Viihde ja valistus samassa paketissa — Nuorten tupakointia suitsitaan tietokonepelin avulla Kouvolassa, peliä voi jo pelata

Xamkissa kehitelty peli tulee ensi vuonna yläkoulujen terveystiedon tunneille.

Katja Juurikko

Smoke ´em Out-peliä on kehitetty ja testattu viime syksystä lähtien. Kuvallisessa ja pelillisessä ilmaisussa on kuultu nuorten mielipiteitä.
Smoke ´em Out-peliä on kehitetty ja testattu viime syksystä lähtien. Kuvallisessa ja pelillisessä ilmaisussa on kuultu nuorten mielipiteitä.

Visuaalisella ajattelulla on yhteys tupakoinnin aloittamiseen. Tähän lopputulokseen on tultu Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu Xamkin Versus-hankkeessa.

Versus on Xamkin Luovien alojen sekä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen THL:n rahoittama kehittämishanke, jossa etsitään kuvallisia ja pelillisiä menetelmiä nuorten tupakkatuotteiden käytön ehkäisemiseksi.

Tarinat ja kuvat menevät nuorille paremmin perille kuin kasvatuskeskustelut. Tähän tartuttiin myös Versuksessa. Tuloksena on pelisovellusten sarja, jota tarjotaan työkaluksi yläkoulujen ja toisen asteen ammatillisen opetuksen terveystiedon opetukseen.

Ensimmäinen versio pelistä on jo valmis. Viime syksystä lähtien kehitelty Smoke ´em Out -niminen sovellus tuodaan koulujen kokeiltavaksi ensi vuoden alussa.

Toinen peli valmistuu vuoden 2019 alussa. Sen avulla kerätään myös tutkimustietoa nuorten tupakointiin liittyvistä uskomuksista ja käyttäytymismalleista. Peliä testataan Kouvolan kaupungin perusopetuksen yläkouluissa.

Pelitestauksia on tehty myös Kouvolan seurakunnan rippikoulujen kanssa ja kaupungin nuorisopalvelujen kanssa.

Kehitystyössä on ollut mukana terveyden edistämisen, nuoriso- ja pelialojen sekä sosiologian asiantuntijoita.

Saarnaamisen sijaan vaikutetaan viihteellä

Nuorilla on paljon tietoa tupakoinnin haitallisuudesta, mutta tupakkatuotteiden käyttöön liittyviä vertaisuskomuksia ja mielikuvia he eivät välttämättä osaa kyseenalaistaa, Purhonen sanoo. Näihin uskomuksiin tartuttiin kuvien ja tarinoiden avulla.

Pelisovelluksissa Anna-niminen tyttö ja Versus-robotti seikkailevat eri aikakausilla aikakoneen avulla.

— Halusimme yhdistää viihteen ja valistuksen. Saarnaamisen sijaan kannustamme pelin kautta nuoria ajattelemaan asioita itse. Emme arvota nuorten valintoja, vaan pelin avulla pääsemme kiinni keskusteluun, kriittisen ajattelun kasvattamiseen ja myönteisen terveysajattelun vahvistamiseen, projektipäällikkö Kirsi Purhonen kertoo.

Xamkin ja THL:n lisäksi Versuksen kehittelyyn ovat osallistuneet myös Kouvolan seudun ammattiopisto Ksao ja Etelä-Kymenlaakson ammattiopisto Ekami.
Maaliskuussa 2017 alkanut Versus-hanke päättyy lokakuussa 2019.

Smoke ´em Out-peliä voi kokeilla täällä