Bussi teki paluun Elimäen kirkonkylälle — lähiliikenne on merkittävä siivu kaupallisten liikennöitsijöiden kakusta

Lukas Pearsall

Savonlinjan bussi pysähtyy jälleen Elimäellä. Pysäkki saatiin takaisin kirkonkylälle elimäkeläisten kerättyä adressin sen palauttamiseksi.
Savonlinjan bussi pysähtyy jälleen Elimäellä. Pysäkki saatiin takaisin kirkonkylälle elimäkeläisten kerättyä adressin sen palauttamiseksi.

Kaupalliset liikennöitsijät ovat virtaviivaistaneet bussireittejään valtakunnallisesti. Elimäellä muutos näkyi siten, että yksi kerrallaan bussilinjat siirsivät pysäkkinsä Elimäen kirkonkylältä Kuutostien varteen. Viimeisenä siirron teki Savonlinja. Tästä nousi haloo Elimäellä.

Elimäkeläiset keräsivät yli sadan nimen adressin linjan säilyttämiseksi.

— Reagoimme siihen hyvin nopeasti, ja pysäkki palasi paikalleen muutaman viikon kuluessa. Ihmetyttää, että asiaan reagoitiin vasta viimeisen liikennöitsijän lähtiessä, Savonlinjan liiketoimintajohtaja Harri Leskinen kertoo.

Leskisen mukaan adresseissa kuitenkin piilee oma vaaransa. Hänen kokemuksesta allekirjoitusten määrä ei yleensä korreloi linjan käyttäjien määrän kanssa.

— Voisi kärjistää, että sadasta allekirjoittajista ehkä yksi oikeasti käyttää linjaa. Ymmärrän kuitenkin elimäkeläisten turhautumisen. Linja toi myös Matkahuollon paketteja Elimäelle.

Tärkeä osa lähiliikennettä

Linjan kiertämisessä Elimäen kirkonkylän kautta on liikennöitsijälle myös varjopuolensa. Reitti hidastuu, mikä saattaa karsia sen varsinaisia käyttäjiä. Elimäeltä kyytiin tulevat ovat kyseisen linjan kannalta pieni ryhmä.

Kaupallisille liikennöitsijöille kuntien sisällä matkustavat asiakkaat ovat kuitenkin Leskisen mukaan kokonaisuutena merkittävä ryhmä. Usein kaupallisen linjan suosion syynä on hinta.

— Kouvola on poikkeus monessa mielessä. Teillä on otettu kaupallisten liikennöitsijöiden linjat osaksi palvelukokonaisuutta jo pidemmän aikaa. Samoin Kouvola on ainoa kunta, jossa joukkoliikenteen valtakunnallinen Waltti-matkakortti toimii myös kaupallisilla linjoilla.

Kaupallisten linjojen lakkautukset ongelma kaupungille

Keväällä useat kaupalliset liikennöitsijät lakkauttivat kaukolinjoja, jotka koskivat myös Kouvolaa. Tämä aiheutti haasteita myös lähiliikenteelle.

— Tampereen, Helsingin ja Kotkan välisiä vuoroja lopetettiin, joista monet palvelivat lähiliikennettä. Kaikkia vuoroja ei ole pystytty korvaamaan, Kouvolan kaupungin joukkoliikennelogistikko Hanna Piispa-Malinen kertoo.

Mikäli kaupunkien väliseen liikenteeseen ei synny markkinaehtoista liikennettä, mahdollisista hankinnoista vastaa Kaakkois-Suomen ELY-keskus. Esimerkiksi Kotkan ja Kouvolan väliseen liikenteeseen Ely-keskus kilpailutti uuden vuoroparin.

Leskisen mukaan linjojen lakkautuksista keskustellaan joskus kuntien kanssa, jos liikennöitsijöillä ja kunnan logistikoilla on yhteisiä palavereita. Yleisin malli on kuitenkin Leskisen mukaan se, jossa kaupallinen toimija tekee kannattavuuslaskelmat itse, ja tekee lakkautuspäätöksen.

— Tieto tulee usein kaupungille pommina. Tuolloin kaupungilla on kolme kuukautta aikaa järjestää kilpailutus uudelle toimijalle. Pahimmillaan tilanne voi mennä jopa siihen, että asiakkaat kuulevat linjan lakkauttamisesta vain viikkoa aikaisemmin, Leskinen sanoo.

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.