Valtatie 12:n tieremontti uhkaa siirtyä hyllylle odottamaan parempia aikoja — Liikennevirasto kaipailee edelleen Kymi Ringin rahoitustietoja

Tillolan ja Keltin välisen tieosuuden kunnostusurakan tarjoukset raukeavat helmikuun alussa.

Jussi Lopperi

Kymi Ringin työmaalla näytti tältä maanantaina 8. tammikuuta.
Kymi Ringin työmaalla näytti tältä maanantaina 8. tammikuuta.

Kymi Ring -moottoriratahankkeen yksityisen rahoituksen on ratkettava helmikuun alkuun menessä, jotta valtatie 12:n Tillolan ja Keltin tieosuudelle suunniteltu kunnostus voidaan aloittaa tänä keväänä.

Muussa tapauksessa tieremontin urakkatarjoukset raukeavat. Tämän jälkeen Liikennevirasto joutuu aloittamaan uuden urakkakilpailun. Se vie vähintään puoli vuotta.

Asiasta kertoi ensimmäisenä Helsingin Sanomat.

Alun perin tarjoukset olivat voimassa kolme kuukautta. Ensimmäinen urakkasopimusaika raukesi marraskuun puolivälissä, mutta Liikennevirasto kysyi tarjouksen jättäneiltä kolme kuukautta lisäaikaa. 

— Tätä pidempään aikaan urakoitsijat eivät voi sitoutua, Liikenneviraston projektijohtaja Lars Westermark kertoo Kouvolan Sanomille.

Westermark sanoo, että urakan hintaan vaikuttaa muun muassa vuodenaika, jolloin töitä tehdään. Tämän vuoksi kilpailutus on tarpeen tehdä uudestaan. 

Loppukesästä kilpailutetun suunnittelu- ja rakentamisurakan voitti Destia. Työt olisivat voineet alkaa syyskuussa.

"Kohta joudumme vetämään käsijarrun päälle"

Eduskunta hyväksyi kesäkuun lopussa Tillolan ja Keltin välisen tieosuuden kunnostamiseen 14 miljoonaa euroa. Se hyväksyttiin äänin 136—31. Poissa oli 32 edustajaa.

Tukirahojen ehtona on, että moottoriradan kokonaisrahoitus on oltava tiedossa. Westermarkin mukaan tien kunnostaminen voi alkaa loppukeväästä, jos Kymi Ringin rahoitus on kunnossa.

— Ratahankkeen henkilöistä ei ole kuulunut mitään uutta viimeiseen puoleen vuoteen. Rehellisesti sanottuna nyt alkavat olla semmoiset ajat käsillä, että joudumme vetämään käsijarrun päälle ja panemaan tieurakan hyllylle odottamaan parempia aikoja, Westermark sanoo.

Sieppaa.jpg

Valtatien Tillola—Keltti-tieosuus valmistuu kokonaisuudessaan vuoden 2019 loppuun mennessä, jos tietä päästään rakentamaan tänä keväänä.

Ratamoottoripyöräilyn MM-sarjan ensimmäinen osakilpailu on tarkoitus ajaa kesällä 2019.

— Liikenne sujuisi kilpailujen aikana tuolloin jo hyvin moottorikeskuksen kohdalla. Se olisi vain järjestelykysymys.

Jos urakkakilpailu joudutaan uusimaan, rakennustyöt voivat Westermarkin mukaan alkaa aikaisintaan syksyllä 2018. Valmista olisi vuoden 2020 kesällä.

— Nyt ollaan menettämässä hyvä rakennuskausi.

Tieosuudesta olisi tehtävä nykyistä turvallisempi Kymi Ringistä riippumatta

Urakkahinta on kaikkiaan 17,2 miljoonaa euroa. Liikenne- ja viestintäministeriön 14 miljoonan euron lisäksi kunnat ja vesijohtojen sekä muun infrastruktuurin omistajat kuittaavat kustannuksista 3,2 miljoonaa euroa.

Moottoriradan kohdalle on tarkoitus rakentaa eritasoliittymä. Samalla valtatie muutettaisiin keskikaiteelliseksi ohituskaistatieksi liittymän molemmin puolin.

Tietä tehtäisiin Kymi Ringistä Iitin suuntaan noin kilometri ja Kouvolan suuntaan noin neljä kilometriä.

Westermarkin mielestä kyseinen tieosuus pitäisi joka tapauksessa saada nykyistä turvallisemmaksi.

— Jos eduskunnalla on poliittisia intressejä, se voi tehdä tieosuudesta toisen päätöksen ja myöntää määrärahat tieremontille ilman ratahankkeen toteutumista.

Fakta: Valtatie 12

Vilkasliikenteinen tie koko matkalla.
Liikennemäärä vuorokaudessa vaihtelee 7000 ja 12900 ajon välillä.
Raskaan liikenteen osuus on 10–14 prosenttia. Osuus on suuri.
Lahden ja Kouvolan välillä tapahtuu hieman enemmän onnettomuuksia kuin Suomen valtateillä keskimäärin.
Mankalan ja Keltin välillä liikenneturvallisuus on heikko ja tien laatutaso vaihtelee paljon.
Uusikylän ja Tillolan välillä (25 kilometriä) valtatie on poikkeuksellisen kapea.
Arolan kylässä ja Kausalassa tien geometria on huono. 

Lähde: Kaakkois-Suomen ELY-keskus

Luetuimmat

Uusimmat uutiset

Kommentoidut