Kimolan kanavan työt loppusuoralla – Kanavan sulkuporttien koekokeilu paljasti pari heikkoa kohtaa

Väyläviraston arvion mukaan Kimolan kanavan sulun ohittaminen kestää noin 40 minuuttia.

Jussi Lopperi

Kimolan kanava on valmis avattavaksi vielä heinäkuussa, Väyläviraston projekti-insinööri Arttu Vasara arvioi. Arkistokuva.
Kimolan kanava on valmis avattavaksi vielä heinäkuussa, Väyläviraston projekti-insinööri Arttu Vasara arvioi. Arkistokuva.

Uteliaisuus varmasti vetää ainakin alkuun veneilijöitä ja muita matkailijoita tutustumaan Kimola kanavaan, Väyläviraston projekti-insinööri Arttu Vasara sanoo.

Hankkeessa alusta asti mukana ollut Vasara ei sen sijaan lähde arvioimaan kanavan käyttöastetta tulevina vuosina.

– Sitä on vaikea sanoa. Paljon riippuu alueella tarjolla olevista palveluista.

Hän ei sulje pois myöskään tavaraliikenteen mahdollista kanavan käyttöä. Tosin Kimolan kanavan ylittävät uudet sillat asettavat rajoituksia alusten korkeudelle.

– Kyllä siinä varmasti jotkin matalat proomut voisivat kulkea.

Kimolan kanavan sululla ovat käynnissä viimeistelytyöt, Vasara kertoo. Hän pitää hankkeen valmistumista onnistuneena.

Aiemmin tällä viikolla Kimolassa tehtiin ensimmäinen koesulutus. Sitä edelsi sulkuporttien kestävyyden ja tiiviyden tarkistus.

– Maanantaina avasimme yläjuoksun puoleisin patorakenteen ja päästimme veden yläportille.

Moises Garibay

Sulutteen yläpuolella oleva penger on vahvistettu betonireunoilla. Arkistokuva on toukokuulta 2019.
Sulutteen yläpuolella oleva penger on vahvistettu betonireunoilla. Arkistokuva on toukokuulta 2019.

Testauksen seurauksena löytyi Vasaran mukaan muutama hitsaamalla tilkittävä kohta ja kumisesta materiaalista tehtyjen tiivisteiden lisäämistä.

Kun yläportti oli saatu vedenpitäväksi, vesi päästettiin sisälle sulkuun ja testattiin alaportin kestävyys. Vaikka vedenpaine sulussa on kova, kaikki sujui hyvin.

– Alaportti toimi jopa yli odotusten, Vasara sanoo.

Keskiviikkona kanavatyömaalla tehtiin ensimmäinen varsinainen koesulutus, jolloin vesi päästettiin porteista sulkuun tulevan toiminnan mukaisesti. Testissä oli tuolloin myös sulun sisällä oleva, 25 metriä pitkä laituri, johon vesikulkuneuvot pitää kiinnittää sulutuksen ajaksi. Veneilijät voivat myös nousta sulun täyttymisen tai tyhjentymisen ajaksi laiturille, jos heidän veneensä on kunnolla kiinnitetty laituriin, Vasara kertoo.

Päivi Virta-Salo

6470468.jpg

Hän antaa karkean arvion siitä, kauanko sulun ohittaminen kestää. Vasaran mukaan sulun toimimisen parasta mahdollista nopeutta pitää vielä haarukoida, että se on täysin turvallinen pienemmillekin vesikulkuneuvoille, kuten kanooteille.

– Valistunut arvio on, että se vie noin 40 minuuttia, kun saapuu yläsulun tai alasulun kohdalle ja vihreällä valolla pääsee sulkuun.

Sulun sisällä ei veden noususta tai laskusta huolimatta ole virtaamaa, koska vesi liikkuu sulkuun ja sieltä ulos pohjaluukkujen kautta.

Heti sulun alapuolella pohja on tehty betonista ja kalliomurskeesta.

– Siellä on lisäksi virtauksen vaimentimet, jotka ottavat sulun tyhjennysvirtaa vastaan ja ohjaavat sitä.

Kouvolan Sanomat kertoi aiemmin tällä viikolla, että Kimolan kanavan avaamisen päivämäärä ei vielä ole tiedossa. Kanavan oli tarkoitus avautua kesäkuun alussa.

Väylävirasto ilmoittaa kanavan avautumisesta viikkoa ennen avaamispäivää. Tieto avaamispäivämäärästä saadaan näillä näkymin aikaisintaan ensi viikon loppupuolella.