Marjoniementien jatkeen pohjaa paalutetaan yli sadalla kilometrillä betonipilareita — Kauppalankadun länsipuolen kevyen liikenteen väylä on poikki

Kauppalankadun ja Marjoniementien yhdistävän uuden reitin rakennustyöt käynnistyivät maapohjan vahvistamisella. Poikkeusjärjestelyjä liikenteeseen on luvassa, kun Kauppalankadun uutta risteysaluetta aletaan rakentaa kesään mennessä. Kevyen liikenteen väylä työmaan kohdalla on jo katkaistu.

Katja Juurikko

Uuden tien rakentaminen alkoi pohjan lujittamisella. Kadun ja kevyen liikenteen väylän pitäisi olla valmiita vuoden 2019 syksyllä.
Uuden tien rakentaminen alkoi pohjan lujittamisella. Kadun ja kevyen liikenteen väylän pitäisi olla valmiita vuoden 2019 syksyllä.

Marjoniementien jatkeen rakennustyöt vaikuttavat urakan aikana alueen liikennejärjestelyihin. Tällä hetkellä on jo ohjattu kevyt liikenne Kauppalankadun länsipuolelta oikeus- ja poliisitalon puolelle talon kohdalla.

— Poliisiaseman kohdalla olevalle bussipysäkille asti on pohjoisen suunnasta pääsy, mutta siitä eteenpäin kevyen liikenteen väylä on suljettu, kertoo Kouvolan rakennuttajapäällikkö Antti Nyberg.

Hän ei vielä osaa tarkemmin sanoa, millä aikataululla katutyöt vaikuttavat muuhun liikenteeseen. Siitä hän on varma, että poikkeusjärjestelyjä tulee.

— Häiriöitä liikenteelle varmasti aiheutuu, vaikka ne koetetaan minimoida. Erityisesti siinä vaiheessa, kun Kauppalankadun ja Marjoniementien jatkeen risteysaluetta aletaan rakentaa, joudutaan alentamaan nopeusrajoituksia ja sulkemaan kaistoja.

Syytä noudattaa varovaisuutta liikenteessä

Kaupunki rakennuttaa Savonkadun kulmasta uuden väylän, joka yhdistyy Kauppalankatuun Saumaväylän kohdalla. Työt alueella ovat alkoivat vuoden 2017 lopussa ja jatkuvat vuoteen 2019 asti.

Nyberg esittää karkeana arviona, että edellä mainittuja vaikutuksia Kauppalankadulla koetaan kesään mennessä. Hän muistuttaa alueella liikkuvia varovaisuudesta.

— Työmaa-alueen lähistöllä liikkuu isoja työkoneita ja raskasta liikennettä sekä paljon pieniä koululaisia. Tienkäyttäjien on syytä olla tarkkaavaisia ja noudattaa ohjeita.

Hankkeen pääurakoitsija järjestää tarvittavat kiertotiet ja –reitit opastuksineen sekä sulkee aitaamalla työmaa-alueet.

Paksuilla palkeilla pohja tukevaksi

Rakennustyöt ovat käynnistyneet maapohjan stabiloinnilla. Se tarkoittaa, että Ruskeasuohon juntataan yhteensä yli sadan kilometrin verran jykeviä, 70 senttimetriä halkaisijaltaan olevia betoniseospilareita.

— Pilareille porataan reikä yli kymmenen metrin syvyyteen. Näin vahvistetaan maaperää, että se kestää kadun ja kevyen liikenteen väylän rakentamisen ja liikenteen.

Asialla on Nybergin mukaan kokenut aliurakoitsija. Hän uskoo, että urakka onnistuu ja tiestä tulee hyvä väylä.

— Uusi tie purkaa osaltaan Kymen Lukon risteyksen ruuhkaa. Se on myös yksi mahdollinen reitti alueelle rakennettavalle Ratamo-keskukselle, mutta Marjoniementien jatke olisi rakennettu joka tapauksessa.

Risteykseen liikennevalot

Marjoniementien jatkeen rakentamisen yhteydessä rakennetaan vesihuoltoon liittyvät vesijohdot, viemärit ja sadevesiviemärit sekä katuvalaistus. Kauppalankadulle uusitaan kadun rakenteet ja uudistetaan katuvalaistus. Kauppalankadun ja rakennettavan tien risteykseen asennetaan liikennevalo-ohjaus.

Rakennuttajana on Kouvolan kaupunki ja pääurakoitsijana Graniittirakennus Kallio oy. Kokonaisuuden hinta on noin neljä miljoonaa euroa.

Ratamo-keskuksen rakentamiseen liittyvien muiden liikennejärjestelyjen suunnittelusta kaupunki keskustelee lähitulevaisuudessa keskuksen rakennuttajan Carea-Sairaalat oy:n kanssa, Nyberg sanoo.

Kouvolan kaupungin tekemä kaavamuutosehdotus pelastuslaitoksen taakse rakennettavasta 200 auton pysäköintialueesta on on Nybergin mukaan parhaillaan nähtävillä. Rakennustöiden aloittamisaikataulusta hän ei osaa vielä sanoa mitään.

Marjoniementien jatke -urakka

Sisältää muun muassa:

Uuden kadun ja kevyen liikenneväylien rakentaminen.

Vesihuollon rakentaminen.

Katuvalaistuksen rakentaminen

Uuden Marjoniementien ja Kauppalankadun risteysalueen uusiminen.

Lähde: Kouvolan kaupunki

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.

Lue kommentointiohjeet

Uusimmat uutiset