Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo: "Kannatan itään tulevaa nopeaa ratayhteyttä" — Orpo tapasi kannattajiaan Kouvolan Hansakeskuksessa maanantaina

Moises Garibay

Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo tapasi kannattajiaan Hansakeskuksessa maanantaina. Kaakkois-Suomea tällä viikolla kiertänyt poliitikko uskoo alueen potentiaaliin.

Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo, olet vieraillut Kaakkois-Suomen kaupungeissa tällä viikolla. Minkälaista viestiä tuot Kaakkois-Suomeen?

— Täälläkin on saatu hyvä kehitys alkuun. Tällä alueella on kova rakennemuutos käynnissä. Uskon, että täällä on paljon enemmän potentiaalia. Meidän pitää pitää huolta tämän alueen osaavan työvoiman saannista, koulutuksesta, liikenneverkosta ja yrittämisen edellytyksistä, sitten Kaakkois-Suomessa on kaikki mahdollista. Olen saanut sellaisen käsityksen, että täällä on paljon yrittäviä ja hyviä ihmisiä.

Miten uskot hallituksen eron näkyvän puolueiden kannatuslukemissa? Mikä on kokoomuksen tavoite kannatuslukemissa?

— Kokoomuksen tavoite on olla suurin puolue. Tällä hetkellä ollaan takamatkalla, mutta nyt on myönteinen vire kentällä. Vielä tehdään kuukausi töitä. Hallituksen kaaduttua suurin ero on se, että nyt puhun kokoomuksen puheenjohtajana enkä hallituksen edustajana. Luotan puolueemme viestiin. Uskon, että pääsemme yli 20 prosentin kannatukseen.

Onko kokoomuksella kynnyskysymyksiä hallitusneuvotteluihin?

— Kokoomuksella on paljon tärkeitä asioita, jotka haluamme saada hallitusohjelmaan. Minulle on tärkeää, että pidämme vastuullisen linjan talouspolitiikassa. En halua, että työverotusta kiristetään. Kokoomus haluaa saada hallitusohjelmaan myös perhevapaauudistuksen. Se tarkoittaa maksutonta puolipäiväistä esiopetusta jokaiselle suomalaiselle viisivuotiaasta lähtien. Lisäksi kokoomus haluaa kasvattaa poliisien määrää. Toki kaikki riippuu vaalituloksesta.

SDP:n Antti Rinne esitti, että Suomeen pitäisi saada takaisin keskitetty sopiminen. Mitä mieltä olet tästä esityksestä?

— Asia ei ole ensinnäkään meidän käsissä. Työmarkkinajärjestöissä kehitys on mennyt siihen suuntaan, että he eivät enää keskitettynä neuvottele. En sotkeutuisi siihen. Muutoin toivon, että Suomessa syntyisi sellaisia palkkaratkaisuja ja työmarkkinaratkaisuja, jotka tukevat työllisyyttä ja kilpailukykyä. Ne ovat meidän hyvinvoinnin perusta. Toivon, että saisimme aikaan laajemman tulevaisuussopimuksen, jossa työmarkkinajärjestötkin olisivat mukana. Työelämä on muutoksessa, koko ajan tulee uusia taitoja, mitä tarvitaan. Työntekijöiden tutkinnot ja osaaminen vanhenee. Suomeen pitäisi luoda yhdessä työnantajien, työntekijöiden, yhteiskunnan ja koulutuksen järjestäjien kanssa jatkuvan oppimisen malli. Mallissa työntekijä voi luonnollisena osana työssään pitää yllä osaamistaan ja suorittaa uusia tarvittavia taitoja. Se olisi yrityksen, työntekijän ja kaikkien etu. Tavoitteena on, että Suomessa olisi maailman osaavin työvoima.

Kymenlaaksossa on puhuttu sekä itäradasta että rantaradasta. Mitä mieltä olet Helsingistä Porvoon kautta Kouvolaan kaavaillusta itäradasta? Onko se parempi kuin Kotkaan menevä rantarata?

— Olen tehnyt sen eteen vuoden töitä, että isoille kansallisille jättihankkeille nopeat yhteydet Helsingistä länteen, pohjoiseen ja itään olisivat mahdollisia. Olen ollut rakentamassa hankeyhtiömallia, jonka avulla liikennehankkeita voitaisiin rahoittaa ja rakentaa nopeammin. Kannatan itään tulevaa nopeaa ratayhteyttä. En halua ottaa kantaa siihen, mitä kautta rata menee.

Kouvolassa mentiin hieman etuajassa sekä kuntaliitokseen että sote-yhteistyöhön. Miten mieltä olet siitä?

— Näen, että siitä on pelkästään hyötyä. Kuntaliitokset olivat kipeitä. On tärkeää, et se on jo tehty. Maakuntamalli kaatui, jota en enää kannata. Kuntien välistä yhteistyötä tarvitaan kuitenkin kaikissa tapauksissa. Hyvä, että sitä on jo rakennettu, ettei tarvitse tyhjästä aloittaa.

Uusimmat uutiset