Kouvolan keskustan palvelulinjan muutokset herättävät närää Käpylässä – "Olemme pettyneitä, aiempaan aikatauluun pitää palata heti"

Palvelulinja: Käpylän ja Tornionmäen alueella palvelulinjan koetaan toimivan aiempaa huonommin.

Moises Garibay

Tornionmäessä senioritalossa asuvat Raija Tokko (vasemmalla), Marjatta Pitkänen, Tuulikki Mäkinen ja Heikki Helenius toivovat kaupungilta korjausta palvelulinjan aikatauluihin ja liikennöintiin Kouvolan keskustan alueella.
Tornionmäessä senioritalossa asuvat Raija Tokko (vasemmalla), Marjatta Pitkänen, Tuulikki Mäkinen ja Heikki Helenius toivovat kaupungilta korjausta palvelulinjan aikatauluihin ja liikennöintiin Kouvolan keskustan alueella.

Joukko Käpylänpuiston senioritalon asukkaita arvostelee voimakkaasti Kouvolan kaupungin tekemiä muutoksia keskustan palvelulinjan aikatauluihin ja reitteihin.

Käpylänpuistossa asuvat Raija Tokko, Marjatta Pitkänen, Tuulikki Mäkinen ja Heikki Helenius sanovat kuin yhdestä suusta, että kesäkuun muutokset keskusta-alueen palveluliikenteen linjaan ovat olleet heidän ja muiden kyytejä tarvitsevien ikäihmisten kannalta valitettava heikennys.

– Varsinkin tämän meidän asuinalueen kohdalla muutos aikatauluihin on mennyt pieleen.

Käpylänpuistosta ja viereisestä palvelutalosta pitäisi heikomminkin liikkuvien päästä asioille muun muassa kauppaan, pankkiin ja terveyskeskukseen.

Kouvolan kaupungin joukkoliikennekoordinaattori Juulia Hyvärinen sanoo, että kesäkuussa tehdyn palvelulinjan ja muun joukkoliikenteen aikataulujen muutoksen jälkeen palautetta on kaupungille tullut.

– Palautetta on tullut lähinnä Käpylän palvelukeskuksen ja Tornionmäen senioritalon suunnalta. Asiointiaika on aikataulumuutoksen takia pidentynyt. Tämä on ehdottomasti kehitettävä kohta kaupungin julkisessa liikenteessä.

Hyvärisen mukaan keskusta-alueelle oli ennen neljä erillistä reittiä, mutta kesäkuussa niitä siirryttiin ajamaan yhdellä autolla, joten matka-aika väistämättä piteni.

Hänen mukaansa muutoksen tuomat ongelmat ovat kaupungin joukkoliikenneosaston tiedossa ja ne pyritään selvittämään.

Kaikki palaute kaupungin joukkoliikenteen ja palvelulinjan sujuvuudesta on Hyvärisen mukaan ehdottomasti tervetullutta.

– Sen voin luvata, että yritämme puuttua ongelmakohtiin suunnittelulla. Toisaalta resurssit ovat mitkä ovat, niin puitteissa teemme parhaamme.

Keskustan palvelulinjan aikataulumuutos on nelikon mukaan huonontanut mahdollisuutta liikkua ja lisännyt asioilla käynnin kestoa.

– Nyt asioiden hoitamiseen menee koko päivä, kun linjan ajoa on vähennetty.

He kertovat joutuvansa turvautumaan usein omalla kustannuksella taksikyytiin saadakseen asiansa hoidettua.

Keväällä joukkoliikenteen käyttö väheni 80 prosenttia. Kesän alussa oltiin vielä 35 prosenttia pienemmissä lukemissa ja heinäkuussakin 25 prosenttia miinuksella. Juulia Hyvärinen

– On se aika kohtuutonta, että pienellä eläkkeellä elävä joutuu monta kertaa kuussa maksamaan pari kymppiä taksikyydistä, että pääsee vaikka lääkäriin, Tuulikki Mäkinen sanoo.

Kaikki toivovat, että palvelulinjan lähtö Käpylästä aikaistuisi aiempaan ajankohtaan.

– Olemme pettyneitä tähän muutokseen ja toivomme parannusta.

Arkisto

Moni varsinkin iäkkäämpi kouvolalainen tarvitsee palvelulinjaa viikottaisten asioiden hoitoon. Arkistokuva.
Moni varsinkin iäkkäämpi kouvolalainen tarvitsee palvelulinjaa viikottaisten asioiden hoitoon. Arkistokuva.

Kaupungilla pohdinta käynnissä palautteen ansiosta

Palvelulinjan uudistus tarkoitti Hyvärisen mukaan myös sitä, että keskusta-alueen palvelulinjan reitti laajeni Kouvolan marketalueelle.

Kevät koronan aiheuttamine poikkeuksineen toi ison muutoksen myös joukkoliikenteelle ja koulukyydeille.

– Keväällä joukkoliikenteen käyttö väheni 80 prosenttia. Kesän alussa oltiin vielä 35 prosenttia pienemmissä lukemissa ja heinäkuussakin 25 prosenttia miinuksella.

Keväällä lakkasivat myös koulukyydit. Kaupunki ei kuitenkaan jättänyt sopimusliikennöitsijöitä täysin löysään hirteen, vaikka ajoja ei ollut.

– Koska sopimukset oli tehty, kaupunki maksoi niiden mukaisesti tietyn korvauksen koulukyydeistä vastaaville liikennöitsijöille, vaikka vuorot jäivät ajamatta.

Kouvolan palveluliikenne on kaupungin mukaan kaikille avointa aikataulun mukaista reittiliikennettä. Palvelulinjoja liikennöidään maanantaista perjantaihin lukuun ottamatta arkipyhiä.

Palvelulinja-autot ovat matalalattiaisia autoja, joihin on helppo nousta kyytiin myös pyörätuolin tai rollaattorin kanssa. Aikataulut sallivat henkilökohtaisen palvelun, kaupungin nettisivuilla kerrotaan.

Palvelulinjat liikennöivät maanantaista perjantaihin lukuun ottamatta arkipyhiä. Liikennöintialueita ovat Kouvolan keskusta-alue,

Kuusankoski ja Anjalan ja Myllykosken aluelinja. Lisäksi viikoittain ajetaan Jaalasta, Kuusankoskelta ja Anjalasta Prisman ja Veturin alueelle sekä Kouvolan keskustaan.

Uusimmat uutiset

Kommentoidut