Kouvola hakee EU:lta 7,7 miljoonan euron tukea Kullasvaaran rautatie- ja maantieterminaaliin

Viime vuonna Euroopan komissiolta ei vielä herunut tukea Kouvolan RRT-hankkeelle.

Jussi Kirjasniemi

Kouvola haluaa päästä Euroopan unionin rautatie- ja maantieliikenteen ydinverkon terminaaliksi.
Kouvola haluaa päästä Euroopan unionin rautatie- ja maantieliikenteen ydinverkon terminaaliksi.

Kouvola hakee uudelleen Euroopan komission liikenneväylien CEF-rahoitusta Kullasvaaran rautatie- ja maantieterminaalialueen RRT:n investointeihin. Kaupunginhallitus päätti maanantai-iltana 7,7 miljoonan euron rahoituksen hausta vuosille 2019—2023.

Kouvola haki rahoitusta edellisen kerran reilu vuosi sitten kesällä, mutta silloin EU arvioi, ettei hankkeella ollut vielä riittävää aloitusvalmiutta.

Nyt haettava summa tarkoittaa viidesosaa hankkeen kokonaiskustannuksista. Kaupungin rahoitusosuus on 31,3 miljoonaa euroa ja valtion osuudeksi on esitetty 7,3 miljoonaa euroa. Jos EU myöntää tuen, rahoitus kohdistetaan sekä kaupungille että valtiolle.

Yhteensä lähes 39 miljoonalla eurolla on tarkoitus parantaa Kullasvaaran logistiikka-alueen liikenneyhteyksiä terminaalin ja päätieverkon välillä sekä toteuttaa RRT-alue ja sen edellyttämä kunnallistekniikka. Liikennevirasto osallistuu hankkeen kustannuksiin raideinfrastruktuurin osalta.

Rahoituksesta tieto ensi keväänä

Kehitettävä Kouvolan RRT mahdollistaa erityisesti Kiinan ja Venäjän suunnan kokojunakuljetukset 1 100 metrin junilla.

Kouvolan kaupunki on aiemmin päättänyt sitoutua hankkeeseen ja sen kustannusten kattamiseen omalta osaltaan. Kaupungin määrärahat viedään valtuuston päätettäväksi talousarvion ja taloussuunnitelman hyväksynnän yhteydessä.

Kouvola odottaa komission ratkaisevan rahoituksen ensi keväänä.

Luetuimmat

Uusimmat uutiset