Yhä useampi kouvolalainen yritys käyttää sisäisessä viestinnässään sosiaalisen median kanavia, koska niissä viestit tavoittavat reaaliajassa suuren määrän työntekijöitä

Veturissa kerrotaan työntekijöille lounasruuasta, jota jäi yli. Kaslinkilla on oma ryhmänsä urheiluharrastajille. Kouvolan kaupungilla viralliset viestit eivät sinkoile sosiaalisen median kanavissa lainkaan, vaan niiden välittämiseen käytetään virallisempia reittejä.

Katja Juurikko

Myyjä Monica Åhman on Prisman some-tiimissä.
Myyjä Monica Åhman on Prisman some-tiimissä.

Kun Veturin Mario-ravintolassa jää myymättä lounasruokaa, kiirii viesti Veturin työntekijöiden suljetussa sosiaalisen median ryhmässä: Nyt on ruokaa kaupan.

Ylijäämäruoka on pian kauppakeskuksen henkilökunnalla kotiin viemisenä tai taukoeväänä.

Tieto ylijäämäruuasta tavoittaa kauppakeskuksen henkilökunnan sosiaalisen median kautta.

—Veturissa on tiedottamiseen useita eri kanavia, joista osa on virallisempia ja osa vapaampia, kuten Facebook ja Whatsapp, kauppakeskuksen markkinointipäällikkö Monica Kuusinen kertoo.

Tiedotuskanava valitaan sen mukaan, millaisesta asiasisällöstä on kyse ja keitä viestillä halutaan tavoittaa.

Veturin henkilökunnalla on käytössään oma Facebook-ryhmä, jossa viestitään vaikkapa lisätietoja tulossa olevasta viikonlopun tapahtumasta. Ryhmässä viestitään myös kevyemmin kauppakeskuksessa toimivien yritysten kesken, kuten myymättä jääneestä ruuasta.

Veturi on vain yksi seudun yrityksistä, joissa on viime vuosina otettu laajalti käyttöön sosiaalista mediaa henkilökunnan väliseen viestintään.

Jussi Lopperi

Mario-ravintolan yrittäjä Kirsi Laurema katsoo, onko Veturin henkilökunnan sosiaalisen median ryhmään tullut uusia viestejä.
Mario-ravintolan yrittäjä Kirsi Laurema katsoo, onko Veturin henkilökunnan sosiaalisen median ryhmään tullut uusia viestejä.

KSO:lla tarvetta tavoittaa lukuisissa eri toimipisteissä työskentelevät nopeasti

Kymen Seudun Osuuskaupan toimialue on laaja. Monet työntekijät tekevät vuorotyötä.

—Alueosuuskaupassa pidetään tärkeänä, että eri toimipaikkojen työntekijöille saadaan välitettyä sama viesti yhtäaikaisesti vaikka työskentelemme ympäri maakuntaa, KSO:n viestintäpäällikkö Johanna Koistinen sanoo.

KSO:ssa ja S-ryhmän muissa alueosuuskaupoissa on ollut käytössä vuoden verran sosiaalisen median työkalu Workplace by Facebook.

Workplaceen on luotu eri ryhmiä. Osa niistä on työpaikkojen sisäisiä, joihin kuuluu toimipaikan henkilökuntaa. Kaikista pienimmässä ryhmissä käsitellään tietyn vastuualueen asioita, esimerkiksi hedelmä- ja vihannesosaston asioita. Yleisessä ryhmässä viestitään koko konsernia koskevista asioista.

—KSO:lla ei jaeta Workplacen kautta pysyvämpiä ohjeita. Niitä varten on olemassa virallisemmat intranet-kanavat, Koistinen kertoo.

KSO:n henkilökunnasta noin 60 prosenttia käyttää Workplace-sovellusta. Käyttäjien määrä on kasvussa. Työntekijät koulutetaan käyttämään sovellusta.

Henkilökunnan suhtautuminen Workplacen käyttöönottoon on ollut Koistisen mukaan myönteistä. Hyvää palautetta on tullut siitä, että tieto tavoittaa työntekijät samanaikaisesti. Halutessaan viestejä voi lukea myös työpaikan ulkopuolella.

—Työntekijät voivat lukea esimerkiksi työsuhteeseen, kuten henkilöstöetuihin tai työterveyspalveluihin liittyviä asioita kotonaan. Järjestelmä on käytettävissä mobiililaitteilla.

Koistisen mukaan Workplace on sosiaalinen vuorovaikutuskanava, jossa parannetaan sisäistä viestintää ja luodaan myönteistä viestintäkulttuuria työpaikalle. Näin myös työntekijöillä on mahdollisuus osallistua oman toimipaikan viestintään.

Katja Juurikko

Kaikilla työntekijöillä on mahdollisuus osallistua sosiaalisen median viestintään, KSO:n viestintäpäällikkö Johanna Koistinen sanoo.
Kaikilla työntekijöillä on mahdollisuus osallistua sosiaalisen median viestintään, KSO:n viestintäpäällikkö Johanna Koistinen sanoo.

Kaslinkilla viestitään myös harrastusryhmistä

Kaslinkilla on 170 työntekijää ja toimipisteitä Kouvolassa ja Helsingissä. Yrityksen sisäisenä some-kanavana on yhteisötyökalu Yammer. Kaslinkilla on eri osastoille ja tiimeille Yammerissa omia ryhmiä tiimien väliseen viestintään ja keskusteluun.

Oma some-kanava helpottaa keskustelua ja yhteydenpitoa eri toimipisteiden ja osastojen välillä.

—Meillä on esimerkiksi oma ryhmä yrityksen urheiluharrastajille, Kaslinkin viestintäpäällikkö Maria Rämö sanoo.

Katja Juurikko

Prismassa on käytössä myös perinteinen ilmoitustaulu. Myyjä Monica Åhman kiinnittää henkilökunnalle uutta tiedotetta. Å
Prismassa on käytössä myös perinteinen ilmoitustaulu. Myyjä Monica Åhman kiinnittää henkilökunnalle uutta tiedotetta. Å

KSS Energialla useita eri viestinnän kanavia

KSS Energialla on ollut käytössä kesän alusta sisäisessä viestinnässä Sharepoint ja Teams.

— Sisäisen viestinnän kaksisuuntaisuus on lisääntynyt, mutta teemme edelleen paljon töitä, että se lisääntyisi entisestään, KSS Energian henkilöstöpäällikkö Johanna Suominen sanoo.

Viestinnässä tärkeää on toistaminen ja kanavien käyttäminen monipuolisesti. Käytössämme on sisäisessä viestinnässä useita eri kanavia; sähköpostit, puhelin, ilmoitustaulu, info-tv, uutiskirje, palavereita, tapaamisia ja infotilaisuuksia. Joskus jopa lähetetään perinteinen kirje.

KSS Energialla sisäisen viestinnän some-kanavissa jaetaan tiedotteita, ohjeita, sisäisiä ja ulkoisia tapahtumatietoja. Lisäksi jaetaan projektiryhmien dokumentaatiota ja keskustellaan.

— Näissä kanavissa viestittävien asioiden tulee olla kaikille tai rajatulle joukolle, ei kahdenvälisille keskusteluille. Jos asian ympärillä käydään laajaa keskustelua, se tallentuu helposti saataville.

KSS Energialla on toimipisteitä Kouvolassa, Lahdessa, Helsingissä ja Espoossa. Eri Teams-ryhmiä on käytössä 270 työntekijällä.

Jussi Lopperi

Veturin henkilökunnan Facebook-ryhmässä kulkee tieto vaikkapa ruuasta, jota jäi lounaalla yli.
Veturin henkilökunnan Facebook-ryhmässä kulkee tieto vaikkapa ruuasta, jota jäi lounaalla yli.

VR:llä käytössä useita eri kanavia

VR:llä on käytössä sisäisen viestinnän some-kanavana Yammer, jossa on kanavia eri aihealueilla ja eri henkilöstöryhmille.

— Viesti voidaan kohdentaa koko yritykselle, matkustajaliikenteen henkilöstölle tai vaikkapa pelkästään lähiliikenteelle, Julia Stolp VR:n viestinnästä kertoo.

VR:llä some-kanavia on syntynyt myös työntekijöiden kiinnostuksen perusteella. Tällaisia kanavia ovat esimerkiksi päivän piristys -kanava tai keskustelukanava somessa aktiivisille työntekijöille.

Yammerin avulla eri paikkakunnilla työskentelevä henkilöstö pystyy käymään kaikille avointa keskustelua yhdellä alustalla.

— Yammerissa saa neuvoja, vinkkejä ja apua monenlaisiin asioihin, kuten työkalujen käyttöön, kun tarvitsee ohjeita, joita käyttöohjeet eivät kata.

Pienempiä ryhmiä koskevissa käytännön asioissa VR:llä käytetään muitakin viestintäkanavia, kuten Whatsapp-ryhmiä.

Katja Juurikko

Some-viestit tavoittavat työntekijät nopeasti myös eri toimipisteissä.
Some-viestit tavoittavat työntekijät nopeasti myös eri toimipisteissä.

Kaupungilla some-ohjeistus kieltää arkaluontoisista asioista kirjoittamisen

Kaikki eivät koe koko yritykseen levinnyttä sisäistä sosiaalisen median kanavaa välttämättömyydeksi.

— Tehdasympäristössä some-kanavat eivät vielä ole kovin tuttuja. UPM:llä on sisäisiä some-kanavia käytössä lähinnä toimihenkilöillä muun muassa tiimityökaluina, viestintäpäällikkö Irma Niemi kertoo.

Korjalassa toimivalla parvekelaseja valmistavalla Lumonilla ei ole käytössä sosiaalisen median suljettuja ryhmiä lainkaan.

— Yrityksen sisäinen viestintä hoituu intranetin kautta, viestintäpäällikkö Mira Warva Lumonilta kertoo.

Myöskään Kouvolan kaupungilla sosiaalisen median sisäiset kanavat eivät ole kaikkien käytössä.

Kouvolan kaupungilla on käytössä Teams-ryhmiä eri henkilöstöryhmien sisäisessä viestinnässä, mutta pääsääntöisesti tietoa välitetään virallisempaa reittiä.

— Tieto kulkee kaupungilla pitkälti intranetin kautta, tiedottaja Tea Salonsaari kertoo.

— Kaupungin some-ohjeistuksen mukaan pilvipalveluihin ei laiteta arkaluontoisia tietoja, eikä henkilöitä koskevia tietoa. Tämä on aika yksiselitteinen asia, Salonsaari ynnää.

Teamsia käytetään työntekijöiden keskinäiseen viestintään, kun aiheet ovat yleisiä työasioita.

Kouvolan kaupungin yksiköistä Ekholmin päiväkodilla on ollut käytössä päiväkodin työntekijöiden ja lasten vanhempien kesken Facebook-ryhmä. Siellä on kerrottu tulevista yhteisistä aktiviteeteista, kuten lasten metsäretkistä.

Myös joillain kouvolalaisilla kouluilla on käytössä sosiaalisen median ryhmiä.

Luetuimmat

Uusimmat uutiset