Näyttelyarvio: Jotain vanhaa, jotain uutta ja jotain sikamaista

Moises Garibay

Ilja Glazunov: Kekkonen.
Ilja Glazunov: Kekkonen.

Sirpaleita suomalaisuudesta - Suomi 100 vuotta -näyttely.
Taidemuseo Poikilo 14.9.—7.1.2018.

Näin 100-vuotisjuhlavuoden kynnyksellä tulee pohdittua, mitä suomalaisuus on joskus ollut ja mitä se on juuri nyt. Yksi näkökulma tähän teemaan on tarjolla Kouvolan taidemuseo Poikilossa, jossa on esillä kokoelmanäyttely Sirpaleita suomalaisuudesta.

Ensivaikutelma näyttelystä on hyvin perinteisiin suomalaisuutta kuvaaviin aiheisiin painottuva: Kalevala ja kanteleet ovat useaan otteeseen edustettuina. Tosin tämän teeman kohdalla ne taitavat olla välttämättömiä.

Jylhä kouvolalaistaa

Perinteisyyden keskellä kuitenkin loistaa kuvanveistäjä Pekka Jylhän sisällissotaa käsittelevä yhteisötaideteos, joka tuo kouvolalaisen näkökulman suomalaisuuteen.

Jylhä keräsi teostaan varten kouvolalaisilta lasiesineitä, jotka täytettiin punaisella väriaineella ja aseteltiin ympyrän muotoon näyttelytilan lattialle.

Esineet kuvaavat sisällissodassa Kouvolassa surmansa saaneita punaisia ja valkoisia. Teos yhdistää oivallisesti suomalaisen historian nykyhetkeen, ja se kuuluukin ehdottomasti näyttelyn kohokohtiin.

Moises Garibay

Pekka Jylhän sisällissotateos.
Pekka Jylhän sisällissotateos.

Interaktiinen mummo

Näyttelyssä on esillä paljon historiallista esineistöä ja maalauksia menneiltä vuosikymmeniltä. Yläkerrassa kulkee rollaattorinsa kanssa sähkömekaaninen mummo.

Robottimummo on Teija ja Pekka Isorättyän käsialaa. Se on lähes oikean ihmisen kokoinen ja liikkuu rollaattorin tavaratelineessä olevan akun avulla varovaisin vapisevin askelin. Jylhän teoksen tavoin mennyt ja nykyhetki yhdistyvät tässäkin teoksessa.

Viimeisenä vaan ei vähäisimpänä näyttelyn kenties kohutuin teos, Harro Koskisen Sikamessias. Teos aiheutti vuonna 1969 suuren kohun ja siitä seurasikin taiteilijalle tuomio, mutta nykypäivänä se kuuluu nykytaiteenmuseo Kiasman kokoelmiin.

Moises Garibay

Teija ja Pekka Isorättyän interaktiinen robottimummo.
Teija ja Pekka Isorättyän interaktiinen robottimummo.

Teos kommentoi aikansa arvomaailmaa ja haastaa myös nykyihmisen pohtimaan. Aihevalinta ei ole suomalaisessa nykytaiteessa tänä päivänä lainkaan vieras vaan samankaltaista kuvastoa on nähty paljonkin.

Esimerkiksi kuvataiteilija Jani Leinosen hyödyntää taiteessaan valmiita kuvia ja brändejä, ja hän onkin toteuttanut ristiinnaulittua klovnia esittävän teoksen McJesus (2015). Se esittää McDonald’s ketjun pellemaskottia, joka roikkuu ristiinnaulittuna Sikamessiaan tavoin, ilman suurta kohua.

Sikamessias osa taidehistoriaa

Moises Garibay

Harro Koskinen: Sikamessias.
Harro Koskinen: Sikamessias.

Mielestäni Sikamessias istuu näyttelyyn erinomaisesti, sillä kuvaahan se ennen kaikkea suomalaista taidehistoriaa ja teos on aikanaan herättänyt suurta keskustelua maan arvomaailmaan liittyen. Taiteen ei ole aina tarkoitus miellyttää vaan saada ihmiset tuntemaan, niin hyvässä kuin pahassakin. Sen Sikamessias juuri tekeekin.

Sirpaleita suomalaisuudesta on yllätyksellinen kokonaisuus, johon mahtuu paljon harvoin esillä olleita helmiä. Näyttely tukeutuu ajoittain hieman stereotyyppisiin näkökulmiin, mutta sen kuitenkin pelastavat virkistävät väripilkut, kuten Jylhän teos tai roikkuvat Angry Birds -pehmolelut katossa. Kokonaisuudessaan näyttely on varsin raikas yhdistelmä vanhaa ja uutta.| Nana Matikkala


Hyvää: Harvoin nähtyjä taideteoksia esillä.
Huonoa: Osin varsin perinteisiä näkökulmia suomalaisuuteen.
Erityistä: Vielä 50-vuoden jälkeen Sikamessias onnistui kohahduttamaan.



Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.