Inkeroisten Mobiilihalli avasi ovensa ihailijoille — Automobiilien ystävät saivat nähdä Chevroletit, Fordit ja harvinaisen vuoden 1938 Studebakerin

Avoimet ovet Mobiilihallissa kutsuivat tutustumaan museo- ja harrasteautoihin.

Katja Juurikko

Vuoden 1937 Ford, malliltaan Standar Touring Fordor Sedan. Kyydissä kerhon sihteeri, auton omistaja Jouko Peri.
Vuoden 1937 Ford, malliltaan Standar Touring Fordor Sedan. Kyydissä kerhon sihteeri, auton omistaja Jouko Peri.

Yhdeksänvuotias Riku Lonka on kotoisin Muhniemeltä, vaari Matti Lonka Ahviosta. Isoisä ja lapsenlapsi tulivat yhdessä nauttimaan Inkeroisten Mobiilihalliin vanhojen autojen kauneudesta.

— Minulla oli vanha harrasteauto, mutta myin sen pois. Nyt vain katselemme näitä täällä, Matti Lonka kertoo

Riku Lonka osoittaa punaista Ford XL:ää. Se on hänen suosikkinsa.

— Tuo keltainen on myös aika hieno, Matti Lonka sanoo.

Katja Juurikko

Riku Longan ja vaari Matti Longan suosikki oli punainen Ford XL.
Riku Longan ja vaari Matti Longan suosikki oli punainen Ford XL.

Keltainen kaunotar on ranskalainen Panhard vuodelta 1962. Omistaja, elimäkeläinen Nils Tigerstedt osti Panhardin keväällä vähän ennen pääsiäistä.

— Pesin sen eilen, en tuunannut sen enempää, Tigertedt kertoo autonsa kunnosta.

Hän oli nähnyt auton sattumalta huutokauppa.comin sivuilla ja päätti hankkia sen. Panhardien ulkomuoto oli aina miellyttänyt häntä.

— Erikoinen ja harvinainen auto. 1965 tehdas lopetti näiden valmistamisen. Sotien jälkeen näitä pieniä autoja tehtiin aika paljon. Suomessa on nyt viisitoista ajokuntoista.

Katja Juurikko

Panhard vuodelta 1962. Konepeltiä avaamassa omistaja Nils Tigerstedt.
Panhard vuodelta 1962. Konepeltiä avaamassa omistaja Nils Tigerstedt.

Vuonna 2015 Kymen automobiilikerho järjesti Inkeroisten Mobiilihallin avoimet ovet ensimmäistä kertaa.

— Silloin lopetamme ajokauden. Ovet avataan yleisölle, joka pääsee autoja katsomaan ja kahville, kerhon sihteeri Jouko Peri kertoo.

Kerhon jäsenet saavat tuoda autonsa halliin lämpimään talvikautta varten. Yhdistys on tarkoitettu museo- ja harrasteajoneuvoja varten, mutta auto voi olla hieman uudempikin.

— Tuolla onkin BMW-autoja ja muita, jotka eivät ole museoikäisiä vielä, mutta selvästi harrastaja-autoja. Niitä ajetaan vain silloin tällöin kesäisin.

Katja Juurikko

Chevroletissa vuodelta 1936 on tyyliä.
Chevroletissa vuodelta 1936 on tyyliä.

Kerhon ylpeys on Studebaker-miehistöauto vuodelta 1938. Auto tehtiin aikanaan Kotkan vapaapalokunnalle, ja kerho hankki sen ensimmäiseksi omaksi autokseen vuonna 1979.

— Bussi on erittäin harvinainen. Sellaista ei ole toista maailmassa. Alustaltaan ja keulaltaan kyllä on, mutta korin puolesta ei.

Muitakin harvinaisuuksia löytyy hallista. Avoimien ovien päivä on hallilla vain kerran vuodessa, mutta autoista kiinnostuneille kerho on valmis avaamaan ovensa muulloinkin.

— Jos mielenkiintoa riittää, niin sisään pääsee kyllä. Näytämme mielellämme paikkoja.

Katja Juurikko

Studebakerin vieressä kelpaa kahvitella.
Studebakerin vieressä kelpaa kahvitella.

Luetuimmat

Uusimmat uutiset

Kommentoidut