Uusi junarata veisi Kouvolasta Porvoon kautta lentokentälle 38 minuutissa — ”Huikea hyöty”

Kouvolan kaupunki ja Itä-Suomen maakuntaliitot esittävät Porvoon kautta kulkevaa junarataa liikennejärjestelmäsuunnitelmaan. Rataa pitkin Kouvolasta pääsisi lentokentälle reilussa puolessa tunnissa ja Helsinkiin alle tunnissa.

Päivi Virta-Salo

Uusi junarata veisi Kouvolasta Porvoon kautta lentokentälle 38 minuutissa — ”Huikea hyöty”

Kouvolan kaupunki ja Itä-Suomen maakuntaliitot haluavat uuden nopean raideyhteyden Kouvolasta Helsinkiin. Rata kulkisi Kouvolasta Porvoon kautta Helsinki-Vantaan lentoasemalle.

— Radasta saataisiin huikea hyöty, sanoo Kouvolan kehitysjohtaja Petteri Portaankorva.

Liikennevirasto selvitti vuonna 2012 Helsingistä itään lähtevän oikoradan vaikutuksia. Selvityksen mukaan Kouvolan ja lentokentän välinen matka-aika olisi uutta rataa pitkin 38 minuuttia.

Helsingin keskustaan Kouvolasta pääsisi 53 minuutissa. Tällä hetkellä matka kestää lyhimmillään tunnin ja 18 minuuttia.

Tulevia vuosikymmeniä varten

Esityksessä on kyse pitkän aikavälin suunnitelmista.

Sekä Uusimaa että Kymenlaakso valmistelevat omia, uusia maakuntakaavojaan.

— Kymenlaakson kaavassa tavoitevuosi on 2040 ja Uudellamaalla 2050. Radan pitää olla kaavoissa mukana, jotta se voisi toteutua, Portaankorva sanoo.

Uutta rataa esittävät Kouvolan lisäksi Etelä-Karjalan ja Pohjois-Karjalan liitot, Etelä- ja Pohjois-Savon liitot ja Kainuun maakuntaliitto.

Ne esittävät yhdessä liikenneministeri Anne Bernerille (kesk.), että Karjalan ja Savon ratojen junayhteyksien nopeuttaminen on mukana valtakunnallisessa liikennejärjestelmäsuunnitelmassa.

Suunnitelmassa päätetään Suomen liikennehankkeista aina 2030-luvun alkuun asti.

Hyödyttäisi myös Uuttamaata

Itä-Suomen ja pääkaupunkiseudun välisen raideliikenteen kehittämistä selvitettiin liikennevirastossa 2012. Päätöksiä asiasta ei tullut, mutta linjaus jäi Uudenmaan rakennekaavaan.

Maakunnissa herättiin asiaan uudelleen nyt, sillä Uudenmaan liitto on karsimassa ratalinjausta kaavastaan.

Uusi ratalinjaus tukisi raideliikenteen kehittymistä myös Uudellamaalla.

— Esimerkiksi Porvoon ja Helsingin välillä ei ole junarataa, mutta linja-autot ajavat väliä tiheästi. Suomella on tiukat ympäristötavoitteet ja liikenteen siirtäminen kumipyöriltä kiskoille tukisi tätä, sanoo liikenneasiantuntija Sonja Tynkkynen Etelä-Karjalan liitosta.

Etelä-Karjalan maakuntajohtaja Matti Viialaisen mukaan Itä-Suomessa pitää nostaa yhteisen edunvalvonnan tavoitteet vahvemmin esiin.

— Meillä on suurteollisuutta, isoja matkailukohteita, yliopistoja, satamia ja useita rajanylityspaikkoja sekä lähes miljoona ihmistä. Siksi myös Itä-Suomen pitää yhdistää voimansa.

Uusimmat uutiset