Keltakankaan liikennemerkkiviidakko vaatii tarkkuutta, ettei löydä itseään väärästä suunnasta

Eritasoliittymän rakentaminen valtatie 15:lle Keltakankaalle on alkanut. Kiertotie on ollut käytössä viikon.

Jussi Lopperi

Tilapäiset liikennejärjestelyt ovat hämmentäneet autoilijoita, jotka ovat saapuneet risteystyömaalle ensimmäistä kertaa.
Tilapäiset liikennejärjestelyt ovat hämmentäneet autoilijoita, jotka ovat saapuneet risteystyömaalle ensimmäistä kertaa.

Kauan odotettu valtatie 15:n parannus on hyvässä vauhdissa. Keltakankaan eritasoliittymän rakentaminen on alkanut, ja viikko sitten otettiin käyttöön työmaan ohittava kiertotie. Samalla nopeutta rajoitettiin 50 kilometriin ja kiertoliittymässä 30 kilometriin tunnissa.

Lukuisista opasteita huolimatta tai niistä johtuen monet Kouvolasta Kotkaan päin ajaneet ovat löytäneet itsensä ajamasta Myllykoskelle päin, vaikka tarkoitus oli mennä etelän tai Sippolan suuntaan. Kuljettajat ovat tulkinneet liikennemerkkejä väärin ja kokeneet niiden olevan ristiriidassa keskenään.

Autoilijoita hämää liikenneympyrä, jossa ajetaan vastapäivään eli siihen tultaessa käännytään oikealle. Kiertotie kuitenkin kulkee liittymän itäpuolella eli Kouvolan suunnasta katsoen vasemmalla.

Projektipäällikkö Seppo Mielonen Kaakkois-Suomen ELY-keskuksesta sanoo, että tilapäisten tiejärjestelyjen viitoitusta on jo kertaalleen muutettu selvemmäksi. Tarkoitus on vielä lisätä Myllykoskelle opastava viitta.

Mielosen mukaan syy hankaliin järjestelyihin on tilanahtaus. Sen vuoksi paikalle tehtiin liikenneympyrä, jonka muoto ei ole ympyrä. Normaali neljän tien risteys ei paikalle mahdu.

Projektipäällikkö muistuttaa, että toistaiseksi työmaan alueella ei ole käynyt kolaria eikä liikenne ole ruuhkautunut. Paikalla tehdään myös louhintaa ja räjäytyksiä, mikä voi hidastaa matkantekoa.

Nykyinen järjestely on voimassa toukokuulle asti, jolloin rakennustöissä siirrytään seuraavaan vaiheeseen. Tammi-helmikuun vaihteessa alkaa ylimenosillan rakentaminen. Silta tehdään ABC:n suunnasta Sippolaan päin. Nykyistä tietä alennetaan kolme metriä syvemmälle.

Hankkeen urakoitsijana toimii Lemminkäinen Infra Oy. Liittymän parantaminen rahoitetaan Liikenneviraston erillisrahoituksella, ja urakan hintalapuksi tulee noin 5,3 miljoonaa euroa. Tienkäyttäjille uusi eritasoliittymä on valmiina marraskuussa 2018.

Nykyinen järjestely on voimassa toukokuulle asti.

Luetuimmat

Uusimmat uutiset

Kommentoidut