Liian isoiksi kasvaneet helikopterit eivät enää voi laskeutua Kymenlaakson keskussairaalan pihalle

Vaatimukset täyttävää kenttää ei enää ole. Potilaiden helikopterikuljetukset hoidetaan väliaikaisella mallilla.

Matti Immonen

Helikopterikuljetus voi olla ainoa mahdollisuus kuljetukseen saaristossa sairaustapauksissa.
Helikopterikuljetus voi olla ainoa mahdollisuus kuljetukseen saaristossa sairaustapauksissa.

Kymenlaakson keskussairaala Kotkassa on ilman virallista helikopterikenttää. Sairaalan laajentuminen vie tontista merkittävän alan, eikä uutta normit täyttävää kenttää aiota rakentaa.

— Tontin vuoksi kenttä olisi pitänyt rakentaa tornimaiseen rakenteeseen. Sen kustannukset olisivat olleet merkittävät, ehkä 500 000 eurosta miljoonaan euroon asti, Carean ensihoidon koordinaattori Janne Wall sanoo.

Väliaikaisena kenttänä toimivalta Jylpyn pelastuslaitoksen pihalta on sairaalaan matkaa noin kilometri.

Keskussairaalan tontti ei riitä

Keskussairaalan kalliolla sijaitseva vanha kenttä on virallisten laskeutumiskenttäsäännösten muututtua jäänyt liian pieneksi. Alue onkin nykyään autojen parkkipaikkana.

— Kopterien koot ovat kasvaneet ja virallisen helikopterikentän kriteerit kiristyneet. Virallisia kenttiä potilaskuljetuksiin Etelä-Kymenlaaksossa ei ole, rajavartiolaitoksen Sapokan kattolaskeutumispaikkaa lukuun ottamatta.

— Siellä ei ole maahan siirtymiseen tarvittavaa hissiä, vaan kulku alas ohjautuu rakennuksen seinäportaisiin, mikä potilaskuljetuksessa on haaste, Wall kertoo.

Ihan hyvä, väliaikaisesti

Kymenlaakson pelastuslaitoksen pelastusjohtaja Vesa Parkko sanoo, että laskeutuminen Jylpyn pelastuslaitoksen pihaan on toiminut, mutta kyse on väliaikaisesta menettelystä.

— Olen ollut mukana neuvottelussa rajavartiolaitoksen ja puolustusvoimien, lähinnä Utin varuskunnan, kanssa, että Etelä-Kymenlaaksoon tulisi saada helikoptereiden tukeutumisalue. Potilaan kuljetusmatka ambulanssilla esimerkiksi Utista Kotkaan ei ole järkevä, Parkko sanoo.

Kopteri aiheuttaa varotoimia

Sopivaa ratkaisua tai suunnitelmaa ei vielä ole tiedossa.

— Kopterien koko on kasvanut, keskussairaalaan vanha kenttä on siksi poissa käytöstä.

— Jylpyssä kopterin saapuminen aiheuttaa varotoimia. Takojantie suljetaan ja autoja siirretään. Siihen on aikaa, sillä helikopteri ei tule yllättäen. Lisäksi piha-alueella on suoja-alueita kopteriliikenteen varalla. Autopaikat on rajattu, Parkko toteaa.

Valtaosa kopterikuljetuksista saaristosta

Kymenlaakson keskussairaalaan tuodaan vuosittain noin 5—10 potilasta sairaalahoitoon helikopterilla. Suurin osa kuljetuksista on saaristoalueelta.

Kaikkiaan saaristossa on vuosittain 50—60 hälytystehtävää. Kymenlaakson potilaskuljetusalueella saaristoa on runsaasti ja kaikissa tapauksissa potilaskuljetuksia ei voi hoitaa venekalustolla.

— Omaa kalustoa meillä ei ole, mutta turvaudumme merivartiolaitoksen veneisiin, sanoo Janne Wall.