Tykkimäen isomman moottoriradan tulevaisuus turvataan viideksi vuodeksi — Kartingradalle tulossa pitkä vuokrasopimus

Tekninen lautakunta käsittelee Tykkimäen ratojen uusia vuokraehtoja ensi tiistaina. Kaupunki varaa yhä rata-alueen logistiikkakeskuksen tonttimaaksi. Epävarmuus voi päättyä, jos tilalle löytyy korvaavaa maata.

Jussi Lopperi

Tekninen lautakunta päättää ensi tiistaina Tykkimäen moottoriratojen vuokraehdoista.
Tekninen lautakunta päättää ensi tiistaina Tykkimäen moottoriratojen vuokraehdoista.

Kouvolan kaupunki laatii Tykkimäen moottoriradoille uudet vuokraehdot. Tekninen lautakunta käsittelee vuokraehtoja ensi tiistaina.

Kaupunki esittää, että suuremman moottoriradan vuokra- ja hoitosopimus tehdään vuoden 2023 loppuun saakka. Sopimuskumppani etsitään kilpailutuksella. Rataa on viime vuodet hoitanut Kouvola Circuit oy.

Kilpailutuksen voittaja ottaa 22,8 hehtaarin suuruisen alueen hoidettavakseen ja maksaa kaupungille 500 euron vuosivuokran.

Pienempi kartingrata aiotaan vuokrata Kouvolan Formula K -kerholle vuoden 2034 loppuun asti. Kaupunki esittää, että kerho maksaa 5,59 hehtaarin alueesta 100 euron vuosivuokraa.

Tykkimäen moottorirata-alueella sijaitsee useiden eri lajien harrastuspaikkoja. Alueella voi harrastaa muun muassa motocrossia, enduroa, rallia, rallicrossia ja jokamiesluokkaa.

Radan tulevaisuudesta on keskusteltu kiivaasti

Moottorirata-alueen kohtalosta on käyty aktiivista keskustelua viime kesästä lähtien. Alue on osoitettu yleiskaavassa ja vastikään hyväksytyssä kaavarunkosuunnitelmassa teollisuuskäyttöön.

Rataharrastajien huolena on ollut, että Kullasvaaran rautatie- ja maantieterminaali eli RRT-hanke jyrää radan alleen.

Kouvolan kaupungingeodeetin Sami Suoknuutin mukaan kaupunki haluaa pitää suuremman radan tulevaisuuden avoimena. Sen takia vuokrasopimuksen pituudeksi määriteltiin vain viisi vuotta.

Toisaalta kaupungin mukaan viisi vuotta on riittävän pitkä aika, jotta alueelle voidaan hakea eri moottoriurheilulajien arvokilpailuja.

— Oletus on se, että rata pystyy varmasti olemaan viisi vuotta paikallaan. Tulevaisuus näyttää, miten paljon tonttimaata RRT-alue tarvitsee. Tällä hetkellä meillä ei ole riittävästi hyvää tonttimaata Kullasvaarassa, mutta tilanne voi muuttua, kun saamme sellaista lisää.

Moottoriradat säästettiin jo yleissuunnitelmassa

Maankäytön suunnittelua ohjaavassa kaavarungossa suurempi moottorirata säästettiin, vaikka ensin sen päälle suunniteltiin uusia katuja.

Suoknuuti sanoo, että kartingradan aluetta tuskin tullaan tarvitsemaan, vaikka Kullasvaaran teollisuusalue kasvaisi roimasti.

— Kartingradan alue on melkoinen monttu. Jos se haluttaisiin logistiikka-alueen käyttöön, niin montun täyttöön tarvittaisiin todella paljon maa-ainesta. Se ei olisi välttämättä taloudellisesti järkevää.

Luetuimmat

Uusimmat uutiset