Xi’anista Kouvolaan tulevan junan lastentaudit ovat työn alla — ”Kiinassa volyymit ovat kasvaneet 70 prosenttia vuodessa, ja tämä on vain yksi konttijuna muiden joukossa”

Ongelmat junakuljetuksissa Kiinan ja Kouvolan välillä ovat olleet nimenomaan Kiinan päässä, sanoo Kouvola Innovationin toimitusjohtaja Martti Husu.

Jussi Lopperi

Kinnon toimitusjohtaja Martti Husu uskoo, että suurten vientiteollisuuden toimijoiden kiinnostuksen ansiosta Kouvolan ja Kiinan välisen konttijuna vuoromäärä kasvaa tämän vuoden aikana.
Kinnon toimitusjohtaja Martti Husu uskoo, että suurten vientiteollisuuden toimijoiden kiinnostuksen ansiosta Kouvolan ja Kiinan välisen konttijuna vuoromäärä kasvaa tämän vuoden aikana.

Kouvolan ja kiinalaisen Xi’anin välisessä tavarajunayhteydessä on ilmennyt pahoja viivästyksiä. Ne ovat saaneet jotkin yhteyttä käyttäneet tavarantoimittajat etsimään muita vaihtoehtoja.

Kouvola Innovationin toimitusjohtaja Martti Husu haluaa muistuttaa, että ongelmat ovat ilmenneet Kiina—Kouvola-junayhteydessä eivätkä Kouvola—Kiina-yhteydessä.

— Junat Kouvolasta Kiinaan ovat lähteneet ajallaan ja ne ovat saavuttaneet Xi’anin määräajassa, eli keskimäärin 12 vuorokaudessa.

Junayhteys luotiin vientiä varten

Husun mukaan juuri Kiinaan päin kulkevat konttijunat ovat syy, miksi yhteys haluttiin alun perin luoda.

— Kiinan-junat ovat tärkeitä Suomelle, koska ne palvelevat vientiteollisuutta.

Hän myöntää, että toki Kiinan päässä on ilmaantunut ongelmia, mutta ne pyritään ratkaisemaan tiiviillä yhteistyöllä sikäläisten toimijoiden kanssa.

— Täytyy muistaa, että Kiinassa volyymit ovat kasvaneet vuoden aikana noin 70 prosenttia, ja tämä on vain yksi juna muiden joukossa. Mutta he työskentelevät ongelmien ratkaisemiseksi koko ajan.

Suomalaiset ja kiinalaiset ovat kuukausittain yhteydessä, jotta Kouvola—Xi’an—Kouvola-yhteyden lastentaudit saadaan hoidettua, Husu sanoo.

— Toivoisimme, että kaikki tahot olisivat asian takana, eivätkä yksittäiset pienet toimijat heristelisi sormeaan. Mutta Suomessakin on tällä sektorilla kilpailijoita.

Husu uskoo vuoromäärän kasvuun

Tähän asti Kouvolasta Kiinaan kulkeneet konttijunat ovat Husun mukaan kuljettaneet kyydissään monenlaisia vientiteollisuuden tuotteita niin Suomesta kuin Keski-Euroopasta asti.

Kontteja on tullut Euroopasta siksi, että eteläinen rautatieyhteys Puolan ja Valko-Venäjän kautta on ollut tukossa mainitun kuljetusmäärien kasvun takia, hän sanoo.

— Nyt on selviä merkkejä siitä, että yhteyden toimivuutta tarkkaillut suurempi vientiteollisuus, kuten metsä-, paperi- ja metalliteollisuus on lähdössä mukaan.

Tällä hetkellä Kouvolasta lähteen Kiinaan yksi konttijuna viikossa, mutta Husu arvioi vuoromäärän kasvavan vuoden loppuun mennessä.

Uusimmat uutiset