vievät asiaa yhdessä eteenpäin. Mukaan liittyi Liikenneviraston johtaja Raimo Tapio, joka on liikenteenohjaustehtävien yhtiöittämisestä vastaavan työryhmän puheenjohtaja, Portaankorva kertoo.

— Sovimme, että asiantuntijoille järjestetään kaupungin koordinoima päivän mittainen vierailu, jossa kerrotaan rautatieliikenteen merkityksestä Kouvolalle.

Kesä- ja elokuu 2017: Moni osallistuu Kouvolan rautatiepäivän valmisteluun

Kouvolan kaupunki, Ksao, Kouvolan Aikuiskoulutuskeskus, Xamk, Lappeenrannan teknillinen yliopisto LUT, Kouvolan rautatie- ja aikuiskoulutuskeskus Krao ja Liikenneviraston Ratatekninen oppimiskeskus valmistelevat 31.8. järjestettävää Kouvolan rautatieklusteri tutuksi -päivää.

31.8.2017: Kouvolan viesti rautatiekaupungista vakuuttaa tänne saapuneet asiantuntijat

Kouvolaan saapuu iso joukko Liikenneviraston liikenteenohjaustehtävien yhtiöittämisestä vastaavasta työryhmästä ja Liikenneviraston, liikenne- ja viestintäministeriön sekä Finrail oy:n edustajia.

Ohjelmassa on rautatieliikenteen ohjauskeskuksen esittely, tutustuminen Ratatekniseen oppimiskeskukseen, tietoa Kouvolasta rautatiealan kouluttajana ja ohjauskeskuksen sijoittumismahdollisuuksista esimerkiksi uudistuvaan Matkakeskukseen. LUT Kouvolan professori kertoo rautatielogistiikasta elinvoiman kasvattajana.

— Vieraat kertoivat päivän jälkeen olevansa erittäin vaikuttuneita siitä, kuinka merkittävä ja monipuolinen rautatiekaupunki Kouvola on, Portaankorva sanoo.

Kesällä ja syksyllä kaupunki jatkaa edunvalvontaa eri yhteyksissä: tapaamisissa eri ministerien ja valtakunnallisten päättäjien kanssa sekä Kouvolassa eri kohderyhmille suunnatuissa rautatiealan seminaareissa.

10.10.2017: Aiesopimuksesta liki kolme vuotta avajaisiin

Lukas Pearsall

Ratateknisen oppimiskeskuksen uusista halleista isommassa on muun muassa kaksi rautatievaihdetta.

Liikenneviraston uuden Ratateknisen oppimiskeskuksen avajaisia vietetään Kouvolassa.

Aiesopimus keskuksesta on allekirjoitettu jo tammikuussa 2015.

10.11.2017: Tavarajunayhteys Kouvolasta Kiinaan avautuu

Ensimmäinen konttijuna Kouvolasta Kiinan Xi’aniin lähtee matkaan aamupäivällä. Tämä merkitsee säännöllisen tavarajunayhteyden avautumista Suomen ja Kiinan välillä.

Uudesta junayhteydestä ja Kouvolasta logistiikka-alan keskittymänä uutisoidaan laajasti.

Jussi Lopperi

Kiinan-junan lähtöseremoniaan osallistuivat Huang Yuhyui Xi’anin kaupungista, Venäjän kaupallinenedustaja Sergey Sinelnikov, Kiinan suurlähettiläs Chen Li, Kazakstanin suurlähettiläs Murat Nurtleuov, oikeusministeri Antti Häkkänen ja Kouvolan kaupunginjohtaja Marita Toikka.

29.11.2017: Liikennevirasto päättää ohjauskeskuksen säilymisestä Kouvolassa

Liikennevirasto ilmoittaa liikenteenohjauskeskuksen säilyvän Kouvolassa ja Helsingissä.

Kaupunginjohtaja Marita Toikka iloitsee päätöksestä ja sanoo, että Kouvolan merkitys Suomen rautatiekaupunkina ja rautatiekoulutuksen keskuksena on nyt tunnustettu.

— Kouvolan vahvuudet ja yhdessä poliitikkojen kanssa tehty edunvalvontatyö tuottivat Kouvolalle suotuisan ratkaisun.

Aikajana perustuu haastatteluihin ja Kouvolan Sanomien arkistojuttuihin.

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.

Lue kommentointiohjeet

Luetuimmat